Het allerbelangrijkste: trots zijn op het merk waarmee je werkt..

05:15 - 03:09
luistertijd 05:15 - leestijd 03:09

Vind jouw ideale salonconcept

Twee weken geleden sprak ik een jonge schoonheidsspecialiste die na haar stage al snel de mogelijkheid kreeg om de salon waarin zij stage had gelopen in een middelgrote stad in Nederland over te nemen. Daar hoefte ze niet lang over na te denken; ze vond de locatie fijn, de kleinschaligheid van de salon en de buurt waarin hij gevestigd is.

Onvrede over je signatuur

Toch begon het na enkele maanden te knagen. Een onvrede over het huidige concept en de behoefte om toch te willen gaan veranderen. Haar vader, zelf ook ondernemer, bracht haar met mij in contact. Nu ben ik geen salonconcept-tovernaar, maar met 24 vliegjaren in het beautyvak, kennis van de industrie en van communicatie, en zelf ondernemer, vond ik dit natuurlijk veel te leuk. Sparren!

Ander interieur, ander merk, andere behandelingen

Kort gezegd wil ze haar hele concept vernieuwen. Ze vindt de aankleding van de salon niet modern genoeg – dat is makkelijk op te lossen met kleine verbouwingstrucs en haar vader heeft dat al in voorbereiding voor haar, ze wil haar klantenbestand uitbreiden, ze is niet tevreden over het merk waarmee ze werkt, ze wil haar klantenbestand verjongen, ze wil haar menukaart uitbreiden met meer huidverbeterende behandelingen.

Meer klanten werven

Twee punten in haar wensenlijst zijn cruciaal: het merk en de omvang van haar bestand. Tijdens het sparren vertelt ze dat ze veel te weinig feeling heeft met het merk – het is klassiek Frans, meer geschikt voor de parfumerie dan voor een beautysalon, ze verkoopt ook nauwelijks producten ervan omdat ze er diep in haar hart niet trots op is, er niet achter staat. Boem…dit is heftig. Want trots zijn op je merk en er lekker mee kunnen werken is het allerbelangrijkste voor het welslagen van je salon.

Praat met de distributeur van je merk

Ik adviseer haar om eerst terug te gaan naar de distributeur van het merk en het probleem kenbaar te maken. Daarbij ook advies te vragen wat ze haar nog meer en anders kunnen bieden, omdat ze  huidverbeterende behandelingen wil gaan aanbieden, waaronder goede peelings. Ik ben van mening dat een moderne distributeur meedenkt met zijn/haar depositairs. Ze ondersteunt in de markteting- en verkooptechnieken, ze ondersteunt in het opzetten van goede protocollen en helpt bij het optimaal uitnutten van het merk en de producten, dan wel een alternatief kan aanbieden. Indien dat niet kan, rest je maar 1 ding: vertrekken.

Wat moet je merk uitstralen en doen

De volgende vraag is dan natuurlijk: wat verlang je van een merk, aan welke eisen moet het voldoen op gebied van samenstelling, verbeteringsresultaten, prijs/kwaliteitverhouding, assortiment en ondersteuning. Daar was ze nog niet helemaal uit, behalve dat ze meer anti-aging wil bieden met peeling en wellicht ook bindweefselmassage grepen.

Cruciaal: klantenonderzoek

We bespraken de optie voor haar om een klantonderzoekje te doen. December is een drukke maand, ze zou weer veel klanten gaan zien. Samen hebben we een vragenlijstje opgesteld en deze gaat ze elke klant na afloop even voorleggen. Ook zal ze klanten emailen met deze vragen. Zo krijgt ze inzicht in de behoeften van haar klanten, en doet ze ideëen op om haar salonconcept te veranderen. Deze inzichten zijn cruciaal, omdat ze een gulden middenweg moet zoeken om haar huidige klanten tevreden te houden, ze tevens moet stimuleren met haar mee te groeien naar nieuwe behandelingsmogelijkheden en/of een nieuw of tweede merk erbij.

Viral marketing

Tot slot natuurlijk de uitbreiding van haar klantenbestand. Welke mogelijkheden heb je tegenwoordig? Veel! Van oldskool adverteren in lokale media, deelnemen aan events tot flyeren, maar nog veel leuker is het om de mogelijkheden van sociale media en mailings te benutten.

Eén nieuw emailadres per dag

We schreven er onlangs al over: stel je zelf ten doel om minimaal 1 nieuwe emailadres per dag binnen te halen. Zet social media kanalen op, laat zien daarop zien wat je dagelijks doet in de salon en meemaakt, ook met je klanten als ze dat leuk vinden, vertel over nieuwe acties, producten, tips van de dag. Stuur tweewekelijks een kleine mailing eruit waarin een verzameling van je social media-activiteiten is terug te vinden, incluis acties en stimuleer je bestaande klanten om nieuwe aan te dragen, met een beloning.

Ik kan niet wachten om de resultaten van haar onderzoek te zien en samen met haar te kijken welke koers ze kan gaan varen. To be continued.

Lees ook in ‘Monique schrijft’:

 

 

 

 

Lees ook