• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Libresse toont menstruatiebloed in openhartige video

  • Corine schrijft, Lichaam, Marketingtrends, Seksualiteit, Zakenpraat

Libresse toont menstruatiebloed in openhartige video

  • 25 oktober 2017
  • Reageren
Homepage Libresse Periods are Normal

geschreven door 

redactie, Corine

Ruim 1.3 miljard vrouwen worden ongesteld. Eindelijk openhartigheid!

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Eucerin UreaRepair Plus Voetcrème 10% Urea

De allerbeste crème bij droge voeten en kloofjes.
BEKIJK

Libresse doorbreekt taboe rond menstruatiebloed in reclame

Van een geheimzinnige blauwe vloeistof die wordt uitgegoten over maandverband tot eufemistische taferelen van vrolijk rolschaatsende dames in strakke witte broeken… reclames voor maandverband en tampons zijn jarenlang aan beperkingen onderhevig geweest door het taboe dat er heerst rondom menstruatie.

Lees ook

Loading...
Enlight307
Enlight307
Lichaam

Nieuwe marketinggig: het welzijn van je vagina

Gelukkig is het juist ook de reclamewereld die tracht om zo nu en dan taboedoorbrekend te zijn. Zo gebruikte het merk Hello Flo eerder al een gezonde dosis humor om het toch wel precaire onderwerp op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Maar Libresse gaat nu nog een stapje verder en doorbreekt daarmee wel het grootste taboe: door te laten zien hoe ongesteld zijn er écht uit ziet.

Echt bloed, geen blauwe vloeistof

Vorig jaar al kwam Libresse met een Engelse reclame, waarin voor het eerst echt bloed werd getoond. Weliswaar ging het hier om bloed door sportblessures, met daarbij de treffende en ietwat suggestieve tekst ‘no blood should hold us back’, maar toch…

Deze maand gaat Libresse een grote stap verder en komt het merk met een reclame waarin – voor het eerst ooit – menstruatiebloed wordt getoond. Zo zie je een vrouw onder de douche, terwijl er een straaltje bloed langs haar been naar beneden loopt. En rood bloed dat wordt uitgegoten in maandverband. Ditmaal geen dubieuze blauwe vloeistof dus.

Voor alles een eerste keer

Maar niet alleen bloed wordt voor het eerst getoond in de reclame van Libresse. We zien ook voor het eerst hoe vrouwen menstruatiepijn hebben. Of juist seks terwijl ze ongesteld zijn. De fragmenten maken duidelijk dat het onderwerp menstruatie niet onder het vloerkleed hoeft te worden geschoven. Dat het er mag zijn. De out-of-office reply die ons vertelt dat de vrouw in kwestie thuis werkt omdat ze zwaar menstrueert, een jonge meid die verkleed als maandverbandje naar een feest gaat, de liefhebbende echtgenoot die in de supermarkt zonder blikken of blozen een pak maandverband koopt voor zijn vrouw.

Lees ook

Loading...
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Zakenpraat

Unilever en Procter & Gamble wisselen potjes bij jou thuis met Terracycle Loop om

Reclamecodecommissie

De reclame eindigt met het in beeld brengen van een jonge vrouw die naar het toilet gaat om haar maandverband te verwisselen. Precies op dat moment wordt het beeld korrelig en komt de volgende boodschap in beeld: “According to TV broadcast authorities worldwide, the sight of period blood is unacceptable.” Zelf anno 2017. Waarna Libresse afsluit met “Periods are normal. Showing them should be too.”

Menstruatie niet ‘shocking’ of ‘vies’

Copywriter Nicholas Hulley en Art Director Nadja Lossgott van reclamebureau AMV BBDO in Londen bedachten de reclame. Ze wilden hiermee niet provocerend zijn. Lossgott: “We wilden juist een wereld creëren, waarin menstruatie niet shocking of vies is. We wilden het onderwerp als iets heel normaals behandelen, zonder taboes. Waarbij vrouwen tijdens een etentje aan hun tafelgenoten om maandverband of een tampon kunnen vragen. Waarbij menstruatiepijn openlijk wordt herkend en erkend, in plaats van in alle stilte en lijdzaam ondergaan, om mannen niet verlegenheid te brengen.”

Om de reclame langs de Engelse reclamecodecommissie te krijgen, was wellicht nog wel de lastigste opgave. Lossgott: “Hierbij werd pijnlijk duidelijk hoe diep dit taboe is geworteld. We hebben verschillende scenes met hand en tand maandenlang moeten verdedigen bij verschillende instanties.”

Uiteindelijk resulteerde deze strijd in twee goedgekeurde versies van de reclame. Een lange versie die online en in Scandinavië wordt getoond, en een korte, ietwat ‘gekuiste’ versie van 20 seconden voor het Verenigd Koninkrijk (waar Libresse bekend is als Bodyform).

Bekijk de lange (online) versie:

Lees ook

Loading...
Enlight351
Enlight351
Zakenpraat

Trend! Pleidooi voor heldere taal bij huidveroudering

Het internet kent geen grenzen

Martina Poulopati, global brand communication manager bij Essity, het moederbedrijf van Libresse: “Het internet kent gelukkig geen grenzen. We hopen daarom ook dat de overweldigende en positieve reacties die we hebben gekregen op onze reclame de autoriteiten zullen overtuigen dat de angst die ze hebben voor het thema menstruatie ongegrond is.”

De hamvraag is nu natuurlijk: wie volgt…?

Lees ook:

  • Monique baant zich een weg door de wereld van maandverband. Jungle…
  • Menstruatie als kunstwerk
  • Deze ziekenhuizen besteden speciale aandacht aan je menstruatie

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
Enlight307
Enlight307
Lichaam

Nieuwe marketinggig: het welzijn van je vagina

Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Zakenpraat

Unilever en Procter & Gamble wisselen potjes bij jou thuis met Terracycle Loop om

Enlight351
Enlight351
Zakenpraat

Trend! Pleidooi voor heldere taal bij huidveroudering

Enlight204
Enlight204
Zakenpraat

9x trendproducten op InCosmetics Innovation Zone 2018

true match nude serum
true match nude serum
Geteste producten Gezicht Make-up

Innovatie! Crème is uit, getint serum is in! L’Oréal True Match Nude Plumping Tinted Serum

UA-DURECREMES
UA-DURECREMES
Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hallo Monique, Hartelijk dank voor je reactie :-). Ik ben idd onder beha… Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten José
  • Ik ben ook superblij met dit onderzoek en hoop dat er veel goeds uit komt, … Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten Redactie, Monique
  • Wat goed dat er onderzoek gedaan gaat worden naar ontstaan , hoe en waardoo… Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten José
  • Dank je wel, Monique… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Hoi Oxana, wat leuk dank je wel. Het is een Silhouet bril met degrade blauw… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Redactie, Monique
  • Monique, jij hebt een mooie bril. Wat voor merk is het?… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Beste Else Vlieland, dit artikel gaat alleen over mijn geval en ervaring. … Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Adriana Villadiego Pereira
  • Beste Veronique, dank je wel voor je vraag. Een goede! Er wordt inderdaad i… Zo verzorgen huidtherapeuten Michelle Janssen en Anouk Bliekendaal rosacea Redactie, Monique
  • Leuk! We zijn benieuwd. Ook op Instagram zijn prachtige voorbeelden te vind… Haartrend alert! De Franse Balayage Shadow van L’Oréal Professionnel Redactie, Monique
  • Hallo Else, Adriana zal zelf nog reageren op jouw commentaar onder dit arti… Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen