Marketingtrends Psychologie Zakenpraat

Trend! Pleidooi voor heldere taal bij huidveroudering

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

+ een overzicht van nieuwe grondstoffen tegen huidverslapping

Er is een evolutie gaande in de wereld van de anti-aging cosmetica.

  • Een evolutie in het denken over leeftijd
  • Een evolutie in hoe de doelgroep zichzelf ziet en een evolutie in het benoemen van leeftijdsspecifieke problemen.
  • En een evolutie in de ontwikkeling van nieuwe producten.
dna

Een analyse van een huid DNA test

Tot voor kort werd binnen de wetenschap algemeen aangenomen dat onze chromosomen de bepalende factor waren in hoe zeer en hoe snel onze huid verouderde. Inmiddels weet men, door meer onderzoek, dat er veel meer factoren zijn die invloed op huidveroudering hebben.

Externe invloeden van groter belang

Wetenschappers noemen deze factoren ‘het exposoom’ en definiëren dit als ‘de optelsom van zaken waaraan een individu wordt blootgesteld van de verwekking tot de dood, zowel intern als extern’.

Veroudering ligt vast in je genen, maar deze zaken kunnen het versnellen

Het gaat om onder meer blootstelling aan UV en IR licht, luchtvervuiling, voeding, al dan niet roken, stress, slaaptekort, cosmetica. Al deze zaken dragen bij aan het tempo en de mate van zichtbare huidveroudering, veroudering die niet per definitie gelijk opgaat met onze kalenderleeftijd.

In 2022 is 32% van de Amerikanen 55 jaar en ouder

Niet alleen de wetenschappelijke visie op huidveroudering is veranderd, de groep consumenten die er mee te maken hebben is dat ook. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat in 2022 zo’n 32% van de bevolking van de VS bestaat uit vrouwen van 55 jaar en ouder.

50 plus vrouw

echt ja….50+!

55+ met een actief tweede leven

Deze vrouwen zijn niet te vergelijken met de 55-plussers van pakweg dertig jaar geleden. Ze bereiden zich niet voor op een leven achter de geraniums, maar werken, zijn daardoor vaker kapitaalkrachtig, gaan uit, daten, (her)trouwen en staan midden in het leven.

Ze weten wat ze waard zijn, so cut the crap

Ze weten wat ze waard zijn, denken anders over ouder worden en stellen daardoor andere eisen aan hun cosmetica. Ze willen cosmetica die hen helpt er goed en natuurlijk uit te zien, geen cosmetica die tracht te camoufleren wie ze zijn.

Liever meer gezondheid dan een anti-rimpel strijd

Alhoewel uit onderzoek is gebleken dat de meeste vrouwen vinden dat leeftijd minder belangrijk is geworden, vinden toch veel vrouwen dat de cosmetica-industrie vrouwen nog steeds een jeugdig uiterlijk opdringt en zich te weinig bezig houdt met gezondheid en je goed voelen over hoe je er uit ziet.

Teveel (?) druk op eeuwig jong eruit zien?

En alhoewel de 55-plussers tegenwoordig heel anders tegen ouder worden aankijken, blijkt dat de helft van hen (en een kwart van de mannen) nog steeds de druk voelt om er eeuwig jong uit te blijven zien. We hebben wat dat betreft nog een lange weg te gaan…

Producten voor jouw leeftijd

Tevens blijkt dat het overgrote deel van de vrouwen van 55 jaar en ouder op zoek is naar producten die bedoeld zijn voor hun specifieke leeftijdsfase.

Noem het bij de naam: de menopauze is gewoon een feit, een marker in de tijd

Deze vrouwen zijn van mening dat beautymerken veroudering openlijk moeten benoemen en bespreken, ook als het bijvoorbeeld gaat om huid- en haarproblemen die het gevolg zijn van de menopauze. Merken als SK-II, Shiseido en Bioeffect gaven hier reeds gehoor aan in hun campagnes.

menopauze alpha h

In Azië neemt de bevolkingsveroudering met nog rapper tempo toe

In Azië veroudert de bevolking in rap tempo. De cosmetica-industrie moest hier wel op inspelen, en hoe ze dat doen kan een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Aziatische consumenten zijn al vroeg bezig met huidveroudering.

Mannen in het Verre Oosten hebben meer vrees voor rimpels

Zo koopt 20% van de Indonesische mannen tussen de 16 en 24 al anti-aging huidcrèmes en gebruikt bijna 90% van de vrouwen onder de 39 anti-aging producten. Chinese vrouwen tussen de 20 en 49 maken zich vooral druk om rimpeltjes, een doffe en verzakkende huid.

Creme voor vrouwen in de overgang

Cosmeticamerken in Azië maken inmiddels tal van producten die specifiek bedoeld zijn voor oudere consumenten, zoals crèmes voor vrouwen in de overgang en deodorant voor oude mannen. Belangrijke claims zijn versterken van de huidbarrière, herstel van de pH balans en het verbeteren van de teint.

Stop de vage terminologie rond veroudering en cosmeticagebruik

Omdat er jarenlang zo’n taboe was op ouder worden en veroudering is de terminologie die fabrikanten, journalisten, bloggers en ook consumenten gebruiken om veroudering en anti-aging producten te beschrijven nogal vaag geworden.

Verschillende groepen gebruiken ook vaak verschillende terminologie, zo is uit onderzoek gebleken. Het zou handig zijn als voortaan iedereen duidelijk is, zodat vooral fabrikanten en consumenten elkaar goed begrijpen. Het is fijn als zij precies weten wat wij willen en dat wij precies weten wat zij beloven.

Tot slot vijf voorbeelden van de nieuwste innovaties uit de wereld van de grondstofproducenten voor cosmetica:

  1. Snelle resultaten

BASF ontdekte dat vrouwen er het liefst vijf tot tien jaar jonger uit willen zien en op zoek zijn naar cosmetica waarmee ze dat doel kunnen bereiken.

Het gaat dan vooral om versteviging van de huid, de vochthuishouding en het aanpakken van rimpels. De vrouwen willen snel resultaat zien. Met gebruik van deze gegevens ontwikkelde BASF Replexium, een product dat diverse soorten rimpels aanpakt en een stevigere, strakkere huid belooft.

BeautyJournaals beste tips voor snelle resultaten:

  1. Herstel

Reproage Peptide van Lipotec USA Inc. Pakt de onderste huidlaag, ofwel de kiemlaag, aan en helpt daar de zelfherstellende functies van de huid, die afnemen als we ouder worden, te reactiveren. Daardoor gaat de huid er beter uitzien.

  • Onze toptip voor excellent huidherstel met de allerbeste vrije radicaal bescherming heet Combray. Lees waarom.
  1. Natuurlijk

Venuceane van Sederma bevat alleen natuurlijke, gefermenteerde ingrediënten en beschermt de verouderende huid tegen externe invloeden zoals onder meer UV en IR licht en luchtvervuiling.

Er zijn producten voor het gezicht, de hals, het lichaam en zelfs de nagels. Daarnaast is er een serie zonneproducten.

  1. Een doorbraak in de hydratatie van rimpels en verzakkende huid

Shiseido ontdekte dat gezichtsuitdrukking na verloop van tijd de hoornlaag van de huid beschadigen maar dat bepaalde ingrediënten deze beschadigingen kunnen herstellen en daardoor de vorming van rimpels voorkomen.

Daarnaast ontdekte het merk dat het krimpen van zweetklieren, iets wat gebeurt als we ouder worden, een van de oorzaken is van verzakkende en minder elastische huid. Een extract van rozemarijn zou dit proces kunnen tegengaan.

Uit onderzoek van Shiseido blijkt tevens dat naarmate we ouder worden onze lymfevaten steeds meer gaan ‘lekken’ waardoor ze afvalstoffen en vocht niet meer goed afvoeren. De huid gaat daardoor verzakken. Een extract uit kaneel zou volgens het merk de lymfevaten weer stabiliseren.

  1. Tarwekiemen

Laboratoires Expanscience wil de veroudering van de huid aanpakken met een combinatie van olie uit lupinezaad en tarwekiemolie. Deze combo moet de huidcellen beschermen tegen UV en IR licht en luchtvervuiling. De formule beschermt het DNA en de proteïne in de huid en gaat zo zichtbare veroudering tegen.

Bron.

Lees ook:

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.