Cosmeticaclaims Marketingtrends Psychologie Zakenpraat

Wat worden de cosmeticaclaims van 2019?

Hans Blommaert
Geschreven door Hans Blommaert

BeautyJournaal kijkt vooruit en bereidt je alvast voor

De cosmeticaclaims van 2019 zetten we alvast op een rij voor jou.

De cosmeticamarkt is overvol, maar door met steeds weer nieuwe en vernieuwende claims te komen kunnen merken toch opvallen in het schap.

Consumenten die producten bestuderen en vergelijken zijn vaak benieuwd naar die nieuwe en vernieuwende claims en zijn snel geneigd zo’n product te kopen en uit te proberen. Dit zijn de nieuwste claims die je op de etiketten kunt gaan verwachten.

Van anti-aging tot een gezonde huid

De claims die huidverzorgingsproducten voor het gezicht maken hebben meestal te maken met hoe je er uit ziet en hoe het desbetreffende product je uiterlijk kan verbeteren.

7 claims in 1

Zo was cosmeticagigant Procter & Gamble bijvoorbeeld één van de eerste die met opvallende en vernieuwende claims kwam, voor haar Olay Total Effects 7-in-1 Anti-Aging Daily Face Moisturizer.

Een anti-aging concept dat claimde de oudere huid op alle punten mooier te maken: het maakte de huid gladder, zorgde voor een egalere, heldere teint, verkleinde de poriën, pakte ouderdomsvlekken aan, maakte de huid steviger en hydrateert’.

Niacinamide kan dat ook…het is niet zo moeilijk

To be honest.….het kon ook, omdat voor Olaz sterk op de superstof niacinamide wordt ingezet, en deze stof is, zoals overigens zoveel stoffen, multifunctioneel. Dus zo raar is het niet om meerdere claims tegelijk te maken;-). Lees hier over alle functionaliteiten van niacinamide.

Het woord anti-aging in de ban?

De laatste jaren zijn consumenten echter niet meer zo gediend van de term anti-aging. Ze zien het als iets negatiefs. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een veranderende demografie; er zijn steeds meer oudere mensen op de wereldbol.

Afgelopen augustus verklaarde Allure dan ook de term anti-aging niet meer te zullen gebruiken. Het tijdschrift wijdde er een heel nummer aan en zette actrice Helen Mirren op de cover. Lees er hier meer over op BeautyJournaal.

Toch gaan we stug door met claimen

Desondanks worden er nog steeds heel hard anti-aging claims gebruikt, zoals recent nog tijdens de lancering van het altijd spraakmakende betaalbare merk No 7 dat met een Line Correcting Booster Serum kwam, waarvoor geclaimd wordt dat je er na 12 weken dagelijks gebruik vijf jaar jonger uitziet (!!)

De stralende huid, in plaats van een gezonde huid…

Wat ook nieuw is, is dat steeds meer producten een gezonde huid beloven, veelal op het gebied van een ‘stralende huid’ en ‘de beste versie van je huid’.

Stralend klinkt cosmetischer en holistischer

Het is een wat meer holistische benadering van schoonheid en huidverzorging; het gaat niet meer zozeer om een perfecte, jong uitziende huid, maar meer om zelfverzekerd zijn en er op elke leeftijd goed uitzien.

Uit een groot onderzoek bleek dat consumenten deze nieuwe trend omarmen. Men koopt nu vooral huidverzorgingsproducten die ‘het uiterlijk van de huid te verbeteren’ en een ‘zuivere en gezond uitziende huid’ beloven. De traditionele anti-aging claims zijn minder belangrijk geworden.

Glow voor zestigjarigen

De nieuwe Rénergie Multi-Glow dagcrème van Lancôme is een goed voorbeeld van deze nieuwe trend. Bedoeld voor vrouwen van boven de 60 claimt deze crème dat bij gebruik de huid ‘er gezonder uitziet, steviger aanvoelt en stralender is’. Binnenkort zullen we ongetwijfeld meerdere producten gaan zien met claims die de woorden ‘stralend’, ‘helder’, ‘fris’, ‘glanzend’ en ‘transparant’ gebruiken.

Effectief en natuurlijk

Het is wellicht onterecht, maar tot nu dachten velen dat natuurlijke cosmeticaproducten niet zo effectief waren als hun niet-natuurlijke tegenhangers. Natuurlijke cosmetica kwam tot nu toe ook altijd met veel minder claims. Dat is echter aan het veranderen.

Ook de natuur kan heel effectief zijn op jouw huid

Zo werd Frankincense Intense Concentrate and Cream van Neal’s Yard Remedies onderworpen aan een test van vier weken onder 152 deelnemers en nu claimt het product dat ‘84% van de deelnemers zegt dat de huid er gladder uitziet en aanvoelt en beter is gehydrateerd’ en ‘77% zegt dat kleine lijntjes en rimpeltjes minder zichtbaar zijn’.

Soms is de natuur zelfs beter dan het synthetische zusje

Het merk Burt’s Bees presenteerde tijdens de 2019 American Academy of Dermatology Annual Meeting drie posters waarop het natuurlijke product van het merk werd vergeleken met een synthetisch product en waaruit bleek dat het natuurlijke product beter scoorde op het tegengaan van rode vlekken, hydratatie en de bescherming van de huidbarrière. We kunnen dus wachten op steeds grotere claims van natuurlijke cosmeticamerken, vooral op het gebied van een betere en mooiere teint.

Holistische verdediging: de levensbeschermingfactor

Een recente publicatie van L’Oréal beschreef een concept dat door de schrijver ‘het huidveroudering exposoom’ werd genoemd. De term ‘exposoom’ werd tot nu toe vooral gebruikt in onderzoek naar de invloed van het milieu op de gezondheid en werd in 2005 gedefinieerd als ‘het totaal van alles waar een individu wordt blootgesteld, van verwekking tot de dood’.

Nieuwe kreet: het exposoom

De schrijver van het artikel vertaalde deze definitie naar de huid: ‘het huidveroudering exposoom bestaat uit de invloed van externe en interne factoren en hun interacties op een menselijk individu, van verwekking tot de dood, en de reactie van het menselijk lichaam op deze factoren, hetgeen leidt tot biologische en klinische tekenen van huidveroudering’. Een hele mond vol.

7 factoren die het exposoom genoemd worden

In het artikel werden de zeven meest belangrijke factoren van vroegtijdige huidveroudering geïdentificeerd: straling van de zon, zoals UV, het gebruik van tabak, de temperatuur, voeding, stress, slaapgebrek en vervuiling. Het artikel gaat nader op deze factoren in en adviseert in de conclusie hoe de gevolgen zijn te minimaliseren.

Van SPF naar LPF??

Het lijkt er op dat de tijd rijp is om van een zonnebeschermingsfactor (SPF) over te stappen op een allesomvattende levensbeschermingfactor. Daarbij zou een vragenlijst gebruikt kunnen worden om na te gaan waar een individu tot nu toe aan is blootgesteld om zo een voor zijn of haar huid geschikt product te komen.

De app moet je gaan helpen

Er zijn al apps beschikbaar die aan de hand van locatie bepalen hoeveel UV-straling en vervuiling er is. Ook zijn er apps die de hoeveelheid slaap berekenen. En er wordt gewerkt aan een app die aan de hand van een foto de calorieën en voedingstoffen in een maaltijd berekent.

Houdt je exposoom in de gaten;-)

Dit alles zorgt ervoor dat je zelf je eigen exposoom in de gaten kunt houden. Als je die data deelt met een cosmeticabedrijf kan dat bedrijf je op maat gemaakte cosmetica leveren, samen met een persoonlijk regime én advies over preventie en bescherming tegen toekomstige blootstelling.

Het circadiaan effect op de huid

Het circadiaan, oftewel biologisch ritme is binnen de wetenschap momenteel een veelbesproken onderwerp en zijn het onderwerp van een onderzoek van Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash en Michael W. Young, dat in 2017 de Nobelprijs won. Ook de cosmetica-industrie heeft veel belangstelling.

Klokgenen

Het is aangetoond dat elke cel in ons lichaam klok-genen heeft, ook onze huidcellen. Onze huid volgt een dagelijks ritme en verandert steeds zijn functionaliteit, in een cyclus van 24 uur.

Overdag is de huid zichzelf voornamelijk aan het beschermen, en is dan op zijn dikst. ’s Nachts is de huid bezig met herstel, de bloeddoorstroming en doorlaatbaarheid zijn dan op zijn hoogste niveau.

Het lijkt er dus op dat de huid ’s nachts het meest baat heeft bij een product dat hoge concentraties werkzame stoffen bevat. We kunnen dus wachten op speciale nachtserums die claimen dat ze grote hoeveelheden van deze stoffen bevatten en beloven dat je ’s ochtends al een dramatisch verschil ziet. Zo’n product is er overigens al: Stem Cell Magic Gel van Rodial.

Zachte huidverzorging: het microbioom op de voorgrond

Het microbioom van de huid is een onderwerp dat haast niet meer te vermijden is. Alhoewel er nog veel onderzoek naar gedaan moet worden zien cosmeticabedrijven toch al mogelijkheden om producten te lanceren die inhaken op de populariteit van het microbioom.

Vermoedelijk is dit de start van een geheel nieuwe generatie ‘zachte’ huidverzorging, met kreten als ‘zo mild dat het microbioom van de huid niet wordt verstoord’. Zodra er meer bekend is over de werking van het microbioom zullen er ongetwijfeld meer producten koen die claimen ‘het microbioom effectief te ondersteunen en versterken’. Je kunt er op wachten.

De toekomst van claims

Het ziet er naar uit dat anti-aging claims plaats zullen gaan maken voor claims die een gezonde huid en een heldere teint beloven, dat natuurlijke producten gaan claimen dat ze erg effectief zijn, dat er een meer holistische benadering om huidveroudering te meten aankomt, dat producten steeds meer op maat gemaakt worden, dat er meer geavanceerde nachtcrèmes aankomen en dat producten zich gaan richten op het microbioom.

Spannende tijden!!

Over deze schrijver

Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen