Cosmeticaclaims Gezicht Marketingtrends Natuurlijk 100% Zakenpraat

Trend! Hippe merken hebben schone technologie

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Dit is het volgende gat in de markt

Schermafbeelding 2015-10-19 om 21.48.30

De vraag om schone technologie in cosmetica neemt sterk toe, zo zeggen internationale experts. Het houdt gelijke tred met onze behoefte aan gezond, schoon, en eerlijk voedsel, zonder gemuteerde gewassen, teveel snelle koolhydraten, transvetten, kunstmatige zoetstoffen, pesticiden, en onze behoefte aan schone lucht en natuur. We worden ons steeds bewuster van de toxische effecten van stoffen die we smeren, eten en inademen, en we willen transparantie, om zelf te kunnen checken of hetgeen we kopen ‘ schoon’ is. We willen eerlijkheid zodat we bewuste keuzes kunnen maken.

Lobby tegen irriterende stoffen

Ook vanuit consumentenorganisaties en internationale lobby groepen is er de afgelopen jaren druk uit geoefend om stoffen uit cosmetica te gaan weren, waarvan de parabenen het meest bekend zijn, maar ook sodium laureth sulfaat staat onder druk en propyleen glycol, uv-filter oxybenzone, en tegenwoordig ook een hetzij kleinschalig gebruikt, conserveermiddel MIT. Minerale olie is al langer een taboe, hoewel niet schadelijk of irriterend, en voltrekt natuurlijk.

Gat in de markt voor healthy lifestyle consumenten

Deze nieuwe consumentenbehoefte creëert een waar gat in de markt. er ontstaan talloze nieuwe merkjes die de belofte van transparantie en schone technologie doen. In Amerika zien we nieuwe merken als Beautycounter, Drunk Elephant, One Love Organics, Ilia (nu ook in NL te koop overigens) en Vapour Organic Beauty. Ze passen in de rij van illustere voorgangers zoals het Engelse REN (onlangs opgekocht door Unilever), waarover we onlangs al een interview plaatsten, het Franse Novexpert waaraan we al veel aandacht hebben besteed. Lees maar hier.

In het kielzog daarvan ontstaan ook nieuwe retailinitiatieven in Amerika, zoals Be Clean en Follain.

Schermafbeelding 2015-10-19 om 21.53.57

Niet per se biologisch, mag ook synthetisch

Clean beauty hoeft trouwens niet per se biologisch te zijn, of anderszins groen/plantaardig, het gaat dus vooral om de afwezigheid van potentieel schadelijke dan wel irriterende stoffen. Maar er mogen gerust nog synthetische stoffen in zitten. Dit is interessant, omdat het de markt groter maakt, het geeft ondernemers meer mogelijkheden dan met louter groen.

Daarover publiceerden we onlangs nog een artikel: de beste marketing voor groene cosmetica – the do’s and dont’s.

In Amerika kun je ook al gebruik maken van diverse apps die je informatie geven over stoffen in cosmetica: zoals de apps van Skin Deep, Think Dirty en Goodguide.

Begonnen uit persoonlijke behoefte

Zoals je vaak ziet met zg. indie-brands, worden ze in het leven geroepen door mensen die of redelijk activistisch zijn en een queeste hebben, of mensen die ziek zijn en op zoek zijn naar bijvoorbeeld skincare waar ze wel tegen kunnen. Maar waar het ooit begon als een persoonlijke keuze, zie je nu dat het een consumentenbeweging wordt.

In Europa zijn we qua wetgeving alweer een stukje verder, we zijn hier al strikter met veiligheidsissues en we nemen sneller beslissingen dan in de US. Momenteel zijn we vooral in de ban van de plastic scrubkorrels, die uit producten moeten omdat ze in het milieu terecht komen en daar vanwege de kleine omvang niet uit verdwijnen.

Schermafbeelding 2015-10-19 om 21.46.40

Creme met eetbare stoffen

Interessant in dit marktsegment zijn ook merken die producten maken gebaseerd op maar drie stoffen. Bij ons vindt je deze van oudsher in de Natuurwinkel, bij merken als Urtekram. Ook maken merken een opmars die voedingsstoffen in hun producten verwerken, hierbij zijn vooral conserveermiddelen uit voeding populair. Hierover hebben we al eens eerder een artikel geschreven. Earth Tu Face staat hierom bekend.

Hoe maak je deze merken commercieel aantrekkelijk?

Een addertje onder het gras, wordt wel genoemd door experts in dit veld,  is dat de merken zo druk bezig zijn met educatie, dat ze te weinig inspanning leveren om hun producten te verkopen. Ze moeten commerciëler worden, duidelijker laten zien dat ze er zijn. Consumenten moeten nu zelf vaak nog op zoek.

En als consument moet je er rekening mee houden dat het niet altijd even lekker ruikt, omdat er spaarzaam met geurstoffen wordt omgegaan. Maar de clean tecnology consument zal dat voor lief nemen.

Een interessant lijstje met merken is: Youth to the People, Pour le Monde, Evolvh, Josh Rosebrook, Boucleme, EIR NYC.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.