Ik heb nu toch wel een hele gegronde reden om weer eens naar Antwerpen te gaan. Dries van Noten, de Belgische modeontwerper lanceert in zijn Antwerpse flagshipstore zijn allereerste parfum. In samenwerking met geurmakelaar Frederic Malle. Onder de vlag van Malle (die eind jaren negentig besloot dat niet een model of acteur model moet staan voor een geur, maar de neus zelve) hebben heel wat beroemde parfumeurs voor het eerst hun eigen reukwaters uitgebracht inmiddels.
Opvallend is nu wel dat Van Noten geen neus is, maar een fashiondesigner, en bij Malle tot nu toe alleen parfumeurs hun geuren uitbrachten. Dries van Noten by Frederic Malle (phew niet echt een sexy naam voor een parfum), is een uniseks oriëntaalse geur met een houtachtig accent. Het wordt omschreven als zoet, zacht en romig, met ondermeer noten van jasmijn, saffraan, sandelhout.
Frederic Malle wil met meer fashiondesigners een samenwerking aangaan. Het is een pikante verschuiving in zijn strategie vind ik. Malle moet natuurlijk doorgroeien, zijn er geen neuzen dan meer te strikken? Gaan ze het steeds vaker zelf doen ipv via de geurmakelaar? Vanuit de traditie zoeken fashionhuizen ook aansluiting met de grote geurproducenten van deze wereld zoals het Amerikaanse Coty. Wellicht heeft Malle van de grote neuzen waarmee hij al samenwerkte op het project met Van Noten gezet. We weten niet, vooralsnog niet. Wordt vervolgd!
Lees hier expertadvies, parfumnieuws en parfumreviews op BeautyJournaal.