• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » De overkill aan BB en CC creams…what’s next?

Archief artikel

Archief artikel

  • Make-up, Monique schrijft, Teint

Archief: De overkill aan BB en CC creams…what’s next?

  • 9 mei 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Monique buigt zich over het alfabet fenomeen

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

La Roche-Posay Cicaplast handcrème

Crème voor handen die droog en ruw zijn geworden door het vele reinigen en wassen.
BEKIJK

Leer het alfabet en alles komt goed

Koren op mijn molen, want het loopt inderdaad de spuigaten uit met de term BB cream momenteel. Begreep ik bij aanvang van de ontwikkeling in 2012 al niet waar het over ging, omdat ik eigenlijk niet meer dan gekleurde dagcremes, dan wel zeer dekkende foundations op mijn bureau kreeg en maar weinig argumenten gepresenteerd kreeg waarom de BB echt anders zou zijn, dan dat het een ingeburgerd begrip is in het Verre Oosten (well, who cares….here in the West?).  Inmiddels is het aantal BB cream introducties niet meer bij te houden en nog sterker: er volgen nu ook al CC creams, en met stalen gezichtjes presenteren pr dames ook al DD creams – over de EE creams wordt al in fluisterende termen gesproken.

Have we gone mad? BB staat in het Verre Oosten voor Blemish Balm, wat zoveel betekent dat je er allerhande vlekjes mee kan wegwerken, bij ons wordt steeds meer de term  Beauty Balm gebruikt. Het maakt niet uit, want met beide termen kun je alle kanten  op. Wat er in zit, zit ook in menig ander product dat dan geen BB heet, maar tinted daycreme, antiaging creme, anti aging foundation, enzovoort.

En alsof BB niet genoeg aan je CC doet, moet CC niet zozeer je teint egaliseren en alle levendigheden in huid wegpoetsen, nee CC moet ineens weer je complexion brighter en stralender maken. Laat je dat nou net allemaal teniet gedaan hebben met je BB. Als dat gebeurd is kun je overstappen op DD voor Daily Defense ofwel je huid weerbaar maken tegen de gevolgen van blootstelling aan het leven zelf incluis zonlicht en milieu wasem. Dat kan een ‘gewone’dagcreme natuurlijk niet, daarin zitten geen uv-filters, vet-en vochtstoffen, antioxidanten – allemaal voeding en beschermers voor je huidbarrière. Welnee.

Ho stop!

Maar gelukkig, er komt steun uit Engeland, van de glazenbolkijker die Euromonitor heet, en trends spot in de markt, dan wel zo hard van de toren blaast (af en toe) dat iets vanzelf een trend wordt (je weet hoe dat gaat met selffulfilling prophecy). Maar, dit keer zijn ze mijn vriendin, want ook Euromonitor vraagt de industrie een pas op de plaats te maken met de alfabet hype. En waarom? Omdat het vet kannabaliseert met al die andere toffe producten die merken ook maken. Je snapt op een gegeven moment gewoon niet meer waarom je nog het een dan wel het ander zou moeten gebruiken. En sterker nog: in menig pot of tube zit meer van hetzelfde. Zoek de verschillen in beeld, verpakking en geur en prijs.

Kannabaliseert het?

Het moet gezegd: sommige merken hebben heel mooie producten gemaakt, maar het merendeel van de bedrijven springt gewoon uit opportunisme op de rijdende trein om ook maar een graantje mee te pikken. En of het lekker bekkende BB nu in je portfolio past, omdat je al een hip vooruitstrevend merk bent, of niet. Who cares. Het is alfabet tijd. Aap Noot Mies….

Weet je welke ik ooit gemist heb? De AA cream. Potdorie zeg. Anti Aging. Ik heb trouwens ook al de eerste BB cream for hair gespot. Nee, echt.

Toch moet me tot slot nog iets van het hart. Die korte namen zijn ook interessant in een tijdperk waarin mensen steeds meer minder goed (kunnen) lezen en steeds visueler ingesteld zijn. We komen uit een era dat chique merken hun productnamen uit het liefst zes of zeven woorden laten bestaan waardoor je struikelt over de klinkers en medeklinkers in ook nog eens buitenlandse talen. Bovendien snap je vaak niet eens wat er bedoeld wordt.

Letters die productcategoriën aangeven zijn dan eigenlijk wel zo overzichtelijk. Misschien moet de industrie nog net even iets meer notie gaan nemen van de grote visualiseringsomslag die er dankzij internet en digitale tools plaatsvindt en overstappen op een iconische duiding? Kom dan wel met iets echt innovatiefs dan…niet een paar letters geplakt op een product dat eigenlijk al lang bestaat.

Lees ook:

  • Monique test BB’s met foundationkleur
  • Monique test BB’s zonder foundationkleur
  • ….en toen gaf ze het op
  • Nee grapje, toen kwam nog Clinique
  • En La Roche Posay
  • En Embryolisse
  • En dit een prachtig voorbeeld van een merk dat zich bescheiden foundation blijft noemen, maar in de huidige trend zeker een BB kan heten

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

In gesprek met arts Frodo Gaymans over de echte redenen waarom we fillers willen

Wat heeft Mardge goede producten ontwikkeld om je brein te ontspannen!

Augustus
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

Video! Mardge Pascaud vertelt Monique op het strand over de Circadian ontspan je mooi-lijn + WIN!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Gerti, het is Feeling GoodS (met een S op het eind): https://www.feelinggoo… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • @Marianne, elke huid is verschillend en deze lijn zal zeker niet voor ieder… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • Beste Freyer, Dank je voor de correctie. Je hebt deels gelijk betreffend… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Minoxidil heeft totaal geen invloed op DHT, minoxidil kan zelfs haar op lic… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Freyer
  • Ik denk dat deze producten nog wel goed zouden kunnen zijn voor jonge huidj… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Ik zie het nu steeds meer dat meerdere zuren met elkaar in een complex zitt… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Redactie, Monique
  • Hallo Marianne, dank voor je reactie. Ja, 5 zuren in een een product lijkt … Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • No-nonsense.. en dan vijf zuren in één product? De enige 'meerwaarde' van… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Goed om te horen Albert, dat er zo natuurlijk uitziet. Begrijp je standpunt… Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? Redactie, Monique
  • Hoi Nina, in deze producten zitten toegevoegde geen UV-filters. Weet je zo … TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen