Ontdek de geurige wereld van Dries door Frederic Malle…

03:49 - 02:17
luistertijd 03:49 - leestijd 02:17

maximDries van Noten

Over de komst van de meest actuele geur binnen de nieuwe collectie van Frederic Malle vertelde Monique al eerder op BeautyJournaal. Dries van Noten is het eerste parfum binnen deze lijn toegewijd aan bekende mensen en merken waarvoor Frederic Malle een bewondering heeft.

De stijl van Dries van Noten is volgens Frederic Malle te beschrijven als ‘een natuurlijke balans tussen barok elementen in meubels en de moderne schilderijen binnen een Noords interieur’. Hij wilde ook het aspect van de ‘sobere warmte van een Vlaming’ in geur uitdrukken door de heerlijke Belgische lekkernijen op de achtergrond van een koude winterse dag te plaatsen. Alsof je ergens in de winter de winkel van een Vlaamse bakker binnenstapt. Sandelhout is gekozen als een centraal thema voor deze geur om het zachte, maar tegelijkertijd exotische en klassieke karakter van Dries van Noten te benadrukken.

Rijzende ster Bruno Jovanovic als neus

De neus achter deze geur is Bruno Jovanovic, de opkomende ster der parfumerie. Voor Frederic Malle had hij al eerder drie kaarsengeuren gemaakt en hij had ook al ervaring met het maken van een persoonlijke merkgeur met Fierce van Abercrombie & Fitch. Hij is ook de auteur achter een aantal geuren voor o.a Calvin Klein (CK IN2U voor dames en voor heren), Armani (Idole en Onde), Paco Rabanne (Lady Million), Vivienne Westwood (Naughty Alice). Frappant is dat Bruno niet direct in contact met Dries van Noten is geweest, maar zijn wereld door de ogen van Frederic Malle ontdekte.

De volgende noten vormen samen de geurige wereld van Dries van Noten: bergamot en citroen uit Calabria, saffraan, nootmuskaat en kruidnagel, jasmijn absolue uit Egypte, sandelhout olie uit Mysore, patchoeli, viooltjeshout, vanille, sacrasol (sulfurol), Perubalsem en een cocktail van muskusnoten. Viooltjeshout ken ik niet, maar in de geur ruik ik een houtige noot met een uitgesproken accent van een viooltje of iriswortel. Waarschijnlijk is dit ‘fantasie-ingrediënt’ een metafoor voor deze noot. En sacrasol is een molecule wat bij het braden van een vlees ontstaat. In kleine hoeveelheden kan het een geur van de nootachtige nuance van een ‘bakkerslucht’ voorzien.

Ondanks de frisse topnoten en een bloemig en kruidig hart ruik ik bij Dries van Noten vooral de basis. Ik ruik een zoete en romige gourmandakkoord wat mij aan koekjes, wafels en andere gebakken lekkernijen doet denken. Een combinatie van patchoeli met saffron en kruiden daartegenover vormt een donker, bijna leerachtig akkoord wat vrij opwindend aanvoelt. Sandelhout is heel bescheiden en subtiel aanwezig op de achtergrond. Daartegenover staat de krachtige en heldere viooltjesnoot in spannend contrast met fijn sandelhout. Jasmijn brengt de exotische nuancen aan deze geur en versterkt zijn oosterse karakter. En de citrusnoten van bergamot en citroen zorgen weer voor de nodige verkoeling en verfrissing, zodat de spanningen niet te hoog oplopen.

MaximMaxim concludeert:

Deze op het spel van contrasten opgebouwde geur voelt spannend en aantrekkelijk aan. Het heeft een interessante balans tussen de aantrekkingskracht van de zoete en lieve gourmand akkoord en de afstandelijk aanvoelende scherpe hitte van de viooltjesnoot.

Het heeft een diepe bijna leerachtige combinatie van patchouli en saffraan en laat tegelijkertijd ook zijn zachte kanten zien. Het behoudt genoeg spannende momenten om interessant te blijven en tegelijkertijd is het toegankelijk ongeacht de spanningen. Dit parfum heeft een vrij subtiele sillage en is daarom niet storend voor op kantoor of tijdens de zakelijke besprekingen. Het blijft een halve dag aanwezig op de huid of de hele dag op de kleding.

Lees ook