Pigmentvlekken laten je ouder lijken dan een rimpel. Hoe kan dat?

04:56 - 02:58
luistertijd 04:56 - leestijd 02:58

‘…..vertel het verhaal nou eens’, zei mijn collega en bureauredacteur Corine laatst. ‘Het is zo leuk om ook dit feit te kennen…’ Nou vooruit, het verhaal van twintig jaar cosmeticamarketing en hoe de focus op de rimpel werd ingeruild voor de focus op de pigmentvlek.

Zonschade-antioxidanten-rimpels

Toen ik in 1994 echt goed in de cosmetia belandde als journalist (ik had er sinds 1989 al kennis meegemaakt, toen ik voor het glossy magazine AvantGarde werkte – maar echt de diepte ging ik nog niet in) maakte ik de opkomst van de rimpelcommunicatie mee. Dat was niet mals. Heette cremes tot die tijd nog gewoon moisturizers, door grootschalig onderzoek naar het gebruik van vitaminen, lees anti-oxidanten, in creme in Frankrijk met het zg SUVI onderzoek, werd duidelijk wat hun rol van betekenis kon zijn en dat we fijne lijntjes ermee konden bestrijden als gevolg van zonschade.

Van de een op de andere dag heette de moisturizer een anti-rimpelcreme

Zo gebeurde het dat de moisturizer ineens anti-rimpelcreme ging heten. Vitaminen werden hot, vetstoffen als ceramiden en vochtbinders als glycerine waren dat al. Richting het einde van het eerste millenium werd de communicatie keihard, sommige merken claimden wel 80% minder rimpels. Het was natuurlijk niet te harden, het was gewoon niet mogelijk. En toen men er achter kwam dat consumenten het ook helemaal niet geloofwaardig vonden, werden de claims allengs zachter. De agressie verdween, maar….hoe verkoop je potjes?

De ultieme psychologische test uit Amerika

Begin van het nieuwe millenium kwam er een geniale zet van Procter & Gamble: in Amerika was serieus psychologisch onderzoek gedaan naar de impact van pigmentvlekjes op de leeftijdsbeleving van mensen. Wat bleek? Meer dan een rimpel, bleek een pigmentvlek ervoor te zorgen dat je ouder werd ingeschat. Wij, journalisten, kregen inzicht in dit onderzoek en mochten de test zelf ook doen: raden hoe oud iemand was met een rimpelige of een vlekkerige huid. Verdomd zeg….die vlekken waren het nieuwe gat in de markt.

Meesurfen op de lelieblanke-huid-golf in het Verre Oosten

In die tijd werden ook de eerste schreden van multinationals zichtbaar op een voor ons nieuw continent van deze planeet; het Verre Oosten. Je weet wel, de landen waar de lelieblanke huid onder een geelgekleurde natie bon-ton is. Dus dat pigmentissue werd mooi ingedekt en was handig te gebruiken. Ook voor Westerse vrouwen.

Pigmentvlekken? Wat zijn dat?!

Tot die tijd hadden we er werkelijk geen idee van dat pigmentvlekken je een ouwe kop konden bezorgen, sterker nog: we zagen ze niet eens, het viel ons niet op! Het hoorde er gewoon bij, gevalletje overmatig zongedrag, maar ach…

Gevlekte kop = ouwe kop. Steek maar in je zak…brrrr…

En zo werden we met een nieuw probleem opgezadeld: onze gevlekte voorkomens. Toegegeven, als je er eenmaal goed op let, verdient het geen schoonheidsprijs, het maakt je niet mooier. Geeft je geen gezondere uitstraling, geen mooiere make-up ondergrond.

Camouflage

Maar lastig was het wel, hoewel…rimpels waren niet te camoufleren, daarvoor moest je aan het laser-infuus, of onder het mes, waarbij we er later gelukkig achter kwamen dat injectables meer zoden aan de dijk zetten, maar die pigmentvlekken waren absoluut te camoufleren. En zo gingen steeds meer vrouwen met stevig geplamuurde gezichtjes naar kantoor en zagen we een jongere generatie het zongedrag afleren en hun in-en-in witte huid koesteren.

Die pigmentvlek is nog steeds de nieuwe rimpel, de rimpel zelf mag er inmiddels weer zijn, mits niet te diep in de plooi. The frozen face is op haar retour, Botox wordt zo langzamerhand voor vrouwen boven de 40 ook een no-go, volume is key.

Get that facial

Gelukkig beschikken we tegenwoordig over prachtige gezichtsbehandelingen die pigmentschade goed onder controle kunnen houden – want helemaal weg gaat het nooit. Nieuwsgierig geworden? Ik heb er hieronder wat inspiraties voor je;-)

Lees ook