Het taboe op verzorging, je ongesteldheid en je genot doorbroken

06:26 - 03:51
luistertijd 06:26 - leestijd 03:51

Marketingcampagnes voor vaginale verzorgingsproducten waren tot nu toe erg cliché: blauwe druppels op een maandverband met vleugels en stralende dames die, eindelijk tegen maandelijkse ongemakken beschermd door product X, Y of Z, in een wit jurkje een opgelucht dansje doen.

Het welzijn van je vagina

Daar komt nu verandering in. Het welzijn van je vagina is een hot topic geworden: het genot, maar ook het functioneren van je baarmoeder. Ongesteld zijn mag ‘gezien’ worden.

https://www.instagram.com/p/BmoZQ-2nKIx/?taken-by=beautyjournaal_daily

Campagnes worden eerlijker en directer, en daarnaast komen er tal van nieuwe producten op de markt die beter aansluiten bij de behoefte van een nieuwe generatie vrouwen. Global Cosmetic Industry ging op onderzoek uit, en we doen er verslag van.

Het gebruik van producten voor het reinigen en verzorgen van de vagina is altijd al omstreden geweest. Het absurde advies van actrice en ondernemer Gwyneth Paltrow om de vagina regelmatig schoon te stomen werd door deskundigen en het publiek gelukkig meteen weggelachen, maar ook over meer traditionele producten bestaat aardig wat gezonde scepsis.

Wat overigens niet wegneemt dat er in verschillende culturen wel speciale riten rond het schoonstomen van je vagina bestaan, zoals columnist Mick Boskamp al eens beschreef.

50% van de vrouwen zou geïnteresseerd zijn in vaginale verzorgingsproducten

Veel vrouwen zijn er namelijk niet van overtuigd dat ze speciale producten nodig hebben om hun vagina schoon en gezond te houden. Toch blijkt uit een Amerikaans onderzoek uit 2017 dat meer dan de helft van de vrouwen wel degelijk geïnteresseerd is in biologische en natuurlijke vaginale cosmetica, zoals producten tegen vaginale droogheid of een onaangename geur, tampons, glijmiddelen en reinigingsproducten.

Kekke producten

Niet geheel onverwacht verschijnt er dan ook nog steeds een grote stroom aan nieuwe vaginale producten op de markt, vooral in de Verenigde Staten. Merken als Summer’s Eve, Deo Doc, Sweet Spot Labs, All About Eve en The Perfect V Specialties brengen een hoop nieuwe reinigingsdoekjes, wasproducten, sprays en mousses op de markt.

Allemaal houden ze de vagina fris en schoon, allemaal bestrijden ze bacteriën, ze zijn allemaal pH-neutraal en gynaecologisch getest, ze bevatten allemaal natuurlijke plantextracten en zijn allemaal biologisch afbreekbaar.

Get the glow?

De meesten ruiken naar mandarijntjes, kokos, grapefruit en bloemetjes. The Perfect V Specialties brengt zelfs Very V Luminizer op de markt, een highlighter die de huid rond de vagina er jeugdig, fris en egaal glanzend doet uitzien.

Abonnementje op je tampon- of maandverband box

Vooral in Amerika zijn de laatste jaren ook abonnementen populair: voor tien tot dertig dollar per maand ontvangt men maandelijks een doos die de abonnee door de menstruatieperiode moet helpen, met daarin tampons, maandverband, vaginale verzorgingsproducten en tal van testertjes.

Afhankelijk van de cyclus kan men sommige dozen op de eerste of de vijftiende van maand ontvangen. Zo is er de Blume Comfort Box, Pink Parcel, The Lotus Box, en dozen van de merken Lola en Kali.

Ook de marketing van vaginale verzorgingsproducten is flink aan het veranderen in de zin dat de vagina en haar functie niet langer taboe lijken te zijn. Lees hier eens het artikel op BeautyJournaal over de aanpak van incontintentie en vaginale verslapping met Geneveve.

De blauwe druppels op maandverband en mysterieuze teksten over ‘intieme hygiëne’ lijken plaats te gaan maken voor campagnes die eerlijk, geestig en praktisch zijn. Bekijk hier maar eens een behoorlijk taboedoorbrekende commercial die vorig jaar verscheen.

Menstruatie ondergoed

“Voor veel mensen, inclusief vrouwen, is menstruatie nog steeds een mysterie”, zegt Meave Roughton van het merk Thinx, dat wasbaar, absorberend ondergoed dat tampons en maandverband kan vervangen produceert. “We moeten die taboes zo snel mogelijk doorbreken, daar is iedereen bij gebaat.”

Afbeeldingsresultaat voor thinx

Het merk Playtex lanceerde in 2017 Sport Compact, een zeer compacte tampon die is bedoeld voor tieners en sporters. Om deze groep, die is opgegroeid met sociale media, te bereiken bedacht het merk speciale automaten waar een pakje tampons uit kon worden gehaald zodra er een sporttip op Instagram werd geplaatst.

De automaten zijn te vinden bij diverse sportevenementen. Olympisch atlete Aly Raisman werd het gezicht van de campagne en voorzag de doosjes tampons van inspirerende teksten die de doelgroep moeten aanspreken.

Het eerder genoemde Thinx pakte het weer anders aan en reed in 2017 met een speciale vrachtwagen door Amerika. De Thinx Period Medical Service Truck was een showroom en voorlichtingskliniek in één en bood vrouwen de kans om de producten uit te proberen en tegelijk met elkaar en het merk te praten over menstruatie.

Ook moeders zijn een belangrijke doelgroep, een doelgroep die, gelet op het enorme succes van bloggende en vloggende moeders, gevoelig is voor eerlijkheid en humor.

https://www.instagram.com/p/BiPZfWIAbco/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=yh2t0or3vmwn

Het merk Stayfree ging dan ook een samenwerking aan met comédienne Jenny Mollen om hun Utra Thin inlegkruisjes, die bescherming bieden tegen lekkage door zowel menstruatievocht als urine, voor die doelgroep te promoten. Een eerst video op de sociale media kanalen van het merk, waarin Mollen samen met andere moeders grappen maakte over gênante lekkage-momenten, werd binnen twee weken meer dan twee miljoen keer bekeken.

“Er zijn veel onvoorspelbare momenten in het leven”, zegt Danielle Duncan van Stayfree. “Zoals ongesteld worden en onverwachte lekkages. Je kunt er maar beter met vrienden en vriendinnen over praten en er om proberen te lachen. Dat maakt ons allemaal menselijk.” Lees hier ook nog eens de vermakelijke column van Mick Boskamp over menstruerende mannen.

 

Lees ook