In de Scandinavische etalages pronken paspoppen met maatje 40. In de Londense flagshipstore van Debenhams in Oxford Street hebben de paspoppen zelfs maat 42. Dat is ook niet zo gek, aangezien de gemiddelde Britse vrouw maat 44 heeft. Niets aan het handje.
Move over, Barbie!
In Caracas (Venezuela) gaat dat helaas niet op. Nee, hier zijn de onrealistische paspoppen – nog minder realistisch dat dat ze eerst waren – in opmars. Drie keer raden welke maat de paspoppen in Venezuela hebben. Maat XXXXS in de taille, maat L van achteren en een Cup F als buste. Oh ja, en vergeet die ellenlange XXXXL benen niet. Nee, Barbie is er niets bij!
Pasop 2.0
Initiatief achter de paspop 2.0 is ondernemer Eliezer Álvarez die naar eigen zeggen inspeelt op de behoefte van de Venezolaanse vrouw. In zijn optiek bezoeken vrouwen in zijn land regelmatig de plastische chirurg voor een borstvergroting, neuscorrectie, tummy tuck en billenlifts. Deze onrealistische rondingen zijn voor hem nu eenmaal ‘normaal in zijn land’. De introductie van de paspop 2.0 kwam dan ook niet zomaar uit de lucht vallen. Zijn vrouw Nereida Corro meldt aan The Guardian dat deze paspoppen nu de meest ‘normale’ paspoppen zijn die ze produceren.
‘Schoonheid komt van buiten’
Waar deze obsessie voor ‘schoonheid’ vandaan komt, is gedeeltelijk te wijten aan het succes van de Venezolaanse missverkiezingen uit de jaren ’70 en ’80. Organisator Osmel Sousa maakte er destijds geen geheim van dat hij meerdere Miss Venezuela’s onder het mes liet gaan om er ‘perfect’ uit te zien. “When they are defect, I correct,” heeft de man ooit eens gezegd. “Schoonheid van binnen bestaat niet. Dat is gewoon verzonnen door aantrekkelijke vrouwen om zichzelf te rechtvaardigen,” aldus de 67-jarige Sousa die door alle cosmetische ingrepen zelf geen greintje emotie meer vertoont. Die zou er door de jaren heen wel uitgezogen zijn…
Laat nou net de Miss nog wat verkiezing weer door een Venezolaanse gewonnen zijn.