Gember, bergamot, roos en patchouli

02:44 - 01:38
luistertijd 02:44 - leestijd 01:38

Het zingt natuurlijk al maanden rond in de media. Het zo bij modejournalisten geliefde Italiaanse modehuis Marni heeft internationaal in november 2012 bekend gemaakt in februari van dit nieuwe jaar haar eerste parfum uit te brengen, onder de eenvoudige naam Marni. De internationale pers is benieuwd hoe fans het modemerk nu ook in geur zullen gaan beleven. Voor het eerst in de geschiedenis brengt het merk een parfum uit. De launch werd gevierd met een feestje tijdens de Milanese modeweek.

Zoals het de ietwat excentrieke, moderne stijl van het modemerk onder leiding van creatief directeur Consuelo Castiglioni betaamt, zal het parfum eenzelfde verrassing zijn. De geur wordt door Castiglioni omschreven als zijnde geen trendvolger, maar een trendsetter: chic en excentriek.

Het parfum is opgebouwd rond geurnoten uit de kruidige, houtachtige familie, en zeker niet aangevuld met de nu zo gewilde fruitjes en bloemtjes. Op de verpakking sieren de kenmerkende polkadots – volgens Castiiglioni een dessin dat vast onderdeel uitmaakt van de Marni-wereld. Ze zegt over het parfum: ‘I want it to bring the wearer to the forefront without stereotyping or overpowering her.’

Een journaliste van de Engelse Telegraaph laat weten dat ze dit parfum inderdaad bijzonder en out of the box vindt. Ze stelt dat het de ultieme droom is van elke neus om een echt nieuwe geur te maken, maar die van Marni, o.l.v. parfumeur Daniela Andrier vindt ze geslaagd in dat opzicht. De geur opent zich vrij mannelijk, met noten van een peperige gember en bergamot, in het hart wordt het vrouwelijker en zachter dankzij roos, gedragen op een basis van patchouli en wierook.

Oh, wat zijn we benieuwd hoe dit ruikt – maar ook of en wie dit parfum gaat distribueren in Nederland. Kijkend naar de geurnoten herkennen we een heel modern androgyn concept, maar ook een concept dat je in de niche-markt nu vaker ziet. Natuurlijk is het dan afhankelijk van de hoeveelheden die per geurnoot zijn gebruikt en de concentraties van de geurstoffen zelf, hoe het parfum uiteindelijk op je over komt.

Daniela Andrier ontwikkelde o.a. ook het parfum Tardes van Carner Barcelona. Hierover ga je meer horen in BeautyJournaal’s voorjaarstrendmagazine INSPIRE 3 – dat eind januari online gaat.

Houd je van patchouli? Heel roaring twenties is Jicky van Guerlain – heel modern is Portrait of a Lady van Frederic Malle.

Lees ook