Is zonnebaden nu wel of niet goed voor je? En met welke SPF?

05:56 - 03:34
luistertijd 05:56 - leestijd 03:34

shop

Iconic Elements Natural Moisturizer Cream Body

Iconic Elements Natural Moisturizer Cream Body

Huidarts Francis Wu maakte deze zalige crème voor diepe hydratatie. We love it! Clean beauty!

De grootste skin care mythes volgens Harvard wetenschappers

Denk jij dat je alles weet over de huid en over huidverzorging? Think again! Je zult er namelijk versteld van staan hoeveel algemene opvattingen – laten we zeggen… ‘basiskennis’ – over een schone en gezonde huid simpelweg niet waar is en op misvattingen is gebaseerd.

Wetenschappers van Harvard Medical School hebben de grootste skin care mythes over huid en huidverzorging voor je op een rij gezet. Je leest het in dit artikel.

Mythe 1: De juiste crème is in staat om huidveroudering tegen te gaan

Er bestaan duizenden huidverzorgingsproducten die allemaal beloven jou een jeugdiger uitstraling te geven en het huidverouderingsproces te kunnen tegengaan. Helaas zijn niet alle producten hiertoe even goed in staat. De beste topische behandeling (wetenschappelijk aangetoond) is het gebruik van Retinoïde zuur, ook wel Vitamine A zuur of Retin-A genoemd. In de meeste gevallen is Retin-A uitsluitend op recept verkrijgbaar. Maar… de beste manier om rimpels tegen te gaan is toch nog steeds het gebruik van een goede zonbescherming en niet roken.

Mythe 2: Antibacteriële zeep reinigt je huid het beste

Op je huid leven van nature bacteriën. Het is dan ook onmogelijk om je huid geheel vrij te houden van bacteriën. En sterker nog, dat moet je ook helemaal niet willen. Want wetenschappers vermoeden dat overmatig gebruik van antibacteriële zeep ertoe kan leiden dat bacterie resistent worden voor antibiotica. Een gewone zeep is meer dan voldoende. En was regelmatig je handen, dat gaat het bestrijden van de schadelijke en ‘ongezonde’ bacteriën tegen.

Mythe 3: Van chocolade en vet eten krijg je puistjes

Puistjes en acne worden veroorzaakt door overtollig huidvet (sebum), dat door de huid zelf wordt aangemaakt. Dit staat geheel los van je voedingspatroon.

Mythe 4: Zonnebaden is slecht voor je

Te veel en te lang je huid blootstellen aan de zon of een zonnebank verhoogt het risico op huidkanker, zeker wanneer je geen zonbescherming gebruikt. Overmatig zonnebaden kan ook de huid beschadigen, met voortijdige huidveroudering tot gevolg.

Maar zo nu en dan een subtiel bruin kleurtje op je huid is niet gevaarlijk. Zo lang je maar voorzorgsmaatregelen treft. Gebruik tenminste een SPF 30, breng deze royaal aan en herhaal dit regelmatig. En zoek rond het middaguur – wanneer de zon op zijn hoogst staat – even de schaduw op.

Mythe 5: Zonnebaden is goed voor je

Een diepe bruine kleur wordt vaak gezien als een teken van gezondheid. Er is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs dat gebruinde mensen gezonder zijn dan bleke mensen. Blootstelling aan de zon heeft uiteraard wel een gezondheidsvoordeel, aangezien zonlicht de Vitamine D aanmaak in de huid activeert. Met als gevolg: sterkere botten, een lager risico op bepaalde kankersoorten en een verhoogde weerstand. Vitamine D krijg je daarnaast ook binnen via je voeding.

Mythe 6: Hoe hoger de SPF in je zonbescherming hoe beter 

Vanaf een bepaald niveau heeft een hogere SPF nog maar een kleine toegevoegde waarde in vergelijking tot een lagere SPF. Experts adviseren om tenminste een SPF 30 te gebruiken (in dit artikel lees je waarom); daarmee bescherm je jezelf tegen 97% van de UVA en UVB straling. Een hogere beschermingsfactor is vaak duurder, bevat meer  chemicaliēn en levert verhoudingsgewijs weinig extra bescherming op.

Mythe 7: Vitamine E laat een litteken verdwijnen als sneeuw voor de zon

Er is helaas weinig wetenschappelijk bewijs ter onderbouwing van de bewering dat Vitamine E helpt om littekens te verminderen. Indien je je zorgen maakt over een litteken, ga dan eens langs bij de chirurg of dermatoloog. Er zijn veel verschillende manieren om een (oud) litteken een minder lelijke verschijning te geven, zoals laser.

Mythe 8: Met je benen over elkaar geslagen zitten veroorzaakt spataderen

Er bestaan diverse risicofactoren voor spataderen, maar hoe jij op een stoel of de bank zit, heeft daar niets mee te maken. Spataderen zijn meestal erfelijk en wel in 80% van de gevallen. Daarnaast speelt roken, te weinig sporten, een hoge bloeddruk, zwangerschap, overgewicht en beoefening van een staand beroep een rol. Wanneer je al spataderen hebt, kunnen compressiesokken een uitkomst bieden. Maar je benen niet meer over elkaar slaan, zal de aandoening niet kunnen voorkomen of verhelpen.

Heb jij ook een skin care mythe te ontrafelen? Laat dan hieronder een bericht achter in het reactieveld. We zijn benieuwd, want als echte huidkenners die onze lezers zijn, weten ze hetgeen hierboven staat natuurlijk allemaal al!

 

Bron

Lees ook