Cosmeticaclaims Gezicht Natuurlijk 100% Zakenpraat

Emma interviewt Colette Haydon van REN

Emma Wagenaar
Geschreven door Emma Wagenaar

Over clean skincare en doeltreffendheid van plantaardige producten

Homepage Interview Colette REN

Meer dan 15 jaar geleden werd Colette Haydon (doctor in pharmacy and dermo-cosmetology, Universiteit van Lyon) door Anthony Buck en Robert Calcraft gevraagd om mee te werken aan het nieuw te ontwikkelen skincare merk REN. Het uitgangspunt van REN is dat er geen huidonvriendelijke stoffen verwerkt mogen worden; dat de producten echt werkzaam zijn met inzet van bio-actives; en dat ze prettig in gebruik zijn. Met andere woorden: Clean Skincare gekenmerkt door Purity – Performance – Pleasure.

REN Clean Skincare LogoVoor die tijd een zeer uitdagende doelstelling!

Samen stelden zij een lijst op met ‘verboden’ ingrediënten (zoals parabenen, sulfaten, minerale oliën, petrolatum, synthetische kleur- en geurstoffen, T.E.A, D.E.A, glycol, siliconen, Pegs etc.) en Colette Haydon creëerde de fijnste formules voor de veeleisende en bovenal bewuste consument. Nu, 15 jaar later, is zij nog altijd leading bij het samenstellen van de formules en heeft vele awards voor haar creaties gewonnen.

BeautyJournaal kreeg onlangs de unieke kans Colette Haydon te interviewen. In dit artikel lees je alles over haar visie op cosmetica, huidverbetering en de doeltreffendheid van plantaardige stoffen.

BeautyJournaal: Wat is jouw visie op cosmetica?

Colette: Ik laat me niet inspireren door mooie bloemen, reizen naar Afrika of dat soort dingen. Bij het formuleren van producten hou ik drie uitgangspunten aan. Mijn eerste uitgangspunt is ‘cell-to-cell communication’ en hoe we daar invloed op uit kunnen oefenen om de genexpressie in de cellen te moduleren. Inmiddels weten we heel goed hoe de huid werkt en weten we met welke stoffen we heel gericht iets voor elkaar kunnen krijgen. Het heeft de manier waarop we naar cosmetica kijken heel erg veranderd.

REN Sfeerbeeld

Ingrediënten als mediator

Als ik op zoek ga naar actieve ingrediënten voor een product, zoek ik een ingrediënt dat als mediator kan optreden. Eentje die door de huid wordt herkend en kan worden verwerkt. Ik lever de mediator, de huid doet de rest. Nanotechnologie en transportmechanismen zijn voor mij helemaal niet interessant. Het punt is dat het bij REN niet gaat om diepe penetratie.

Ik werk met de cellen aan de oppervlakte van de huid (de keratinocyten) en de actieve stoffen die hier boodschappen aan kunnen geven. De cellen zorgen er dan vanzelf voor dat de signalen de diepere huidlagen/dermis bereiken. Een actief ingrediënt dat niet als mediator werkt of herkend wordt door de huid, zien wij als ‘toxic’. Het is een heel ander concept.

Geef de huid wat het nodig heeft

Mijn tweede uitgangspunt is dat je de huid altijd eerst moet geven wat het nodig heeft. Er is geen ander orgaan dat zo hard werkt als onze huid. Het heeft geen zin om de huid van alles te vragen, voordat je aan de drie basisbehoeftes hebt voldaan. Dat zijn lipiden voor een gezonde huidbarrière (de omega vetzuren in onze producten), zodat het vocht in de huid kan worden vastgehouden. Zonder vocht tussen de huidcellen kunnen de cellen onderling immers ook niet goed communiceren.

Daarnaast het reinigen van de huid. Het belangrijkste in huidverzorging is niet wat je erop doet, maar wat je eraf haalt. Dat is niet alleen de manuele reiniging van de huid, maar ook ingrediënten die de celvernieuwing en aanmaak van vrije-radicalen eliminerende enzymen een boost geven horen hier bij. Als laatste is het zuurstof. Zonder zuurstof kunnen de cellen niet functioneren, dus een goede doorbloeding is een must. De beste botox voor de huid is gewoon zuurstof.

Less is more

Mijn derde uitgangspunt is ‘less is more’. Ik zie vaak producten met een hele lading aan actieve ingrediënten. Als deze actieve ingrediënten echt in staat zijn om met de huid te communiceren, dan zal de huid aan het einde van de rit erg vermoeid raken. En krijg je niet de resultaten die je wilt. Mijn uitgangspunt is max 3-5 actieve ingrediënten per product.

REN Poster Sensitive

Waarom sprak het concept achter REN je aan? Strookt je visie op huidverzorging en cosmetica formuleringen van toen nog altijd met de huidige tijdgeest?

Colette: Vijftien jaar geleden waren er al wel een paar natuurlijke merken (vooral gedomineerd door Dr. Hauschka). Ondanks dat het originele idee van REN vooral ‘cleane cosmetica’ was, had ik sterk het gevoel dat ik daar met mijn achtergrond als chemicus en passie voor de technologie achter cosmetica nog wat aan toe kon voegen. Het draait bij mij niet om het biologisch of 100% natuurlijk zijn, maar om de kunst van het effectief zijn zonder toxic stoffen.

En die visie is nog altijd actueel. De laatste jaren zijn we steeds meer te weten gekomen over hoe de huid precies werkt en dat heeft uiteraard ook invloed op mijn formuleringen. Wat er vooral anders is, zijn de technieken en de beschikbare (natuurlijke) actieve ingrediënten waar ik nu mee kan werken en dus de mogelijkheden. Niet mijn visie.

Beautyjournalist Emma Wagenaar

Beautyjournalist Emma Wagenaar

De trend is steeds meer om van pampering naar hardcore huidverbetering te gaan, hoe ga je hier in mee?

Colette: Huidverbetering en effectiviteit zijn altijd een belangrijke focus geweest bij REN, vandaar ook ons motto van ‘Purity – Performance – Pleasure’. Maar waar het tegenwoordig ook vooral om draait is ‘instant effect’. Iets waar we met onze laatste lanceringen – zoals Flash Rinse, Beauty Shot en Wake Wonderful – heel erg op in spelen.

TIP! Redacteur Corine testte onlangs het Instant Firming Beauty Shot en de Flash Rinse 1 Minute Facial. Klik op de linkjes om haar reviews na te lezen. 

Direct effect een must

Ik vind eigenlijk ook: als een skincare product geen direct effect geeft, dan zal het dat nooit doen. In onze clinical trials richten we ons ook altijd op vergelijkingen op korte termijn. We zijn niet bezig met vergelijkingen over een gebruik van 30 dagen of meer. Als de huid niet direct reageert op mijn product, dan doet het dat volgende week ook niet.

REN Wake WonderfulHoe sluit het nieuwste product (een nachtcrème met peeling kwaliteiten) hier op aan?

Colette: Wake Wonderful Night-Time Facial is geen nachtmasker. Zie het meer alsof je een nacht lang door een schoonheidsspecialist onder handen wordt genomen. Het enige wat je zelf moet doen, is je huid reinigen en het product aanbrengen. Door de combinatie van plantaardige fruitzuren/enzymen met een hele milde melkzuur hebben we een geleidelijke niet-irriterende exfoliatie weten te bewerkstelligen, die je er dus niet af hoeft te spoelen.

Een massage en treatment terwijl je slaapt

Daarna krijgt de huid als het ware een massage, zodat het zuurstofgehalte in de cellen toeneemt. Als laatste krijgt je huid een hydraterende treatment. Door het sodium lactate (melkzuur uit gistfermentatie) zwellen de cellen op met vocht, waardoor er een plumping effect ontstaat.

Het geheim zit hem in hoe de combinatie van melkzuur en sodium lactate de pH waarde van de huid weet te reguleren. Wake Wonderful Night-Time Facial laat al na 1 keer gebruik resultaten zien (bijv. 40% verbetering op helderheid). Natuurlijk werkt het effect wel cumulatief (na 14 dagen is het 90% verbetering op helderheid), maar het effect na een paar maanden zal niet ineens heel veel meer zijn dan dat.

BeautyJournaal besteedde afgelopen week al aandacht aan dit nieuwe product van REN. Klik hier om het artikel nogmaals te lezen.

Is het altijd mogelijk om met plantaardige stoffen de hoogst haalbare kwaliteit voor huidverbetering te halen?

Colette: Absoluut, zeker nu met alle nieuwe ontwikkelingen. 15 jaar geleden was dat wel anders. Maar het heeft er natuurlijk allemaal mee te maken wat je onder ‘plantaardige stoffen’ en ‘natuurlijk’ verstaat. Al onze ingrediënten zijn van plantaardige origine. Maar het gaat bij REN niet om het plantextract an sich.

Natuurlijke cosmetica kan ook technisch zijn

Clean technology

Ik ben vooral geïnteresseerd in de moleculen, oftewel het actieve ingrediënt, dat als mediator kan optreden in de huid zodat de huidcellen zich anders gaan gedragen. Dankzij biotechnologie kunnen we die plantaardige moleculen zo modificeren (bijvoorbeeld middels fermentatie, groene chemie of bio-liquefaction, dit is het vloeibaar maken van een vaste stof) dat ze echt effectief worden. We plukken de actieve ingrediënten dus niet kant-en-klaar uit de tuin. Natuurlijke cosmetica kan dus ook heel technisch kan zijn. Maar het blijft groen van origine, clean en veilig.

 

REN Poster Glow

REN is begin 2015 overgenomen door Unilever. Is het nog mogelijk om het unieke concept te behouden of gaan er aanpassingen komen, zoals we vaker zien bij overnamen van niche brands door multinationals?

Colette: Ik zal absoluut als formulator betrokken blijven bij REN. Er zal echt weinig veranderen. We zijn wel door Unilever gekocht, maar blijven onafhankelijk. De grootste verandering is waarschijnlijk dat er meer geld komt voor onderzoek, marketing en merk awareness. En dat is alleen maar positief.

Op welk product van REN ben je het meest trots?

Colette: Mijn favoriete product is Flash Rinse. Elke vrouw zou het moeten hebben! Het is eigenlijk zo’n simpel product. Het is gebaseerd op het concept dat Vitamine C niet stabiel is met water. Dus, waarom laten we het water er dan niet gewoon uit… Zo blijft de Vitamine C heel vers en effectief. De uitkomsten van de clinical trial waren gewoon spectaculair. Het was dit onderzoek dat me deed realiseren dat het helemaal niet draait om het resultaat na 30 dagen, maar wat het product direct met de huid doet.

Nieuwsgierig geworden naar de style van Colette? Het FD besteedde er onlangs uitgebreid aandacht aan. Klik hier om het artikel te bekijken.

BESTE SHOPDEAL! Hier kun je alle producten van REN online shoppen.

Over deze schrijver

Emma Wagenaar

Emma Wagenaar

Emma Wagenaar is freelance journalist.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.