Producten met een slimme communicatie die nergens omheen draait

05:51 - 03:30
luistertijd 05:51 - leestijd 03:30

De menopauze was zo’n beetje het laatste taboe in de beautywereld, die immers lange tijd vooral perfecte schoonheid, oneindig seksueel allure en eeuwige jeugdigheid verkocht. Binnen zo’n glamoureuze context sprak je uiteraard liever niet over opvliegers, gedoe met hormonen, vaginale droogte en dunner wordend haar. Maar de tijden veranderen gelukkig.

De overgang als marketingtool

Vooruitstrevende beautymerken hebben de vrouw in de menopauze ontdekt en pakken dat meteen goed aan met uitgesproken campagnes en producten die luxueus en zelfs sexy zijn.

Je seksleven gaat door

Vrouwen van rond de vijftig leven natuurlijk al lang niet meer het leven van hun moeders en grootmoeders, die zich vroeger rond deze leeftijd lieten voorzien van een permanentje, een collectie bloemetjesjurken aanschaften en zich voor de rest van hun leven braaf en seksloos settelden in hun voorgeschreven rol van liefhebbende grootmoeder.

Die opgelegde rol pikken vrouwen niet meer en dat is maar goed ook. Okay, je wordt ouder, je bent in de menopauze maar je leven en je seksleven gaan door. Tegelijkertijd is de menopauze en de problemen die daar bij ontstaan niet meer iets dat discreet verzwegen moet worden. Daar zijn de wat meer ondernemende cosmeticamerken, vooral in de VS, nu ook achter.

Luxueus en sensueel

Zo brengen diverse kleinere merken nu shampoos, conditioners en haarmaskers op de markt die specifiek het door de menopauze dunner en droger worden van de haren aanpakken, iets dat anders is dan vrouwen van twintig of dertig met dun haar. En zo wordt er over deze collecties ook gecommuniceerd: dit zijn producten voor vrouwen van rond de vijftig die te maken hebben met de menopauze. De producten zijn luxueus, sexy en sensueel en prachtig verpakt. Dit zijn geen collecties voor seksloze matrones, dit zijn duidelijk producten voor actieve vrouwen.

huidverzorging

Actief en ondernemend

Natuurlijk, er wordt al veel langer cosmetica verkocht voor vrouwen die niet langer jong zijn. Maar dat ging voornamelijk om producten die een probleem moesten verstoppen, zoals haarverf die grijze haren goed dekt. Of er werd besmuikt gesproken over de rijpere huid, gecombineerd met beelden van een kwiek fietsende dame met een pittige grijze coupe. Maar nooit eerder werden vrouwen in de menopauze aangesproken als sexy, actief en ondernemend. Gewoon, als de vrouwen die ze hun hele leven al zijn. Vrouwen die ook durven toegeven dat ze door de menopauze gaan.

sexy

Opvliegers

Deze nieuwe collecties omvatten uiteraard niet alleen haarproducten. Er zijn glijmiddelen, er zijn vitaminepreparaten, middelen die opvliegers moeten tegengaan en tal van crèmes, serums, sprays en andere huidverzorgingsproducten. Ook deze zijn allemaal mooi en luxueus verpakt. Het heeft allemaal niks meer te maken met de producten die in een apotheek of reformzaak verkocht worden maar eerder met de luxe van La Mer of La Prairie.

State Of

Een goed voorbeeld is het cosmeticabedrijf Arfa, dat eerder het succesvolle Hiki, een label dat transpiratieproducten maakt, in de markt zette. Arfa lanceert nu State Of, een collectie producten voor vrouwen in de menopauze. Het bedrijf wil volgens medeoprichter Ariel Wengroff met State of niet alleen producten verkopen maar ook het stigma rond de menopauze wegnemen.

state of

© State Of Menopause

Producten in twee categorieën

“De producten die tot nu werden gemaakt voor vrouwen in de menopauze vallen in twee categorieën: zeer ‘medische’ producten die de symptomen moeten ‘genezen’, of producten die de prachtige veranderingen in ons lichaam moeten ‘voorkomen’ of ‘vertragen’”, zo legt Wengroff uit.

© State Of Menopause

Veganistisch en doelgericht

State Of omvat twaalf volledig veganistische producten die zijn bedoeld om vervelende problemen zoals een droge huid, droog haar, opvliegers en vermoeidheid aan te pakken. De collectie is onderverdeeld in vier categorieën: Moist, voor hydratatie van de droge huid, Cool, dat opvliegers verlicht, Relief, tegen pijn en vermoeidheid, en Repair, voor de huid, het haar en de nagels.

Alle producten zijn specifiek gemaakt voor consumenten die door de menopauze gaan, inclusief een door medische oorzaken zeer vroege menopauze, en voor transgenders met vagina’s.

state of

© State Of Menopause

Onderdeel van het leven

“Deze producten helpen bij de ongemakken die de menopauze nu eenmaal met zich meebrengt”, zegt Helen Steeds van State Of. De tijd dat producten voor vrouwen in de menopauze discreet gekocht en opgeborgen werden is wat haar betreft voorbij: “De menopauze is onderdeel van het leven, niet het einde ervan.”

Lees hier meer over State Of

Lees ook:

beautyjournaal shop

Lees ook