Tips van marketingexperts voor meer klanten in je salon
Wat is de sleutel tot succes in voor meer klanten in je salon? Hoe zorg je ervoor dat klanten terugkomen en over de salon gaan praten? Hoe trek je nieuwe klanten?
Eén nieuwe klant per dag
Elke saloneigenaresse wil een stabiel groeiend aantal klanten, maar hoe bereik je dat? Op de Beauty Forum-show in Parijs op 8 en 9 oktober 2017 onthulde trainingsexpert Karen Leporini dé tips om schoonheidsspecialisten aan één nieuwe klant per dag te helpen.
Een e-mailbasis ontwikkelen en uitwisselen met klanten
Probeer om te beginnen elke dag een minimumaantal nieuwe e-mailadressen van klanten te verzamelen. Hoe verzamel je deze e-mailadressen? Laat vaste klanten bij betaling hun e-mailadres invullen. Geef hierbij aan dat als wanneer zij een aanbieding van je ontvangen, ze deze gerust mogen doorsturen naar vrienden en kennissen, zodat die daar ook gebruik van kunnen maken. Op deze manier genereer je e-mailverkeer en naamsbekendheid. Laat daarnaast ook altijd nieuwe klanten hun e-mailadres achterlaten.
Zodra je e-maillijst groter wordt, dan is het steeds belangrijker om gevarieerde inhoud te hebben. Als je bijvoorbeeld besluit om twee e-mailcampagnes per maand te organiseren, kan de eerste een nieuwsbrief zijn en de tweede een promotie-aanbieding. Het is cruciaal om diversiteit te bieden, zodat klanten niet moe worden of zich lastiggevallen voelen door jouw mails.
Daarnaast legt Karen uit: “Deze massamailings kunnen niet worden gegenereerd vanuit een privémailbox, anders komen alle berichten automatisch in spam terecht. Om deze problemen te voorkomen, wordt het aanbevolen om speciale e-mailsoftware te gebruiken.”
Cadeaubonnen
Karen Leporini beweert dat het aanbieden van cadeaubonnen een uitstekende mogelijkheid is om meer zichtbaarheid te krijgen. De spelregels hiervoor zijn dat de geldigheidsperiode van de voucher kort is; de ontvanger weet zo dat ze niet veel tijd heeft om de cadeaubon te gebruiken en dus moet zij de behandeling zo snel mogelijk boeken. Als de geldigheidsperiode te lang is, zal de ontvanger de aanbieding waarschijnlijk vergeten en zal je waarschijnlijk een potentiële klant verliezen!
Maak je klant tot sponsor
Het is niet altijd gemakkelijk om een efficiënte sponsorstrategie te implementeren, maar de sleutel tot succes is personalisatie. Het beloven van een korting aan een klant als zij de salon promoot bij anderen, is niet direct de meest motiverende aanpak. Je kunt beter een behandeling aanbieden als je klant erin slaagt om hun kennissen te overtuigen om naar jouw salon te komen, aldus Leporini.
Zichtbaarheid op sociale media
Tegenwoordig kan niemand meer zonder sociale media. Daarnaast is het een gratis en eenvoudige manier om jezelf bekend te maken bij een breed publiek. Karen Leporini moedigt schoonheidsspecialisten aan – als ze dat nog niet hebben gedaan – om een Facebook-pagina te maken en hun klanten te vragen om deze pagina leuk te vinden, bij voorkeur vlak voordat ze de salon uitgaan, zodat ze het later niet vergeten. Om te voorkomen dat dit verzoek aan de klant te agressief overkomt, beveelt Karen aan om een tablet in de salon beschikbaar te hebben. “Op deze manier hoeft de klant zijn eigen mobiele telefoon niet te gebruiken,” voegt ze eraan toe.
Tot slot benadrukt Karen Leporini dat deze principes eigenlijk heel eenvoudig zijn. ‘Ze zijn essentieel bij de zoektocht naar nieuwe klanten,” stelt zij. “Deze gratis oplossingen zijn voor iedereen beschikbaar, dus maak er gebruik van.”