Monique buigt zich over het alfabet fenomeen

04:44 - 02:50
luistertijd 04:44 - leestijd 02:50

Leer het alfabet en alles komt goed

Koren op mijn molen, want het loopt inderdaad de spuigaten uit met de term BB cream momenteel. Begreep ik bij aanvang van de ontwikkeling in 2012 al niet waar het over ging, omdat ik eigenlijk niet meer dan gekleurde dagcremes, dan wel zeer dekkende foundations op mijn bureau kreeg en maar weinig argumenten gepresenteerd kreeg waarom de BB echt anders zou zijn, dan dat het een ingeburgerd begrip is in het Verre Oosten (well, who cares….here in the West?).  Inmiddels is het aantal BB cream introducties niet meer bij te houden en nog sterker: er volgen nu ook al CC creams, en met stalen gezichtjes presenteren pr dames ook al DD creams – over de EE creams wordt al in fluisterende termen gesproken.

Have we gone mad? BB staat in het Verre Oosten voor Blemish Balm, wat zoveel betekent dat je er allerhande vlekjes mee kan wegwerken, bij ons wordt steeds meer de term  Beauty Balm gebruikt. Het maakt niet uit, want met beide termen kun je alle kanten  op. Wat er in zit, zit ook in menig ander product dat dan geen BB heet, maar tinted daycreme, antiaging creme, anti aging foundation, enzovoort.

En alsof BB niet genoeg aan je CC doet, moet CC niet zozeer je teint egaliseren en alle levendigheden in huid wegpoetsen, nee CC moet ineens weer je complexion brighter en stralender maken. Laat je dat nou net allemaal teniet gedaan hebben met je BB. Als dat gebeurd is kun je overstappen op DD voor Daily Defense ofwel je huid weerbaar maken tegen de gevolgen van blootstelling aan het leven zelf incluis zonlicht en milieu wasem. Dat kan een ‘gewone’dagcreme natuurlijk niet, daarin zitten geen uv-filters, vet-en vochtstoffen, antioxidanten – allemaal voeding en beschermers voor je huidbarrière. Welnee.

Ho stop!

Maar gelukkig, er komt steun uit Engeland, van de glazenbolkijker die Euromonitor heet, en trends spot in de markt, dan wel zo hard van de toren blaast (af en toe) dat iets vanzelf een trend wordt (je weet hoe dat gaat met selffulfilling prophecy). Maar, dit keer zijn ze mijn vriendin, want ook Euromonitor vraagt de industrie een pas op de plaats te maken met de alfabet hype. En waarom? Omdat het vet kannabaliseert met al die andere toffe producten die merken ook maken. Je snapt op een gegeven moment gewoon niet meer waarom je nog het een dan wel het ander zou moeten gebruiken. En sterker nog: in menig pot of tube zit meer van hetzelfde. Zoek de verschillen in beeld, verpakking en geur en prijs.

Kannabaliseert het?

Het moet gezegd: sommige merken hebben heel mooie producten gemaakt, maar het merendeel van de bedrijven springt gewoon uit opportunisme op de rijdende trein om ook maar een graantje mee te pikken. En of het lekker bekkende BB nu in je portfolio past, omdat je al een hip vooruitstrevend merk bent, of niet. Who cares. Het is alfabet tijd. Aap Noot Mies….

Weet je welke ik ooit gemist heb? De AA cream. Potdorie zeg. Anti Aging. Ik heb trouwens ook al de eerste BB cream for hair gespot. Nee, echt.

Toch moet me tot slot nog iets van het hart. Die korte namen zijn ook interessant in een tijdperk waarin mensen steeds meer minder goed (kunnen) lezen en steeds visueler ingesteld zijn. We komen uit een era dat chique merken hun productnamen uit het liefst zes of zeven woorden laten bestaan waardoor je struikelt over de klinkers en medeklinkers in ook nog eens buitenlandse talen. Bovendien snap je vaak niet eens wat er bedoeld wordt.

Letters die productcategoriën aangeven zijn dan eigenlijk wel zo overzichtelijk. Misschien moet de industrie nog net even iets meer notie gaan nemen van de grote visualiseringsomslag die er dankzij internet en digitale tools plaatsvindt en overstappen op een iconische duiding? Kom dan wel met iets echt innovatiefs dan…niet een paar letters geplakt op een product dat eigenlijk al lang bestaat.

Lees ook:

Lees ook