• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Weinig kennis eco-keurmerken bij NL consument

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Groene Special, Marketingtrends, Natuurlijk 100%

Archief: Weinig kennis eco-keurmerken bij NL consument

  • 6 mei 2013

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Puravita wil bewustzijn groene cosmetica verhogen

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Oolaboo Super foodies vegan face cleansing

Low waste cosmetics! Super duurzaam! 100% Veganistisch, zonder parabenen, siliconen en palmolie. Zeepvrij, en er komt geen plastic aan te pas!
BEKIJK

BeautyJournaal’s stagiair Jessica was onlangs aanwezig bij de perspresentatie van het natuurlijke cosmeticamerk Puravita. Hier werden alle producten en de uitkomsten van de Eco Beauty Enquête 2013 gepresenteerd. Puravita schakelde pr-bureau Awareness Engineers in om onderzoek te doen naar de kennis onder Nederlandse consumenten over natuurlijke huidverzorging en haar claims. Het persevent vond plaats in kledingwinkel CottonCake op de Overtoom in Amsterdam.

Eco Beauty enquête 2013

Omdat Puravita haar merk graag positieve aandacht wil geven in ons land, wilde het wel eens weten hoe bekend keurmerken voor eco-beauty zijn. Zo’n onderzoek is meteen een mooi handvat als pr instrument naar de pers toe. Ook wilde het merk onderzoeken wat vrouwen weten van eco-verzorging en in hoeverre zij de wereldwijde eco trend volgen. In totaal zijn er 700 Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 65 jaar geselecteerd uit online bronnen, zoals blogs, Twitter en Facebook. De gemiddelde leeftijd van deelname ligt tussen de 25 en 55 jaar. Het aantal deelnemers was voldoende om een representatief beeld te kunnen krijgen, aldus Awareness Engineers. De ontwikkelaars van Puravita communiceren dat zij een missie hebben om eerlijke, natuurlijke producten te verkopen, zonder valse claims. Het merk vindt dat teveel merken claimen natuurlijk te zijn, terwijl dat niet zo is, en de consument is zich er te weinig van bewust.

Keurmerken zijn nauwelijks bekend

Uit alle bestaande keurmerken heeft Puravita ervoor gekozen met BDIH te werken. Voor Puravita geeft het een handreiking aan consumenten om er zeker van te zijn dat je met echt natuurlijke cosmetica te maken hebt. Maar wat blijkt nu uit het onderzoek? De respondenten kennen het keurmerk nauwelijks. Uit het onderzoek bleek dat het keurmerk niet zoveel toevoegt voor de Nederlandse vrouw. Slecht 4% van de ondervraagden vindt een keurmerk belangrijk, terwijl je met een BDIH keurmerk er gegarandeerd bent van een product met 100% natuurlijk ingrediënten.  Je zou hieruit mogen concluderen dat vrouwen helemaal niet zo bewust zijn wat ze op hun huid smeren. De respondenten hechten verder wel veel waarde aan kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en prijs/kwaliteit verhouding. Volgens Awareness Engineers misleiden veel fabrikanten met hun communicatie consumenten, waardoor er een vertekend beeld ontstaat van de werkelijkheid. Het kan namelijk voorkomen dat er op de productverpakking van een crème staat dat het op basis van natuurlijke ingrediënten gemaakt is, maar in de werkelijkheid maar een klein deel van grondstoffen natuurlijk is. Dit zijn misleidende claims.  Uit het onderzoekt blijkt dat ruim 20% van de deelnemers alleen natuurlijke huidverzorging te kopen. Maar het begrip natuurlijk is dus rekkelijk.

Een verantwoord merk

Puravita heeft de ambitie om de Nederlandse consument beter te informeren over natuurlijke verzorging. “Niet elk cosmeticaproduct met een plantje erop afgebeeld is natuurlijk”, aldus directeur Jan Wouda van de Remark Group, waaronder Puravita valt. Dit was voor Puravita een van de belangrijkste uitgangspunten om een erkend en verantwoord merk op de markt te zetten. Volgens concept ontwikkelaar Jacqueline Philipsen, was het niet gemakkelijk om een natuurvriendelijk product op de markt te zetten die aan alle eisen van het BDIH keurmerk voldeed. “Het nam veel tijd in beslag om de producten een aangename geur te geven. Als je natuurlijke ingrediënten gaat mixen is er de kans dat een geur verkeerd uitpakt”, aldus Jacqueline.

Natuurlijke producten duur?      

Uit de Eco Beauty Enqûete is ook gebleken dat vrouwen ‘natuurlijke producten’ associëren met duur.  Natuurlijke grondstoffen zijn ook duurder dan synthetische stoffen.  Puravita wilt zich dus vooral onderscheiden met het BDIHkeurmerk en de betaalbaarheid van haar producten. Het assortiment van Puravita bestaat uit gezicht- en lichaamsproducten, waaronder een cleansing milk, lotion, gezichtscrèmes, handcrème, bodymilks en een anti-transpirant. Volgens Jacqueline Philipsen heeft Puravita ook nog de ambitie om een zonnebrandcrème te ontwikkelen. “Helaas was dat nu nog niet mogelijk, omdat zonnebrandcrèmes nog altijd stoffen bevatten die niet gecertificeerd kunnen worden met het keurmerk.” Prijzen variëren van €7,07 voor de handcrème tot €17,23 voor de Sheabutter Nutrive Facecream.  Heel schappelijk inderdaad.

Tot slot vraagt BeautyJournaal’s uitgever Monique zich af waarom die keurmerken zelf ook niet meer aan reclame doen? Het is bekend dat cosmeticabedrijven moeten betalen voor zo’n keurmerk. Wat ons betreft zou er wel meer gezamenlijke inspanning geleverd mogen worden. Tenzij die keurmerken hun geldbuideltjes al fijn gevuld hebben, en nu rustig achterover hangen? Geen goede zaak. Je kunt je dan ook afvragen of Puravita er niet beter aandoet om te stoppen met het keurmerk, als het toch niet beklijft.

Uit het onderzoek werd tot slot nog duidelijk dat het bio- bewustzijn bij Nederlanders in vergelijking met Duitsers en Fransen aanzienlijk lager is.

Bestel hier de producten van PuraVita:

Lees ook:

  • Het achterhoede gevecht tussen groene keurmerken
  • Zijn groene cosmetica gezonder voor je?
  • RAIN trots op Fair Trade keurmerk
  • Debbie vertelt over haar Lavera make-up stash
  • Zit er frituurvet in mijn mascara?
  • Lees meer nieuws, expertnieuws en reviews over 100%natuurlijk

 

 

 

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Wat goed dat er onderzoek gedaan gaat worden naar ontstaan , hoe en waardoo… Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten José
  • Dank je wel, Monique… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Hoi Oxana, wat leuk dank je wel. Het is een Silhouet bril met degrade blauw… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Redactie, Monique
  • Monique, jij hebt een mooie bril. Wat voor merk is het?… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Beste Else Vlieland, dit artikel gaat alleen over mijn geval en ervaring. … Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Adriana Villadiego Pereira
  • Beste Veronique, dank je wel voor je vraag. Een goede! Er wordt inderdaad i… Zo verzorgen huidtherapeuten Michelle Janssen en Anouk Bliekendaal rosacea Redactie, Monique
  • Leuk! We zijn benieuwd. Ook op Instagram zijn prachtige voorbeelden te vind… Haartrend alert! De Franse Balayage Shadow van L’Oréal Professionnel Redactie, Monique
  • Hallo Else, Adriana zal zelf nog reageren op jouw commentaar onder dit arti… Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Redactie, Monique
  • Ik heb deze geur ook van Elie Saab en de geur is geweldig. Zomers, fris, bl… Dian test het frisse Elie Saab Girl of Now Lovely parfum met fruitjes en amandel Angela
  • Waarom zet je de naam van de creme hier gewoon niet bij?… Zo verzorgen huidtherapeuten Michelle Janssen en Anouk Bliekendaal rosacea Veronique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen