Marketingtrends Zakenpraat

Amerikaans magazine Allure verbant de term anti-aging

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Een revolutie in de beauty industrie!

Amerikaans magazine Allure verbant de term anti-aging

Het Amerikaanse beauty magazine Allure heeft deze week aangekondigd nooit meer het woord anti-aging te gebruiken in haar publicaties. Hoofdredacteur Michelle Lee zegt hier het volgende over:

“Ouder worden gaat over goed in je vel komen te zitten, met rimpels en al. Niemand suggereert dat je geen retinol zou mogen gebruiken. Maar als we de manier waarop we denken over ouder worden willen veranderen, dan moeten we beginnen met anders praten over ouder worden. Onze woordkeuze aanpassen.

Met dat in gedachten en te beginnen in het september issue – met power vrouw Helen Mirren op de cover – nemen wij ons voor om nooit meer de term ‘anti-aging’ te gebruiken. Want bewust of onbewust benadrukken we met deze term toch de opvatting dat ‘aging’ een conditie is, een toestand die we moeten bestrijden. Vergelijk het met anti-virus software, anti-schimmel spray…

Onvermijdelijk

Als er iets onvermijdelijk is in het leven, dan is het wel het feit dat we ouder worden. Iedere minuut en iedere seconde. Wees er trots op, omarm het. Want niet iedereen heeft het geluk om oud te worden. Bekijk ook het volgende filmpje, waarin de 64-jarige Jo Johnson dit heel treffend beschrijft:

Language matters

Wanneer we het hebben over vrouwen ouder dan – laten we zeggen – een jaar of 40, dan voegen we er vaak al snel aan toe: “Ze ziet er goed uit… voor haar leeftijd.” Probeer er eens op te letten en bedenk wat er gebeurt, wanneer je simpelweg zegt: “Ze ziet er goed uit!”

18 is geen 80

Natuurlijk is niet alles aan ouder worden leuk. Je voelt je met 18 jaar toch anders dan met 80. Maar we moeten écht stoppen om ons leven als een berg te zien, waarbij alles bergafwaarts gaat na je 35ste. En als dat al zo zou zijn… wie of wat bepaalt dan de top van de berg, waarna alles slechter wordt?! Zijn dat je seksuele piekjaren? Het moment waarop de mensen om je heen je als ‘een lekker ding’ zien? Of zit het gewoon bij jezelf tussen de oren…

Schoonheid is niet alleen weggelegd voor de jeugd

De term anti-age verbannen… Uiteraard verander je de verpakkingen van skin care en marketing in de beauty industrie niet zomaar van het ene op het andere moment. Daar is een ware revolutie voor nodig. Maar laten we beginnen om anders de praten over ouder worden. En schoonheid op alle leeftijden omarmen.”

Bron: Allure, September 2017 issue

BeautyJournaal juicht dit toe!

Op de redactie van BeautyJournaal kunnen we dit statement van het Amerikaanse magazine Allure alleen maar toejuichen. We pleiten er immers al veel langer voor, met termen als pro-aging en active aging.

Zie ook onze volgende artikelen:

PS. Lieve Monique, je werd deze week weer een jaartje ouder en daarmee een jaartje mooier en wijzer. Beschouw dit artikel maar als mijn (verlate) verjaardscadeau aan jou. Liefs, Corine.

Meer weten over Marketingtrends?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

4 reacties

  • Hoi Gerti, uiteraard is dit grotendeels een kwestie van terminologie en marketing. Het is niet voor niets dat we het artikel in de rubriek ‘marketingtrends’ hebben gepubliceerd. En daar is op zich ook niets mis mee, want marketing speelt een belangrijke rol in het bewustwordingsproces van de consument. Zo heb je – heel ander voorbeeld – sinds een paar jaar het fenomeen ‘greenwashing’, waarbij bedrijven zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan ze werkelijk zijn. Als een likje groene verf over je product of dienst om de consument te laten geloven dat je met je tijd meegaat. Toch gaan er meer en meer geluiden op dat ook dit greenwashing ertoe bijdraagt dat de consument steeds bewuster met zijn omgeving omgaat. En als naar analogie het verbannen van de term anti-aging bijdraagt aan het meer en meer omarmen van een schoonheid die tijdloos is, het accepteren van imperfecties, dan heb ik daar in ieder geval niets op tegen. Marketing of niet…

  • Voor mij maakt het niets uit of er op de producten anti aging of pro active aging staat als ik maar weet dat het goed is voor mijn huid. En ik denk dat je ook geluk moet hebben met goede genen. De een ziet er met 60 uit alsof hij/zij 48 is en de ander of die 70 is. De een heeft vroeger uren lang liggen bakken in de zon en een pakje sigaretten per dag gerookt en heeft nu dus niet zo’n mooie huid de ander heeft dat niet gedaan. Ik ben dus die tuthola van de zon en de sigaretten. Met de sigaretten gestopt en de zon geminderd maar het leed is al geschied en nu moet ik er maar mee leren leven. Wist ik veel in de jaren 60. De leraren paften in de klas, de huisarts had de asbak op zijn bureau staan en de wachtkamers stonden blauw. Zelfs in ziekenhuizen werd gewoon gerookt. Ook in de jaren 80 nog.

  • Leuk artikel Corine, maar is het uiteindelijk niet gewoon een marketing trend, terminologie?
    We kunnen het anders noemen, active aging, pro-aging “what’s in a name”, maar ondertussen blijven we de gevolgen van het ouder worden bestrijden, met fillers, botox, laser, peelings. We willen oud worden maar er nog steeds niet oud uitzien. Ik net zo goed hoor. Het ouder worden omhelzen, zolang je mijn echte leeftijd maar niet raadt ;).

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.