Begin juni ontmoette BeautyJournaal’s uitgever en journalist Monique Lindeboom de internationale ceo van het cosmeticabedrijf Clarins in Amsterdam. Het was een vrolijke ontmoeting met een charmante vijftiger die het voorgelegde vragen-keuzemenu een welkome afwisseling vond voor een tweegesprek. Lees maar, en vergeet ook onderaan de Q & A’s van onze trouwe Twitter-followers niet. Natuur of […]

10:59 - 06:35
luistertijd 10:59 - leestijd 06:35

Begin juni ontmoette BeautyJournaal’s uitgever en journalist Monique Lindeboom de internationale ceo van het cosmeticabedrijf Clarins in Amsterdam. Het was een vrolijke ontmoeting met een charmante vijftiger die het voorgelegde vragen-keuzemenu een welkome afwisseling vond voor een tweegesprek. Lees maar, en vergeet ook onderaan de Q & A’s van onze trouwe Twitter-followers niet.

Natuur of high-technologie

Natuur, omdat ik geloof dat we nog veel meer kennis uit planten kunnen halen, we weten nog lang niet alles. De plant heeft de toekomst, maar hij kan niet zonder technologie. Met de huidige techniek zijn we tegenwoordig in staat om de kleinste moleculen uit plantonderdelen te halen en die zodanig te bewerken dat ze nog krachtiger worden. Ik heb overigens niets tegen synthetische stoffen, we gebruiken ze ook, maar van veel synthetische stoffen zijn op de langere termijn de effecten minder bekend. Zo gebruiken we in onze nieuwe producten steeds minder parabenen. Het is een consumententrend om deze stoffen niet meer te willen, maar toch gaan we hiermee niet over een nacht ijs, omdat je wel goede, effectieve en veilige vervangers moet vinden, en die zijn niet altijd voor handen voor alle formules die we maken. Productveiligheid staat voorop.

Internetshoppen of de fysieke winkel

Persoonlijk hou ik erg van winkelen, ik hou ervan om cosmetica te ruiken en te voelen en uit te proberen, dat kan online niet op zo’n multizintuigelijke wijze. Boeken koop ik wel online en vliegtickets en muziek, films. Voor het bedrijf is het wel belangrijk, er is een volledig nieuwe website ontwikkeld en op beperkte schaal is er in een aantal Europese landen een online shopmogelijkheid met www.clarins.com. We willen dit zeker gaan uitbreiden, ook van verre continenten als China komt de vraag nu. We hebben er nu speciaal mensen voor aangetrokken op het hoofdkantoor. Het vraagt natuurlijk logistiek ook nogal wat aanpassingen en qua voorraden.

Consument of schoonheidsspecialiste

Voor ons is de professionele markt een ondersteuning voor ons imago als de expert in skincare, maar onze focus ligt echt bij de consument. We werken met zo’n 1679 schoonheidsinstituten wereldwijd, en hebben een breed netwerk van 140 Clarins SkinSpa’s in eigen beheer. Sinds 2002 ontwikkelen we op een dynamische wijze partnerships met Top Hotels rond de wereld dankzij onze “exclusive” Spa By Clarins formule op 50 locaties. De laatste opening vindt dit najaar plaats in Parijs in de “Royal Monceau, Raffles Hotel” waar we de eerste “SPA MY BLEND By Clarins” openen.

Social media of printcampagnes

Traditioneel zijn wij zeer gericht op tijdschriften en printcampagnes, maar dat neemt niet weg dat we langzamerhand ook social media activiteiten opzetten. Als eerste met de nieuwe Clarins Men producten. Het is ook iets wat ons nieuwe team, dat uit 20 mensen bestaat, voor online activiteiten verder gaat uitwerken.

Distributeurs of eigen kantoren

In veel landen hebben we eigen kantoren, maar in een aantal landen zoals Nederland werken we met distributeurs. Dat is vanuit de historie zo ontstaan, en als het goed gaat, waarom zou je dat dan veranderen? In Nederland bestaat de relatie met Talboom al meer dan 30 jaar, het is een strategisch partnership. Wij zijn heel trots op onze positie op de Nederlandse markt.

Niche of mainstream

Mainstream. Ik heb wel een nichelijn met “My Blend” (zie myblendbeauty.com) dat in 2008 uitkwam en nu in exclusieve spa’s gebruikt wordt, maar Clarins is toch echt voor de grote markt. “My Blend” heeft uitleg nodig. De klant krijgt een persoonlijke diagnostiek van haar huidconditie, en dat komt in de retail vaak niet goed tot zijn recht. Het werd door de pers indertijd (2008) wel heel goed ontvangen. Het kwam natuurlijk allemaal net voor de recessie uit, geen beste tijd maar we plannen “MY BLEND” te introduceren als “exclusiviteit” in 20 Top Hotels rondom de wereld zoals de Royal Monceau Raffles Hotel in Parijs (www.leroyalmonceau.com)

Ja, ik heb toen ook een boek geschreven over mijn kijk op cosmetica, maar eerlijk gezegd geven we daar verder geen ruchtbaarheid aan. Ik beschouw het eigenlijk ook meer als een ondersteunende marketingtool voor het merk.

Europa of Noord Amerika

Europa, dat is onze bakermat en ik ben ook Europeaan. Ook voor Clarins is Europa belangrijker. In Noord Amerika is de Estée Lauder groep zeer machtig. Als je al een plek hebt weten te bemachtigen bij een retailketen, word je daar op een gegeven moment door het Lauder-concern toch op een zijspoor gezet omdat ze je plek wegkopen. Vergeet niet dat zij iets van vijftien merken hebben. Natuurlijk zijn we in de US vertegenwoordigd, we staan als merk op de vierde plaats in de ranglijst (met een marktaandeel van 4,5%,) waar we trots op zijn als Europees merk. In Europa staan we in landen als Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Italië en België op de eerste plaats met onze skincare. Onze belangrijkste doelgroep is de 40-jarige vrouw.

Europa of Azië

Azië is nu natuurlijk interessant, het is een zeer snel groeiende markt met oneindig veel mogelijkheden voor huidverzorging. 70% van de cosmeticamarkt is daar gefocust op huidverzorging. Vrouwen zijn er dol op, en het feit dat wij onze planten graag communiceren, doet het daar ook goed. Aziatische vrouwen zijn vertrouwd met huidverzorging op plantenbasis.

Julie doen momenteel ook veel charity in Azië, heeft dat te maken met de expansie daar? Gedeeltelijk. Wij zijn een mensen-bedrijf, ons personeel is heel erg belangrijk, daaraan danken wij ons succes. We betrekken ons personeel ook bij onze goede doelen. Goede doelen ondersteunen is nu erg belangrijk geworden voor bedrijven, maar wij doen dit al sinds de jaren ’60. Onze Eau Dynamisante lijn heeft hierin ook altijd een belangrijke rol gespeeld: daarmee steunen we gezondheidsprojecten voor vrouwen en hun kinderen. Afgelopen jaar hebben we alleen in Frankrijk weer honderdduizend euro bijeengebracht voor de goede doelen van onze 13 Femmes Dynamisantes. Onze medewerkers zijn trots op hun bedrijf, heel essentieel.

Vrouwen-of mannenhuidverzorging

Vrouwen natuurlijk! De markt voor mannen is nog zo klein, hooguit 7%. Natuurlijk zien we hem graag groeien en dat doet hij ook wel, momenteel zo’n 3% per jaar. Mannen zijn er nog niet helemaal aan toe. Of de man er ooit klaar voor zal zijn? Ik weet het niet. De meeste mannen kopen massmarket merken, wij zitten toch een stap hoger, in het segment met Biotherm en Lancôme.

Duurzaamheid of fast consuming

Duurzame bedrijfsvoering! Maar dat is niet eenvoudig, je zit in een zwaar concurrerende markt, je moet je kosten onder controle zien te houden en de klant en de natuur respecteren. Als je een product duurder maakt vanwege duurzame productie zie je een consument toch twee keer nadenken voor het wordt gekocht. Duurzaamheid is belangrijk, maar cosmetica moet er ook mooi uitzien. Als we Clarins in sobere verpakkingen zouden verkopen, is toch een deel van de droom weg. Voor ons is het essentieel de beste kwaliteit grondstoffen te gebruiken. We gebruiken ook, indien voorradig, plantaardige grondstoffen uit biologische teelt. Maar we pretenderen niet een biologisch merk te zijn.

Familiebedrijf of beursgenoteerd

Nou, dat weet je wel, we hebben onszelf uitgekocht. De voornaamste reden is dat je als beursgenoteerd bedrijf geen echte lange termijn visie meer mag hebben, de waan van de dag regeert en alles draait om snelle winsten. Het paste niet meer bij onze waarden en normen. Er zijn inderdaad veel geruchten geweest over overnames door nog grotere concerns, maar dat is bij geruchten gebleven. Clarins is een familiebedrijf en blijft dat ook. Het heeft ons achthonderd miljoen euro gekost om weer zelfstandig te worden, een aderlating, maar absoluut waard geweest.

Huidverzorging of parfum

Huidverzorging, dat is Clarins ten voeten uit. Natuurlijk, we hebben binnen de Clarins groep ook beroemde parfum merken zoals Thierry Mugler en Azzaro en licenties, zoals de nieuwste Swarovski. Voor de totale portfolio is het interessant om een breed segment te hebben, maar persoonlijk ligt mijn hart bij de huidverzorging van Clarins, en….Eau Dynamisante: de huidverzorgende bodyspray van Clarins. Ik draag het nog elke dag. We investeren nu vooral weer in Clarins en qua parfum in het merk Mugler.

Cosmetica of Cosmeceuticals

Ik geloof zeer in de werking van cosmetica, via de huid is het heel goed mogelijk om belangrijke stoffen als anti-oxidanten opgenomen te krijgen en in de huid hun werking te laten doen. Cosmeceuticals? Ach, dat is zo’n marketingterm, die vooral gebruikt wordt door merken die niet over een eigen laboratorium beschikken maar alles inkopen en dan een sticker op de pot plakken. Wij weten precies wat de kracht van onze werkzame stoffen is, we hoeven dat niet op te hemelen met krachttermen.

Franse vrouwen of Nederlandse vrouwen

Hollandse vrouwen zijn mooi, ze hebben een open karakter en ze zijn dol op Franse mannen…hahaha

Behoudt van de natuur, voor cosmeticadoeleinden of de mens?

Voor de mens natuurlijk, wij kopen ook zoveel mogelijk grondstoffen fairtrade in en via kleine bedrijven. Bovendien kun je bij lokale bedrijven veel meer controle op de productie houden, dan bij grote bedrijven.

Vragen van onze Twitteraars:

Van voormalig model Yfke Sturms: komt Clarins met een tissue-masker, zoals Kanebo dat heeft?

Het is een ingewikkeld en kostbaar procedé om een dergelijk masker werkzaam te maken, zodat de stoffen voldoende in de huid dringen. Het is onze filosofie om goed werkzame producten te ontwikkelen tegen een betaalbare prijs. De markt in Europa is niet zo groot voor dergelijke producten, in Azië ligt dat anders. Dus nee, voorlopig nog niet. Wij hebben crèmemaskers.

Businessconsultant Conny van Iwaarden:

Zal Clarins het assortiment de komende jaren nog breder maken, of meer verdieping erin aanbrengen?

We proberen het aantal producten juist wat terug te brengen. We focussen op de behoeften in de nieuwe markten, op nieuwe trends en onze klassiekers. We streven er natuurlijk naar om door te groeien en daartoe besteden we ook steeds meer reclamebudget aan advertising. In 2009 spendeerden we nog 7% van ons budget aan reclame, in 2011 is dat alweer 11%.

Meer Clarins nieuws:

 

Lees ook