BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten
Derma zonnelotion spf 30 zonder parfum voor kids en bij eczeem
Innovatieve huidverzorgings concepten steeds populairder
High-end en luxe make-up merken staan volledig in de spotlights van media en bloggers wereldwijd, terwijl high-end en luxe skin care eigenlijk even veel aandacht verdient, dat vinden wij niet alleen bij BeautyJournaal, maar de industrie begint dat ook weer in het vizier te krijgen.
BeautyJournaal is HET platform voor huidverzorging!
BeautyJournaal geeft skin care deze welverdiende aandacht en dat is niet voor niets… BeautyJournaal’s uitgever Monique heeft door de jaren heen gezien dat huidverzorgingsproducten echt kwalitatief steeds beter worden. Dankzij toegenomen inzichten door de ontrafeling van het (huid) DNA, geavanceerde testapparatuur en de juiste stap van de industrie om terug te gaan naar werkzame stoffen die al een bewezen werking hadden, en deze verder te gaan optimaliseren.
Lees ook
De totale verkoop van high-end beauty producten bedroeg in het tweede kwartaal van 2017 alleen al in de Verenigde Staten 4,2 miljard Dollar, volgens onderzoeksbureau NPD. Dit totaalbedrag groeit al jaar-in-jaar-uit met ongeveer 4%. Dat is op zich dus niet verrassend of vernieuwend. Wel verrassend is de sterke groei van de categorie skin care in vergelijking met de andere beauty categorieën, namelijk 6%
Make-up steeds minder populair, vooral lipproducten
De groei in de verkoop van high-end make-up neemt langzaam af, terwijl skin care juist toeneemt. Deze stagnering van de verkoop van make-up is vorig jaar al begonnen, aldus het onderzoeksbureau. De verkoop van palettes en sets – over het algemeen verhoudingsgewijs voordeliger geprijsd dan losse items – is weliswaar toegenomen, maar deze groei wordt ongedaan gemaakt door de tegenvallende verkoopcijfers van lipproducten.
Functionele nagelproducten wel in trek
Opvallend is het feit dat de verkoop van nagelproducten in brede zin met 1% is gedaald, terwijl tegelijkertijd de verkoop van base- en topcoats is toegenomen met 13% en nagelverzorging is toegenomen met 6% Net als in de andere categorieën, lijkt het erop dat de Amerikaanse consument steeds vaker kiest voor functionele beauty producten. Producten die meer doen dan alleen maar mooi maken.
Mannengeuren versus vrouwengeuren
Wat tevens opvalt, is het feit dat de verkoop van mannengeuren in het tweede kwartaal van 2017 sterker is toegenomen dan de verkoop van vrouwengeuren (4% respectievelijk 1%).
De consument wil unieke en innovatieve skin care
“De groei van skin care valt te verklaren door nieuwe merken en producten die een steeds groter marktaandeel veroveren,” zegt Larissa Jensen, directeur en beauty analist bij NPD. “Dit is een toenemende en aanhoudende trend, waarbij we veel opvallende en innovatieve skin care zien, voornamelijk afkomstig van kleinere (niche) spelers in de skin care industrie. Niet de grote reuzen en de gevestigde merken. Dit sluit aan bij de behoefte van de hedendaagse consument naar unieke producten, het ontdekken van iets nieuws.”
BeautyJournaal’s Monique vult aan:
Bij gebrek aan slagkracht zien we ook steeds meer acquisities van deze kleine nieuwkomers door de grote merken, om het portfolio uit te breiden en ook de kennis (=receptuur) en de hippe doelgroepen binnen te halen.
Er is de laatste jaren een behoorlijke terugloop geweest van cremegebruik onder millenials omdat zij liever make-up gebruiken om hun huid te verfraaien. Dit is geen handige strategie, maar goed, als je huid nog jong is, geef je minder om haar conditie op de langere termijn, het is ook niet nodig ogenschijnlijk, je wilt vooral maskeren en versterken, en daar is make-up het wondermiddel voor.
Hybride verzorging
Er is nu ook daarin een kleine kentering gaande, de millenials zoeken naar producten met verzorgende eigenschappen, simpelweg omdat het prettiger aanvoelt op de huid. En wellicht krijgt deze jonge generatie door dat make-up veel mooier hecht en uitstraalt op een ‘canvas’ dat in topconditie is.
Van potten schuiven terug naar kennisoverdracht
We zijn overigens wel benieuwd hoe de industrie de communicatie rond huidverzorging weer op peil brengt, want we hebben de afgelopen 5 jaar een enorme kaalslag zien plaatsvinden. Voorheen werd nog veel technische uitleg gegeven, in advertenties, tijdschriften en aan journalisten. Doordat men in de Westerse wereld zag dat men de nieuwe generatie niet meekreeg in deze rationele communicatie, moest het veel meer fashionable gaan worden, want fashion was hot, en een pot creme moest met een zweem van hipheid verkocht gaan worden. De inhoud op formuleringsniveau werd ondergeschikt.
We zagen ook dat merken steeds vaker ondergebracht werden bij communicatiebureaus gespecialiseerd in fashion, en niet in skincare. Het werd vooral ‘potten schuiven’ met een grote glimlach. En bij presentaties is tegenwoordig het communicatie niveau zo vereenvoudigd – met als excuus dat de jonge beautyschrijvers anders niet begrijpen waarover het gaat – dat je je afvraagt hoe het ene merk zich nog van het andere gaat onderscheiden, behalve met een ‘proof is in the eating of the pudding’. Het heeft mij altijd zeer gedaan.
Door de opkomst van social media, met name Instagram, werd het ook niet makkelijker om creme te visualiseren met haar effecten. Make-up is instant bevrediging en kan makkelijk met voor en na gefotografeerd worden.
Verdieping is noodzakelijk in dit vak
Toen ik 24 jaar geleden als newbie in deze tak van sport terecht kwam, viel ik midden in de techische communicatie trend en ik heb er heel hard voor geknokt om de juiste inzichten te verkrijgen, zoals ik vind dat dat ook hoort als je je in dit vak begeeft, dus waarom zou het de huidige generatie beautyschrijvers onthouden moeten worden. Het is en blijft een specialisme.
Ik ben blij dat BeautyJournaal de voorsprong heeft als kennisplatform voor huidverzorging, we are on trend, en we verwelkomen de comeback van het respect voor skincare, want dat verdient het dubbel en dwars. En daarbij krijgen wat mij betreft de vakvrouwen als schoonheidsspecialisten en huidtherapeuten de grootste pluim!
Meer weten over dit onderwerp?
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
3 reacties
Wat leuk Lia, dat je ons hierop wijst. heel interessant. Ik zie op zich niet direct iets nieuws, er zijn meer merken die op deze wijze producten brengen, maar daar omheen zie ik heel veel nieuws en er gaat zeker een artikel komen. Thanks for sharing! 😉
Ik zie juist veel skincare posts op Instagram over skincare onder millennials. Instagram toont wat je ziet aan de hand van algoritmes, dus bekijk je veel make-up posts dan zie je steeds meer van dat soort posts. Ik had dat ook eerst tot dat ik wat skincare opzocht. Populaire merken onder millennials zijn: Sunday Riley (prachtig prijzig merk), Pixi (vooral de glow tonic is iconisch) Glossier, Drunk Elaphant (Vitamine c serum is heel bekend), Ordinary ( van Deciem een Canadees skincare bedrijf met vele merken. De ordinary is hun budget versie), NIOD (ook van deciem. Het duurste merk wat ze hebben. Erg wetenschappelijk. Bekenste product een serum met koper). En dan komen nog de Koreaanse merken, want koreaanse skincare is onder millennials die ik op Youtube en instagram zie heel populair. Een aantal top merken zijn: Klairs ( kwaliteits producten, alles voor de gevoelige huid), Laneige, Benton, Cosrx, (Betaalbaar effectieve cosmetica), Dr.Jart, Missha, Tony Moly (Vooral de sheet masks), Huxley (prachtige verpakking), SK-II (iconisch merk). Wat daarbij dus ook heel populair is, is het koreaanse 10stappenplan. De meeste posts die ik zie zijn millennials die een routine hebben dat uit een flink wat stappen bestaat. Ik zeg niet dat iedereen 10stappen doet maar layering is de standaard en het toevoegen van een Essence, ampule en sheetmask gebeurd veel. Oja en koreaanse skincare gebruiken veel hydraterende toners zonder reinigingsingrediënten. Ook niet nodig in het Koreaanse 10stappenplan wat als het goed is double cleanse je de huid, eerst met olie en dan een mouse product. Dus ik denk dat ouderwetse crèmes onder millennials niet populair zijn, maar innovatieve formules en texturen wel. Twee van mijn favorieten skincare youtubers die alles wat ik net om schreef omvatten zijn:
Gothamista https://m.youtube.com/channel/UC-X4BAoKxwGYIKrKfqk7yug en
Liah Yoo https://m.youtube.com/channel/UC3y1VNzSbMVIUlKC2ErEVZw
Anyway dit is my ten cents en ik dacht geef wat merk inspiratie!
Tegenwoordig lees je veel over The Ordinary, heel betaalbaar maar ben benieuwd wat jullie daar van vinden