• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Cosmeticaclaims » Trend! Hippe merken hebben schone technologie

Archief artikel

Archief artikel

  • Cosmeticaclaims, Gezicht, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Zakenpraat

Archief: Trend! Hippe merken hebben schone technologie

  • 5 november 2015

geschreven door 

Redactie, Monique

Dit is het volgende gat in de markt

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Narciso Rodriguez Musc Noir for her parfum

Vindt jij het ook zo lekker om een geur ‘ heel dicht op je huid te dragen’. Zacht, poederachtig, licht zoet, aards? Musc Noir is een prachtig vederlichte musk parfum met een snufje leer en lichtzoetig heliotroop.
BEKIJK

De vraag om schone technologie in cosmetica neemt sterk toe, zo zeggen internationale experts. Het houdt gelijke tred met onze behoefte aan gezond, schoon, en eerlijk voedsel, zonder gemuteerde gewassen, teveel snelle koolhydraten, transvetten, kunstmatige zoetstoffen, pesticiden, en onze behoefte aan schone lucht en natuur. We worden ons steeds bewuster van de toxische effecten van stoffen die we smeren, eten en inademen, en we willen transparantie, om zelf te kunnen checken of hetgeen we kopen ‘ schoon’ is. We willen eerlijkheid zodat we bewuste keuzes kunnen maken.

Lobby tegen irriterende stoffen

Ook vanuit consumentenorganisaties en internationale lobby groepen is er de afgelopen jaren druk uit geoefend om stoffen uit cosmetica te gaan weren, waarvan de parabenen het meest bekend zijn, maar ook sodium laureth sulfaat staat onder druk en propyleen glycol, uv-filter oxybenzone, en tegenwoordig ook een hetzij kleinschalig gebruikt, conserveermiddel MIT. Minerale olie is al langer een taboe, hoewel niet schadelijk of irriterend, en voltrekt natuurlijk.

Gat in de markt voor healthy lifestyle consumenten

Deze nieuwe consumentenbehoefte creëert een waar gat in de markt. er ontstaan talloze nieuwe merkjes die de belofte van transparantie en schone technologie doen. In Amerika zien we nieuwe merken als Beautycounter, Drunk Elephant, One Love Organics, Ilia (nu ook in NL te koop overigens) en Vapour Organic Beauty. Ze passen in de rij van illustere voorgangers zoals het Engelse REN (onlangs opgekocht door Unilever), waarover we onlangs al een interview plaatsten, het Franse Novexpert waaraan we al veel aandacht hebben besteed. Lees maar hier.

In het kielzog daarvan ontstaan ook nieuwe retailinitiatieven in Amerika, zoals Be Clean en Follain.

Niet per se biologisch, mag ook synthetisch

Clean beauty hoeft trouwens niet per se biologisch te zijn, of anderszins groen/plantaardig, het gaat dus vooral om de afwezigheid van potentieel schadelijke dan wel irriterende stoffen. Maar er mogen gerust nog synthetische stoffen in zitten. Dit is interessant, omdat het de markt groter maakt, het geeft ondernemers meer mogelijkheden dan met louter groen.

Daarover publiceerden we onlangs nog een artikel: de beste marketing voor groene cosmetica – the do’s and dont’s.

In Amerika kun je ook al gebruik maken van diverse apps die je informatie geven over stoffen in cosmetica: zoals de apps van Skin Deep, Think Dirty en Goodguide.

Begonnen uit persoonlijke behoefte

Zoals je vaak ziet met zg. indie-brands, worden ze in het leven geroepen door mensen die of redelijk activistisch zijn en een queeste hebben, of mensen die ziek zijn en op zoek zijn naar bijvoorbeeld skincare waar ze wel tegen kunnen. Maar waar het ooit begon als een persoonlijke keuze, zie je nu dat het een consumentenbeweging wordt.

In Europa zijn we qua wetgeving alweer een stukje verder, we zijn hier al strikter met veiligheidsissues en we nemen sneller beslissingen dan in de US. Momenteel zijn we vooral in de ban van de plastic scrubkorrels, die uit producten moeten omdat ze in het milieu terecht komen en daar vanwege de kleine omvang niet uit verdwijnen.

Creme met eetbare stoffen

Interessant in dit marktsegment zijn ook merken die producten maken gebaseerd op maar drie stoffen. Bij ons vindt je deze van oudsher in de Natuurwinkel, bij merken als Urtekram. Ook maken merken een opmars die voedingsstoffen in hun producten verwerken, hierbij zijn vooral conserveermiddelen uit voeding populair. Hierover hebben we al eens eerder een artikel geschreven. Earth Tu Face staat hierom bekend.

Hoe maak je deze merken commercieel aantrekkelijk?

Een addertje onder het gras, wordt wel genoemd door experts in dit veld,  is dat de merken zo druk bezig zijn met educatie, dat ze te weinig inspanning leveren om hun producten te verkopen. Ze moeten commerciëler worden, duidelijker laten zien dat ze er zijn. Consumenten moeten nu zelf vaak nog op zoek.

En als consument moet je er rekening mee houden dat het niet altijd even lekker ruikt, omdat er spaarzaam met geurstoffen wordt omgegaan. Maar de clean tecnology consument zal dat voor lief nemen.

Een interessant lijstje met merken is: Youth to the People, Pour le Monde, Evolvh, Josh Rosebrook, Boucleme, EIR NYC.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt een videoconsult voor injectables bij dokter Frodo

Mircobioom van je huid is net zo belangrijk als die van je darmen

maart
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Het huid microbioom: hoe ziet dat eruit en hoe houd je het gezond? Monique ging naar Zuid-Afrika, op training 

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary
  • Ik ben intolerant voor histamine, wat inhoudt dat je beter geen gefermentee… Wordt je risico op borstkanker groter als je zuivel eet? Een wetenschappelijk overzicht. Jeannette Pathuis
  • Dag Madeleine, De meeste gebruikers brengen Esthecin s'avonds aan en late… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Moet men na het inmasseren van Esthecin iedere maal het haar wassen voorale… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? De Troch Madeleine

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen