Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

Coty President Sylvie Moreau: ‘Beauty moet gelukkig maken, niet somber….’

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

70% van de vrouwen herkent zich niet in de schoonheidsidealen

Onlangs was ik in de gelukkige gelegenheid om Sylvie Moreau weer te ontmoeten, inmiddels president Coty Professional Beauty, in Londen tijdens de internationale Wella awardshows voor kappers uit de hele wereld.

Die shows zijn altijd een waar feest, maar voor mij zijn de pressevents op de dagen eromheen net zo exciting. Omdat je dan weer de kans krijgt om de great influencers op het hoogste niveau uit de beauty- en haircare industrie te ontmoeten. Zoals Sylvie Moreau.

In haar openingsspeech voor de Wella convention sprak ze over een nieuwe strategie (Wella, het kappersmerk waarvoor we op uitnodiging waren is vorig jaar overgenomen van Procter & Gamble door Coty) die ze ‘inclusive’ beauty noemt. Geen exclusieve, maar inclusieve beauty, wat zoveel betekent dat iedereen uitgenodigd is, iedereen moet ervan kunnen genieten, zonder uitzondering. Of je een witte, gele, rode of zwarte huid hebt, blond, rood of zwart kroeshaar, dun of dik bent, het perfecte modellenkoppie hebt of niet…Beauty moet plezier betekenen.

De ‘gewone’ mens heeft de strenge estheet met een dwangmatige hang naar perfectie verdrongen van het beautytoneel. Althans….zo lijkt het nu.

In haar vraaggesprek met de pers ben ik er verder op ingegaan, want dit is natuurlijk een heel prikkelend statement. Ik vind het zelfs zo prikkelend, dat het wat mij betreft een trendbreuk betekent met hoe er de afgelopen dertig jaar naar beauty is gekeken en hoe beautyimages en producten vermarkt werden: als een keihard en niets ontziend ideaal dat je na moest streven: ultieme perfectie, en dat had minder met plezier te maken.

Streven naar perfectie had helemaal niets met plezier te maken. Sterker nog: het zou een zwakte zijn….

Met als gevolg dat het eigenlijk onhaalbaar was/werd en beauty een hele negatieve connotatie kreeg onder grote delen van de bevolking. De lat lag veel te hoog. Terwijl beauty toch een pure vorm van zelfexpressie is – vinden we nu. Dankzij Internet, ergo: dankzij Instagram. De ‘gewone’ mens heeft de strenge estheet met een dwangmatige hang naar perfectie verdrongen van het beautytoneel. Althans….zo lijkt het nu.

Wat is er gebeurd, Sylvie dat beauty ons vrouwen juist ongelukkig maakte, in plaats van gelukkig?

‘Ik ben geschokt door onderzoeken waaruit blijkt dat 50% van de vrouwen zich ongelukkig voelt als ze bezig zijn met hun beautyroutine, ze vinden het een noodzaak in plaats van een plezier. Ik vind dat de hele industrie hiervoor verantwoordelijk is, doordat ze een schoonheidsideaal creëerde dat niet haalbaar is. In plaats van de consument bij de leuke wereld beauty te betrekken, verwijder je ze er juist van.

70% van de vrouwen herkent zich niet in de beautybeelden die ze voorgeschoteld krijgt.

Wat zijn volgens jou de achterliggende oorzaken, je noemde al het dominante schoonheidsideaal….

‘Vrouwen krijgen niet datgeen wat ze ook echt willen, en ze moeten zich ook nog eens conformeren aan beelden van andere vrouwen die een onbereikbaar ideaal laten zien. Je moet jong zijn, een Kaukasisch uiterlijk hebben en size zero. 70% Van de vrouwen zegt dat de beauty-industrie hen niet vertegenwoordigt, ze herkennen zichzelf niet, en en ze willen er ook helemaal niet zo uit zien. Het zijn droombeelden van de merken zelf.

Ze vervolgt: ‘Ik was vorige week in Japan, en Japanse vrouwen willen dat wel een heel lichte huid hebben maar ze zijn echt niet geïnteresseerd in de modellen die wij in Westerse reclames hebben. Met blond haar en zo….Dus: het schoonheidsideaal is niet aantrekkelijk en de communicatie zoals we die gewend waren, maakt vrouwen niet zekerder van zichzelf, en blijer. Gelukkig worden er momenteel grote (inhaal-)slagen gemaakt.’

Social media veroorzaakt een interessante trendbreuk: vrouwen laten zich massaal en wereldwijd zien zoals ze zijn, met de mooiste versie van zichzelf en dan zie je pas hoe divers beautybeleving is. Maar dankzij social media worden ook nog altijd ideaalbeelden beelden verspreid. Het baart Sylvie Moreau zorgen: ‘Er zijn nog nooit zoveel anorexia slachtoffers geweest en zelfmoorden onder jongeren. Allemaal aangedreven door de enorme druk om je te moeten conformeren. Dit moet stoppen. Het begint bij een gevoel jezelf niet mooi te vinden, en het kan eindigen in zware depressie of zelfs zelfmoord.

De beste versie van jezelf willen laten zien, is ook tonen dat je van jezelf houdt.

Social media is een tricky tool….

‘De beste versie van jezelf willen laten zien is ook tonen dat je van jezelf houdt. Dat is acceptabel. Wat is niet acceptabel is ,is dat je als twaalfjarige om plastische chirurgie vraagt omdat je borsten er niet uitzien conform een plaatjevwat je hebt gezien, of je neus.

Selfies gaan over acceptatie en zelfverbetering. Maar als je je wilt conformeren aan iets dat anders is ,en wat wij als beauty-industrie als schoonheidsideaal hebben besloten, is dat niet goed.

……er zijn dankzij social media veel meer rolmodellen nu….

Precies, en die moeten we gebruiken. Al die expressies, die uitingen van beauty. In plaats van standaardbeelden door de industrie zelf bedacht. Beauty kan de wereld veranderen, door haar positieve energie, als iedereen lekker in haar vel kan zitten.

….maar social media laat ook vertekende beelden zien, waarbij het steeds extremer wordt, en waardoor jonge mensen zich ook onzeker gaan voelen. Hierdoor kan diversiteit de volgende doctrine worden….

Laura Simpson, Chief Marketing Officer, Wella and Coty Professionals Beauty, eveneens aanwezig bij het vraaggesprek vertelt: ‘Ik ben blij dat ik niet jong ben in deze tijd. Er is veel inner pressure op social media, ik zie dat bij mijn jonge dochter. We krijgen nu zeker de kans om meer real beauty te zien, dat wel, en de individuele beauty wordt veel meer gevierd, en daar kijk ik ook liever naar, dan weer naar de extremen. We willen realistisch zijn , en het realisme van nu is een beautywereld die je het gevoel geeft er onderdeel van uit te kunnen maken: inclusieve beauty.

‘De Instagram foto’s waar wij de meest likes op krijgen zijn altijd beelden die vrouwen zelf van hun haar gemaakt hebben, of hun kapper in de salon. Je wil je kunnen indentificeren.

Wij gaan niet de diversiteit benadrukken, we willen gewoon dat iedereen mee kan doen: inclusive beauty.

Sylvie Moreau vult aan: ‘Daarom praten wij ook liever over inclusieve beauty dan over diversiteit. Wij willen dat iedereen zich herkent in beautybeelden, van natural tot extreem.

Herinneren jullie je onlangs het schandaal met een online Dove-campagne voor een skinlightening product, waarin een donkere vrouw haar trui uitdeed en ineens blank was?

Sylvie: ‘Vrouwen willen altijd iets, wat ze niet hebben. Zo ook met producten die je huid iets oplichten. Dus worden ze geproduceerd. Dat is niet negatief, het is gewoon onderdeel van de beautydroom. Maar we moeten geen slechte smaak willen, en dat is wat hier gebeurde.

Vanuit de ‘diversity-movement’  wordt er ook druk op vrouwen gelegd: straighten je haar niet, bleek je huid niet. Het wordt politiek gemaakt….

Ik vind het acceptabel, zolang het om zelfexpressie gaat. Ik houd niet van polemiek. Ik wil wil geen negatief punt maken. Ik ben hier met jullie in Londen, en hier bij Coty omdat ik een winnaar van de mooie, goede dingen wil zijn. Zonder kamp te kiezen. Die polemeiek gaat de wereld niet veranderen.’

Bekijk hier de uitzending van de internationale Wella Trendvision 2017 awardshow in Londen. Erg leuk!

De winnaars van Trendvision 2017 zijn:

· Color Vision PLATINUM: Mana Dave, Blaze, Nieuw-Zeeland

· Color Vision GOLD: José Quiñones, Peter Cardon Salon, Puerto Rico

· Color Vision SILVER: Alexander De Lara, Jing Monis Salon, Philippijnen

· Color Vision BRONZE: Vic Chung, Una Hair Salon, Taiwan

· Color Vision PEOPLE’S CHOICE: Taner Yildiz, Yildirim Ozdemir, Turkije

· Creative Vision PLATINUM: Kylie Hayes, Moha Hairdressing, Nieuw-Zeeland

· Creative Vision GOLD: Gisleine Bernhardt, Casa Peluqueria, Brazilië

· Creative Vision SILVER: Marina Krushelnitskaia, Osipov Image Studio, Rusland

· Creative Vision BRONZE: Chu Lin, Una Hair Salon, Taiwan

· Creative Vision PEOPLE’S CHOICE: Kai Jung, Juno Hair, Zuid-Korea

 

BeautyJournaal teamt al jaren met experts van Wella in Nederland. Bekijk hier alle vragen die ze beantwoorden van onze lezers.

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren