Cosmeticaclaims Marketingtrends Monique schrijft Natuurlijk 100% Psychologie Zakenpraat

Opinie: Monique verkiest clean beauty boven organic…

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Niet alleen plantaardig, ook recyclebaar, afbreekbaar, anti-allergisch…

In november 2015 schreef ik al over een ‘ nieuw gat in de markt’ – die van schone technologie, ofwel ‘ clean beauty’. Ik voorzag toen al dat dat heel wat meer zoden aan de dijk gaat zetten als marketing-consumenten trend dan ‘ groen-natuurlijk-organic-eco-vegan’  enzovoort. Simpelweg omdat het uiteindelijk veel intelligenter is (ja, ik neem consumenten serieus in the end, en geloof in hun common sense) dan communiceren over ‘groen’.

In een wereld waarin we ons steeds onveiliger voelen bij alles wat we krijgen aangereikt om te eten en om in te nemen tegen ziekte en bij alles wat we inademen, omdat het tot talloze immuunreacties kan leiden waar we nog maar weinig grip op hebben, en uiteindelijk ook tot angst voor ziekte lijdt en dus lijdzaam leven, is ‘ schoon’  een nieuwe toverwoord geworden. Het impliceert veiligheid, gif-vrij, gezondheid, verdraagzaamheid, respect, reinheid, het geeft vertrouwen.

Het impliceert purisme, eenvoud, ontdaan van ballast en het impliceert focus. Activisme in beauty is sterker dan ooit. Vrouwen laten hun stem horen en geven duidelijk aan wat zij willen. Dit dus. Steeds vaker. En dankzij social media verspreid het woord zich steeds sneller, mede met dank aan influencers die het voorstaan.

Clean Beauty is niet meer alleen een leuke marketing term die je af en toe bezigt in een editorial stuk en waaraan je wat passende merkjes hangt. In Canada is er een heus segment ontstaan, in het leven geroepen door de grootste online retailer Well.ca.

De breinen achter dit initatief zijn mening dat het veel beter de lading dekt dan de organic buzz, en met name goed is voor het positioneren van de meer luxe merken in deze categorie. Denk hierbij aan merken als Vapour, Pai Skincare, Plume, Coola, 100% Pure, Herbivore, Pura Botanicals, Briogeo, Kahina Giving Beauty, Skin Gym, Fitglow Beauty, Indie Lee, Elate Clean Cosmetics and Odacité. Voor Canadese begrippen luxe merken.

Ik heb hier verder geen mening over, of dit luxe brands zijn of niet, voor mij doet het ook even niet ter zake. Wat ik vooral wil aankaarten is de definitie van clean beauty. In de ogen van de Canadezen is clean beauty gifvrij, dierproefvrij en opgebouwd uit natuurlijke en organische stoffen.

Dit gaat mij niet ver genoeg, dit riekt gewoon naar een naamspel, een taalspel, een handige vervanging voor alles dat voorheen eco heette. Ik vind dat schone cosmetica veel meer moet inhouden, dat verdienen de consumenten en dat verdienen de merken die hier echt hun best voor doen, en dat verdient de wetenschap.

Clean beauty hoeft niet per se uit planten vervaardigd te zijn, het mag ook van synthetische oorsprong zijn. Het is naar mijn idee vele malen belangrijker dat de stoffen niet vervuild zijn, en biologisch afbreekbaar zijn voor mens en natuur, en graag ook recyclebaar. En, ook heel belangrijk: veilig zijn in die zin dat ze geen allergische reacties kunnen veroorzaken! Dat vind ik vooruitstrevend en dat vind ik schone technologie. Novexpert vind ik hiertoe een interessant merk, uit Frankrijk.

Ik vind daarom een initatief als het Deense keurmerk Allergy Certfied ook heel interessant, en dit valt wat mij betreft ook onder clean beauty. Maar ik vermoed dat de Canadezen dit keurmerk nog niet kennen. Het zou leuk zijn om eens met de breinen achter de Canadese clean beauty counter te sparren;-)

Komende maanden ga ik je ook meer vertellen over de clean technology van het Australische merk Synergie Skin, met eigenaresse Terri Vinson. Super interessant!

 

Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

2 reacties

  • Mooi initiatief Monique. Het is absoluut waar dat er nog veel te veel onduidelijk is over natuurzuivere of organic skincare. En dan vooral als het gaat over de footprint van een bedrijf. Hoe natuurzuiver ben je dan eigenlijk. Bedankt voor de aandacht die jullie hier aan besteden.

  • Sinds ik alleen nog maar producten gebruik zonder siliconen en minerale olieen zowel in skincare als makeup is mijn huid nog nooit zo mooi geweest. Jarenlang heb ik getopt met onderhuidse ontstekingen, droge plekken, verkleuringen. Gelukkig komt er steeds meer op de markt. Voorheen moest ik uitwijken naar het buitenland. Het vervelendste vond ik nog dat de verkoopmedewerkers in de parfumerieen niets wisten van de ingredienten in de producten. Als een product geschikt was voor de gevoelige huid werd als snel gezegd dat er niks inzat. Na vele teleurstellingen heb ik niks meer gekocht met bovengenoemde ingredienten.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen