Dit stelt de Engelse organisatie OrganicMonitor op basis van uitgebreid literatuuronderzoek. Het is voor cosmetica producerende bedrijven trend om zo duurzaam mogelijk te produceren zodat de ‘footprint’ zo klein mogelijk wordt. Maar als de consument ook niet duurzamer gaat gebruiken, hebben al die goedbedoelde productieprocessen weinig zin.
Consument drukt zwaar op duurzame gedachte
Steeds meer bedrijven proberen zo energiezuinig te produceren, met afbreekbare chemicaliën, en efficiënte transportmethoden. Maar als de eindgebruiker, de consument ook niet wat meer gaat nadenken of wat zij of hij door het putje spoelt en op welke manier, blijven de effecten klein. Zo blijkt dat 94% van de carbon footprint van een shampoo voor rekening komt van de consument. Alleen al het gebruik van heet water draagt hier in grote mate aan bij.
Op de tweede belangrijke plaats staan de grondstoffen, komen deze uit herbruikbare bronnen, kunnen ze dus opnieuw gebruikt worden, zijn ze goed afbreekbaar? Worden er bij de verwerking van de stoffen ook milieuvriendelijke chemicaliën gebruikt? En op de derde plaats staat de verpakking. Het omdoosje en de mooie fles maken onlosmakelijk onderdeel uit van de cosmeticabeleving. Hoe duurzaam kan dit geproduceerd worden, en kan het ook met minder toe?
Consumenten voorlichten
OrganicMonitor is van mening dat het ook de taak van cosmeticabedrijven is om haar consumenten op te voeden in deze, bewust te maken van het feit dat de producent het niet alleen kan.
Maar er is meer. Duurzaam geproduceerde producten kunnen ook duurder zijn of duurder in de markt gezet worden, dit maakt het niet aantrekkelijker voor de massamarkt. Bovendien wordt er van het duurzame imago ook misbruik gemaakt door bedrijven, de zg. green washing. Groen aanbieden terwijl je niet groen bent. Organic Monitor verwacht veel van communicatie tools als social media en mobiele devices die snel en eenvoudig consumenten kunnen bijpraten over verantwoord cosmeticagebruik.
Angst voor de nieuwe markten
Organic Monitor maakt zich zorgen over de grote expansie van multinationals als P & G en L’Oréal in de nieuwe groeimarkten in Azië en Zuid Amerika waar de exploderende middenklasse staat te popelen om zich een Westerse levensstijl aan te meten. Hoe zeer deze bedrijven zeggen een duurzaam beleid te hebben, de enorme groei zal niet altijd samengaan met het oog voor duurzame productie, en zal de consument aldaar er oor naar hebben, als het diamanten regent?
- De plastic soep die onze oceanen bedreigt
- Clarins ceo Olivier Courtin over duurzaam ondernemerschap
- Unilever deed in 2012 pilot met WNF over bewustwording watergebruik
- Communicatie van duurzaamheid in 2011 nog op de beautyagenda, maar nu?
- De plastic bolletjes in cosmetica gaan in de ban
- Gebruik van nanotechnologie blijft de gemoederen bezighouden