Cosmeticaclaims Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

Monique schrijft: Moderne cosmetica is vooral lifestyle marketing

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Het heeft nog weinig met huidverbetering te maken, maar, er gloort licht uit onverwachte hoek!

Ik rijd geen auto. Ik fiets. Want als ik fiets kan ik ruimte creëren in mijn hoofd. Om na te denken. De fysieke beweging helpt daarbij. En de laatste dagen raak ik steeds meer in de ban van het besef dat er momenteel ontzettend weinig nieuws op het gebied van serieuze huidverbetering in skincare is.

Skincare werd huidverbetering

We hebben een heerlijke tijd achter de rug, waarbij er steeds werkzamere producten uitkwamen. De zuren, de retinol-derivaten, de peptiden, de antioxidanten. Als skin(care) freak kon ik mijn geluk niet op. Maar de pijplijn lijkt leeg.

Urban hip

Al ik op mijn bureau krijg zijn persberichtjes over nichemerkjes die allemaal dezelfde boodschap verkondigen met hun urban hipster visuele uitstraling: plantjes, angst voor synthetische chemie, angst voor allergie, angst voor weet ik veel wat nog meer. Praatjes over duurzaamheid, over gezondheid, over mentale rust, over genieten, over lekker smeren zonder einddoel. Verwennerij. Oh ja….en Vegan!!! Nothing wrong with, but…..

Lege formuleringen

Al die merkjes zeggen mij weinig, ze onderscheiden zich in visuele uitstraling, maar op formuleringsniveau is er weinig eer aan te behalen. Ze hydrateren en vetten de huid terug. Je mag hopen dat er gekeken is naar werkzame percentages voor zuren en antioxidanten. Maar ik vermoed van niet.

Dit is care, geen improvement

Dit is skincare, care ja, maar geen verbetering. Het is smeren voor een feelgood-doel. Wellness, en je zorgen afkopen om je angst voor je gezondheid en de oh zo vervuilde wereld waarin wij leven. En ondertussen gaan al die hipster vrouwen leuk naar de goedkope-kleding-ketens waar ze er gemakshalve maar even niet bij stil staan dat die wegwerp kleding in de meest (naar Westerse maatstaven) inhumane omstandigheden worden geproduceerd. Maar dat terzijde.

Pleister op de ziel

De hausse aan nieuwe merkjes is zeer intrek bij de zogeheten Millenials. Zij die zich nog geen zorgen maken over een verouderend velletje, zij die lekker willen leven, en de stress de baas willen worden omdat de social media verslaving en hun telefoon hen de kop kost, of bijna…

Creme als lifestyle marketingtool

Al die prachtige merkjes zijn voor mij niets meer dan een communicatie vehicle voor lifestyle marketing. Voor mij heeft het niets met huidverzorging en het doel van huidverbetering te maken.

Zie ik iets grandioos over het hoofd?? Daar kom ik straks nog op terug;-)

Geld dicteert de strategie

Het is een andere tijd, en in mijn industrie bestaat men bij de gratie van korte termijn denken. Toen de multinationals hun inkomsten zagen opdrogen in de allengs verouderende markten van Europa en Noord-Amerika moest het roer om. Waar kon je nog geld verdienen, waar behaalde je de quick wins (cosmetica heeft traditioneel een hoge omloopsnelheid, omdat men gewend is vele producten per jaar uit te brengen om de altijd zeer lucratieve winsten op niveau te houden)? Bij de jongere generaties & in de opkomende markten.

Zuid-Korea

Zo werden de Millenials tot target benoemd en werden nieuwe continenten veroverd – hoewel – in Zuidoost Azië zijn ze momenteel beter met vermarkten van hun eigen producten over de grens dan de Westerse bedrijven aldaar: Zuid-Koreaanse cosmetica in booming (hetzij wel onder Millenials) en in China en India zijn de vrouwen toch erg dol op lokale merken en traditionele recepturen.

Toch is er nog iets….hetgeen ik over het hoofd zag;-)

En daarover las ik van de week. Want ik geef nu wel zo af op nichemerkjes met angstboodschappen en hun gebrek aan werkzaamheid, er is ook sprake van een misplaatste bescheidenheid in het natuurlijke segment, zo vertelde een trendwatcher en formuleringsdeskundige.

In het groene segment is men van oudsher niet gewend om harde huidverbeterende claims te maken, het past eigenlijk niet bij de green look & feel. Hiermee snijdt dit segment zich wat mij betreft in de vingers. Zonde! Kom uit je coconnetje en toon wat je hebt te tonen – vooral werkzaamheid – mits die er is;-)

Als voorbeeld werd aangehaald een presentatie van Burt’s Bees tijdens het 2019 American Academy of Dermatology Annual Meeting – congres ,waarop het merk drie postersessies gaf en een vergelijkend onderzoek toonde tussen een product uit hun eigen lijn, in vergelijk met een synthetisch vervaardigd product, waarbij hun product vele malen beter scoorde op roodheid reductie, hydratatie en huidbarrière functie.

Ik was er niet bij, geen idee over welk product dat ging, maar dat is zo te achterhalen, maar het geeft wel aan dat er merken zijn die wel hun koppie boven het groene maaiveld uitsteken;-)

En ach, ik weet dat er op het gebied van Aloë Vera ook nog heeeeeel interessante ontwikkelingen gaan aan komen. You will see, op BeautyJournaal.

Wat nu wel scoort voor huidverbetering

Waar zoeken wij ons heil nu, als fans van huidverbetering? Gelukkig worden we op ons wenken bediend, want het antwoord is ‘apparatuur’!!

Er komt steeds mooiere, werkzame apparatuur uit waarmee in een handomdraai prachtige huidverbetering bewerkstelligd kan worden. Pigment, rimpels, roodheid….you name it, there is a solution. 

Natuurlijk, ook daarbij is skincare van belang, maar gelukkig heeft elk instituut dat deze behandelingen aanbiedt, ook de beste skincare hiervoor in huis. Huidverbeterende skincare.

Vertrouw op de professional

Echt….als je nog wat wilt met je huid, ga naar de schoonheidsspecialiste, de huidtherapeute en de cosmetisch arts. Daar is waar je het krijgt nu.

Maar ja…dat zie je niet op Instagram. Maar dat lees je wel op BeautyJournaal;-)

We make the difference….

Lees ook:

En welke fantastische artsen zitten er in het BeautyJournaal expertteam?

  • plastisch chirurg Frank Niessen, die de mooiste borsten maakt met lipofilling en Neerlands’ littekendeskundige is. De meest eerlijke en aardige chirurg (en wetenschapper op gebied van ASIA syndroom) die wij kennen in Nederland!
  • chirurge en cosmetisc arts Thanya Tha-In die er een absoluut holistische kijk op schoonheid op na houdt en prachtig verfijnd werkt. She is the generation next!
  • dermatoloog Francis Wu die medisch en cosmetisch het beste voor jouw huid(ziekte) wil en prachtige veilige skincare producten ontwikkelt.
  • cosmetisch arts Hayri Hortoglu die zo kundig maar ook zo zorgzaam is voor jouw huid, je schoonheid en je ziel. Geliefd bij patiënten en collega-artsen!
  • cosmetisch arts Frodo Gaymans, een van de allerbeste, want technisch meest onderlegde injectables artsen die wij kennen in Nederland – en internationaal. Wat een visie heeft die man.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

2 reacties

  • Hoi Annelies, fijn dat je reageert;-) ik ben absoluut voor het beste, en dat van mag van mij uit de natuur komen en eventueel biotechnologisch opgewerkt zijn, dan wel volledig uit de fabriek komen. Echter gaat het mij hier om de communicatie: wat heb je te melden, wat zijn je claims tav werkzaamheid. Ik ben een fan van huidverbetering en vanuit dat oogpunt is mijn column geschreven. Als journalist zie ik niet alleen wat er in het segment van de salons verschijnt, maar ook in de retail – en daar zie je nu veel lifestyle skincare brands opkomen, echt klein, heel schattig, maar voor huidverbeteringsfans heel vaag. en daarom schrijf ik ook: er is een slag te slaan, laat zien wie je bent als merk en wat je meer te bieden hebt voor een huid dan een feel good. Daarnaast ben ik ook zeker fan van gezondheid van binnenuit, een link naar een dergelijk artikel heb ik ook in mijn column opgenomen;-) En ja, Thanya, I love it: the best of both worlds: technologie en holisme. Ze kunnen zo mooi samen gaan. Ik ben van mening dat als je echt huidverbetering wilt, je het beste af bent bij de expert, de schoonheidsspecialiste en huidtherapeute. ook in dat segment heb ik de afgelopen jaren echt de mooiste producten voorbij zien komen en die hebben mij doen beseffen dat er veel meer te bereiken is, dan alleen met hetgeen ik tot dan in de parfumerie voorbij zag komen. Inderdaad, van mij hoeft het niet alleen natuurlijk, maar wel veilig. Daarom juich ik een initiatief als Allergy Certified ook zo toe. En mijn gesprek met Terri Vinson waarover ik later meer zal vertellen zette mijn visie ook weer op scherp. Ik zie net als jij Ik zie een toekomst van beauty met high tech- high touch, wetenschap én natuur. De mooiste combi;-)

    ps: je opmerking dat huidverbetering op de korte termijn uitputting op de lange termijn kan betekenen vind ik super interessant, heb je daar voorbeelden van?

  • Monique,

    Naar aanleiding van je artikel wil ik heel graag een en ander nuanceren. Ik proef in nagenoeg elk artikel wat je schrijft je voorkeur in synthetische producten en behandelingen van apparatuur. Prima, dat mag, alhoewel ik me afvraag hoe objectief je platform dan is.
    Ik vind de naam ‘merkjes’ erg denigrerend klinken.
    Onderschat de natuurlijke cosmetica niet, daar zijn zeer veel innovaties gaande. Wetenschappelijke producten zelfs. Je noemt hierbij inderdaad dat er wel goede zijn..
    Maar huidverbetering gaat dieper. Korte termijn huidverbetering kan uitputting op lange termijn en dus veroudering zijn! Denken we daar ook aan?
    Echte verbetering komt ook van binnenuit, en heus niet alleen van een crème, hoe goed ook.
    Inderdaad hebben de natuurlijke cosmetica fabrikanten nog een slag in te halen, maar die zijn er wel degelijk, zelfs tot werking in de dermis. Om de huid zelf haar functies weer goed uit te laten voeren.
    En lifestyle is niet te onderschatten. Herinner ik je graag aan het onlangs verschenen artikel over chirurge Thanya.
    Ik zie een toekomst van beauty met high tech- high touch, wetenschap én natuur. Het hoeft allemaal niet los te staan van elkaar. Er is geen goed en fout, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En de term cosmeceutical wordt ook te pas en te onpas gebruikt.
    Wetenschap komt uit de natuur.
    Ik ben niet tegen synthetisch, ik zoek de beste oplossing bij de vraag van de consument. En als het natuurlijk kan?

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen