Celebrities Cosmetisch medisch Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Psychologie Zakenpraat

Brazilian Beauty: inspiratie voor cosmeticamerken

Brazilian Beauty’s: Hoe doet het WK-land het op beautygebied?
Het BeautyJournaal-team
Geschreven door Het BeautyJournaal-team

Het schoonheidsideaal in Brazilië is booming business

Brazilian Beauty’s: Hoe doet het WK-land het op beautygebied?Brazilian Beauty.

Er is een reden dat Gisele Bündchen al jaren aan de top staat als best verdienende model: in 2013 haalde ze 31,5 miljoen euro binnen volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes (de Australische Miranda Kerr verdiende ‘slechts’ 5,5 miljoen, dat is aanzienlijk minder dan de Braziliaanse schone).

Bruine benen en vrouwelijke rondingen

Volgens Forbes magazine verdiende Gisele door de jaren heen zelfs meer dan Kate Moss. De bruine benen en vrouwelijke rondingen van Braziliaanse vrouwen geven het idee van een aangeboren seksualiteit. Zo ook bij Gisele.

Gisele is nog maar het topje van de ijsberg. Brazilië is het thuisfront van de mooiste vrouwen ter wereld en ook op beautygebied zijn ze in Brazilië vooruitstrevend. Van de buitenwijken in São Paulo tot de kleurrijke straten van Rio; vrouwen in Brazilië geven meer uit aan beautyproducten dan ooit. Daarnaast gaan steeds meer beautymerken in Brazilië op zoek naar de natuurlijke ingrediënten van het exotische land. Op dit moment is het land door het WK voetbal natuurlijk booming business.

“Beauty is zo belangrijk in Brazilië”, zegt Alexander Edmonds, auteur van ‘Pretty Modern: Schoonheid, seks en plastische chirurgie in Brazilië’. “Hier heeft het woord ijdel geen negatieve betekenis. Van buitenaf wordt het land gezien als een symbool van tropische sensualiteit.”

Braziliaanse vrouwen geven 11x meer uit aan beauty dan Britse vrouwen

Twijfel je wel eens of je teveel geld uitgeeft aan beauty? Vergeleken met het zuiden van de evenaar zal dit hoogst waarschijnlijk ontzettend meevallen. Bij Braziliaanse vrouwen staat het streven naar schoonheid zo hoog op de agenda dat uit recent onderzoek is gebleken dat zij 11 keer meer uitgeeft van haar jaarlijks besteedbare inkomen dan de Britse vrouw. Deze enorme liefde voor haar uiterlijk draagt bij aan de bloeiende beautyindustrie. Mooi voorbeeld is ook de enorme markt voor nagellak, als betaalbare gadget.

Brazilië biedt ontzettend veel aan beauty fabrikanten. “Van de 186 miljoen mensen, zijn ongeveer 114 miljoen consument”, vertelt beauty analist Vivienne Rudd van het onderzoeksbureau Mintel. “In de vroege jaren 90 leed het land aan een enorme staatsschuld en inflatie. De Braziliaanse regeringen die volgden, hebben naar een matige, duurzame groei gestreefd. Dit leidde uiteindelijke tot een steeds rijkeer, verstedelijkte middenklasse die genoeg verdient om veel geld uit te geven aan beauty.

Het resultaat is nu dat Brazilië de op twee na grootste beautymarkt ter wereld heeft, alleen de VS en Japan hebben een grotere cosmeticamarkt. Het is dus niet gek dat de rest van de wereld naar Brazilië kijkt voor het goede (beauty)voorbeeld.

De natuurschatten van BraziliëBrasil aveda

Een van de grootste uitdagingen van beautybrands is het ontdekken van de (natuur)schatten van het land. Een wereldwijd merk dat verliefd is geworden op de mooie, rijke ingrediënten die Brazilië te bieden heeft, is Aveda. Het merk lanceerde een tijd terug de Uruku make-up collectie. De collectie dankt haar naam aan het feit dat Urukum zaden geoogst zijn door het Yanawana volk, een inheemse stam in Brazilië. Deze stam gebruikt de Urukum zaden om gepigmenteerde tinten te creëren voor body paint.

Lees hier alle berichten over Aveda voor huid en haar.

Ook op het gebied van huidverzorging is Brazilië vooruitstrevend. Kiehl’s onthulde haar collectie tegen huidveroudering, met als hoofdingrediënt Açai: Açai Damage-Repairing Skincare Collection. Deze bes is afkomstig uit het Braziliaanse Amazonegebied en voorzien van krachtige antioxidanten. Deze lijn is inmiddels tot één van de best verkochte verzorgingslijnen van het merk uitgegroeid. En over Acai hoeven we je niets meer vertellen, het is booming business als superfood.

Wereldwijd podium

Het is niet alleen de unieke biodiversiteit van Brazilië dat het land zo hoog op de beautyranglijst zet. Rio is in opkomst als een levendige nieuwe mode kapitaal. De Brazilian Fashion Week is nu een van de grote mode events ter wereld. En dan hebben we het nog niet eens over de topmodellen die het land rijk is. We noemen een Gisele Bündchen, Mariana Braga, Adriana Lima en Alessandra Ambrosio. Ook zij zijn een Braziliaanse kracht op het wereldwijde podium en natuurlijk de perfecte visitekaartjes.

Brazilian Blow-dry

Wereldberoemd is inmiddels ook de Brazilian Keratin behandeling.  Een bad-hair day is daar echt een no go.

De gemiddelde Braziliaanse vrouw gebruikt dagelijks vier à vijf producten om haar lokken in orde te krijgen. “Je zult nergens een Braziliaanse vrouw vinden die geen tijd heeft om haar haar te doen”, zegt Silvia Rayol , een marketeer uit São Paulo. “Ons haar is van nature krullend en vaak frizzy door de hitte. We gaan dus vaak (soms elke week) naar de kapsalon om onze lokken onder controle te houden.

Het temmen van wilde lokken is serious business in Brazilië. Dat is de reden dat de Brazilian Blow-dry ontstond. Deze behandeling verzorgt de haren met een keratine oplossing en warmte, waardoor de haarschubben sluiten en het haar zacht en glanzend wordt.

Lees hier meer berichten over het temmen en verzorgen van je krullen.

Felle kleuren

Braziliaanse vrouwen zijn ook meer en meer een inspiratie voor de catwalk en experimenteren graag met make-up. “Toen wij hier acht jaar geleden een winkel openden, hoefde je maar het woord foundation te laten vallen en klanten schudden al hun hoofd. In die tijd werd alleen poeder gebruikt”, herinnert Fabiana Gomes, een senior kunstenaar bij M.A.C zich. “Ze gaven de voorkeur aan neutrale kleuren lippenstift, maar tegenwoordig zie je steeds vaker vrouwen met rode lippen en felle oogschaduw.”

Braziliaanse vrouwen willen er graag gebruind uitzien, maar als het om make-up gaat, maken ze liever gebruik van de less-is-more aanpak. “Vrouwen willen liever horen hoe natuurlijk en stralend hun huid eruit ziet en niet de vraag krijgen welke foundation ze gebruiken”, zegt Fabiana Gomes.

Kijk ook eens hoe gaaf de zomer make-up van Clarins nu is: Colours of Brasil, en je kunt hem nog winnen ook!

Plastic fantastic

De Braziliaanse vrouw is altijd op zoek naar het perfecte lichaam. Deze passie heeft voor een miljarden industrie op het gebied van plastische chirurgie gezorgd in het land. Er werken meer dan 5000 chirurgen. Ongeveer 50.000 mensen gaan ieder jaar onder het mes in Brazilië. Maar liefst 95% van de vrouwen wil haar lichaam veranderen en de meerderheid van de vrouwen overweegt ook daadwerkelijk onder het mes te gaan… Toch gek als je in een land woont dat bekent staat om de mooie mensen.

Brazilian Blow-dry

“Lichaamsvet is onaanvaardbaar in Brazilië”, zegt plastisch chirurg dr. Sampaio Goes (een favoriet in São Paulo). “We hebben een outdoor levensstijl en vrouwen gaan naar het strand om gezien te worden. Ze willen niet te mager zijn, ze willen elk deel van hun lichaam definiëren.”

Critici vinden dat vrouwen ernaar zouden moeten streven minder extreme opties te omarmen zoals de Braziliaanse body-shaping massage. Hierbij gebruiken masseurs een techniek waarbij ze lange, stevige slagen geven om het lichaam zo als het ware te boetseren en giftige stoffen uit het lichaam te masseren.

Het is duidelijk. De beautywereld ziet Brazilië inmiddels als één van de grootste op beautygebied en de trends uit het land gaan de producten en behandelingen de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid steeds meer vorm geven. De beauty-industrie van Brazilië heeft veel meer te bieden dan de bekende Brazilian Wax.

Shop de look!

Aveda. Zij lanceerden de Uruku make-up collectieKiehl’s Acai Damage-Repairing

Dit anti-aging serum breng je aan op een schoon gezicht. Het product bevat de Braziliaanse Acai bes, die vol zit met peptiden. Dit zorgt ervoor dat je minder rimpels krijgt en een gladde huid. Ook geschikt voor de gevoelige huid.

Koop Kiehl’s producten hier online.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.