• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Combray
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » Monique schrijft: Met je ouwe kop op social media

Archief artikel

Archief artikel

  • Gezicht, Monique schrijft, Pigmentvlekken, Psychologie, Rimpels en slapte, Seksualiteit

Archief: Monique schrijft: Met je ouwe kop op social media

  • 13 augustus 2015

geschreven door 

Redactie, Monique

Schoonheid zit niet in een Instagram filtertje....

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Charlotte Tilbury Airbrush Flawless Foundation

De starfoundation van onze Dian! Prachtig dekkend en egaliserend in 1 laagje. Zeer lang houdbaar. Hydraterend en met een lightweight gevoel. In meer dan 40 kleuren.
BEKIJK

Met ouwe kop op social media
Gisteren stond in de Amsterdamse krant het Parool een vermakelijke column van collega-journalist Roos Schlikker: Irritante Insta beauty. Waarbij ze de vloer aanveegt met al die geweldige Instagram filters waardoor elk spoor van leeftijd van een gezicht wordt weggepoetst. Ze ergert zich eraan. Ze is van mening dat het hebben van een rimpelig hoofd zwaar taboe is, net zoals het hebben van een verlopen kop als je net je bed uitkomt.

Opzouten met die filters

Al dat photoshoppen, dat nu ook bereikbaar is geworden voor de gewone man en vrouw en niet meer exclusief voorbehouden is aan celebs en hun fotografen/vormgevers, heeft weinig met de realiteit te maken stelt ze, en ze vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn. Ze pleit voor de comeback van de kop zoals hij is, op elke leeftijd.

Goh, dat je dat durft!

Natuurlijk speelt er in haar persoonlijke pennenvrucht een eigen verhaal mee. Ze is op social media wel eens aangevallen nadat ze bij De Wereld Draait Door haar mening had gegeven over de gezichtsverbouwing van actrice Renée Zellweger. Het studiolicht stond nogal flatteus op haar gezicht gericht, ze zag er stralend glad uit. Men verweet haar naderhand toch ook zelf aan de Botox te zijn. Maar niet dus! Ze postte een selfie met rimpels op het voorhoofd en kreeg terstond bemoedigende reacties: ‘Goh, dat je dat durft…..’ De realiteit over het taboe bij mijn collega was geboren.

Leestip: Lees mijn interview met prof Liesbeth Woertman over opgepompte schoonheid op tv

Travestie make-up

Persoonlijk erger ik me niet aan die filtertjes, ik vind ze wel handig. Meer verbaasd maar ook gefascineerd ben ik door de travestie-achtige maskermake-up bij jonge meiden.  Ik vind dat meer verhullend dan een fotofiltertje, omdat je daarmee niet virtueel alleen de boel probeert op te schonen maar ook in het echt. Don’t look at me, don’t look at my soul, look at my mask. Kijk naar mijn personage.

Leestip: nog zo’n bizarre trend: clown contouring

Je dikke kont mag er niet op

Ik moet lachen om al die rare selfies via spiegels in deuren van bovenaf genomen, waarin je dikke kont niet meer te zien is, en je benen ineens 15 centimeter langer zijn. Over de perfect gekozen invalshoek om je onderkin te maskeren of je hamsterwangen. Het is zo doorzichtig als wat. Daar kijk je toch dwars door heen?

2015, met Instagram filter

Impact op je zelfbeeld

In de column wordt de zorgelijkheid aangehaald van communicatiewetenschapster Dian de Vries die heus meent dat social media het zelfbeeld van jongeren beïnvloedt. Tsja, eerst waren het de modebladen, toen was het de porno industrie en nu is het Facebook en Instagram? Jongeren zijn per definitie bezig met hun zelfbeeld, niets is moeilijker dan een evenwichtig zelfbeeld op te bouwen.

Vanuit de psychologische traditie doe je dat via anderen. Je kan jezelf niet zien, je ziet jezelf via anderen, door de reflectie die zij op jou geven. Nu is het de mens niet 100% ingegeven om altijd vriendelijk te reageren op de ander en als dat maar vaak niet genoeg gebeurt (meestal omdat je niet tot de suffe saaie middelmatige norm behoort die nog altijd als ‘normaal’ geldt) komt er een rafelrand aan je zelfbeeld.

Social media kan ook boost geven

Social media kan je zelfbeeld een boost geven. Hoeveel jonge meiden hangen niet aan de lippen van (beauty)bloggers, die hierdoor geadoreerd worden als ware sterren terwijl ze in wezen niets anders doen dan zichzelf zijn en soms ook heel erg hun saaie zichzelf zijn… Aan de andere kant: hoeveel succesvolle tv-figuren werden vroeger niet vreselijk gepest en gingen pas weer opbloeien doordat ze positieve feedback kregen van mensen op hun optredens vanwege hun boeiende, hetzij niet zo gewone talenten? Onthoudt: vaak red je het niet in de media als je maar gewoon bent.

Selfie aug 2015 – 51 jr, no instagram filters, no Botox, no surgery, maar wel met de nieuwste MAC Waterweight foundation;-)

Als veertiger voor de webcam met je beautyverhaal

Maar goed, nu die ouwe kop. De gemiddelde leeftijd van de BeautyJournaal lezerers ligt boven de 30 jaar. Je snapt het al, wij krijgen heel wat vrouwen te spreken die allerlei verschijnselen van huidveroudering vertonen. We hebben deze vrouwen ook in ons testteam. Ook bij ons worden discussies gevoerd over wel of niet met je kop voor de webcam, op de foto, of op de film. Wat denk je? We doen het gewoon! En waarom? Omdat die rimpel ons geen moer kan schelen. We zijn meer dan een rimpel!

Kijktip! Bekijk hier meer van onze make-upvideo’s.

Mijn idee van schoonheid

Bovendien, in de kern gaat het helemaal niet om een gladgestreken kop zonder rimpels. Daar ligt ware schoonheid echt niet in verborgen. Voor mij is schoonheid een drie dimensionaal verhaal, maar goed, dat is niet vast te leggen op social media, althans minder, maar ook een- of twee dimensionaal kun je gepakt worden door iemands schoonheid: de blik in de ogen, een mooie mond, en vooral een mooie huid!

Canvas, dames, en beste Roos! Een mooie, goed verzorgde huid straalt en het is een genot om naar te kijken. En dan stoort die rimpel echt niet meer. Het gaat om zachtheid en glans, alsof je die huid zo kan strelen. Warmte, toegankelijkheid.

Met je grijze haar in de krant: AD, winter 2014

En hoe krijg je die mooie huid? Door er werk van te maken. Door je te verdiepen in serieus goede huidverzorgingsproducten, door naar de schoonheidsspecialiste te gaan en eens een flinke kuur te bestellen die je huid weer helemaal in de goede blauwdruk terugbrengt. Met peelings, met massages, met werkzame stoffen die bewezen kracht hebben. Echt, er geschieden wonderen. En daar hoeft de spuit en het mes helemaal niet aan de pas te komen.

Het Spitting Image hoofd is ‘uit’

Roos bezweert dat de rimpelloze trend zal overwaaien en dat ben ik met haar eens. Al die 50+ Amerikaanse actrices zien eruit als Spitting Image poppen, volstrekt onnatuurlijk. Het is over en jammer voor hen dat ze nu zo zijn. Ik geloof ook in natuurlijke schoonheid, waar nog best een subtiele spuit en een overhangend ooglid bij rechtgetrokken kan worden. Maar werk aan die schoonheid. Blijf je huid oppoetsen. Echt. En blijf ook mentaal een beetje ‘cool’, hoe zeer je ook geteisterd wordt door de overgang. Vind een uitweg, geef het een trap onder d’r hol, want het zijn je hormonen, not YOU!

Je bent meer dan een rimpel

‘Schoonheid’ die we zien op tv en op selfies is geen schoonheid, het is glamour, danwel een behoefte om je seksualiteit te etaleren. Er ligt een wereld van verschil daartussen. En lieve Roos, ik vind je een geweldige vrouw met een fijn, vrolijk en bijzonder gezicht. Een gezicht waar je naar blijft kijken. Dat niet verveeld, juist omdat je veel uitdrukkingen hebt. Love that.

Laten we de volgende keer eens een boom opzetten over al dat uiterlijk vertoon;-)

Groetjes, Monique

ps: Ah, nou moet ik er toch nog iets aan toevoegen. Ik lees in een interview met actrice Halina Reijn en hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets in het NRC van zaterdag 8 augustus 2015 een interessante uitspraak van Halina, over je imago in de media: ‘ Je wilt natuurlijk helemaal niet gefotografeerd worden met je pukkels en je rimpels. Je associeert je imago – dat poppetje dat in de publieke ruimte loopt- ook niet met jezelf, je denkt: laat dat gewoon een pop zijn.’

Ze slaat de spijker op zijn kop: wellicht vindt iedereen die met haar gezicht  op social media verschijnt het eigenlijk wel heel eng. Het maakt je kwetsbaar. Je wilt aan de ene kant jezelf laten zien, dat is een kick, en aan de andere wil je je ziel niet blootgeven. Het moet privé blijven. Dus maak je (een in jouw ogen) mooiere versie van je zelf. Dat dan als een soort masker dient waarachter je je ware zelf nog kunt verschuilen.

Dat ze dat overigens wel durft op toneel, beredeneert ze als ‘ maar dan is het kunst’.

Zo dus.

#Lees hier meer ‘Monique Schrijft’

like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Niet te jong en niet te oud, luister waarom...

Maart
drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts

drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts

Video! 1 minuut met dr. Frodo: vanaf welke leeftijd kun je Botox nemen?

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Goed om te horen Mary. Spannend, die nieuwe productontwikkelingen. Ik ben e… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Redactie, Monique
  • Absoluut Kitty, de energie kan weer stromen, en hopelijk blijft het zo!… Patricia vertelt: ‘Ineens huil ik. In 11 weken lockdown verloor ik een stukje van mezelf….’ Redactie, Monique
  • Zo waar en herkenbaar en precies hoe ik mij ook voel(de). Zo blij dat we we… Patricia vertelt: ‘Ineens huil ik. In 11 weken lockdown verloor ik een stukje van mezelf….’ Kitty
  • inmiddels van Combray bericht gehad dat ik PC met SPF 50 er overheen kan do… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Mary
  • Mary, als de zon nog feller wordt kun je er nog steeds voor kiezen om Combr… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. redactie, monique
  • Ha Mary en Monique, ik sluit me graag aan bij Monique... Combray gebruik ik… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Corine
  • He Monique, dank voor je reactie. Welk zonbeschermingsproduct gebruik ji… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Mary
  • Ha Monique ! Leuk dat je zo snel weer reageert.... ik ben zeker tevreden m… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José
  • Hoi Jose, het is spijtig maar het is niet anders als een bedrijf daar geen … Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine Redactie, Monique
  • Ha Monique, nee hoor, ik werk niet met deze merken. Ik gebruik wat producte… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen