Puravita wil bewustzijn groene cosmetica verhogen

05:26 - 03:16
luistertijd 05:26 - leestijd 03:16

BeautyJournaal’s stagiair Jessica was onlangs aanwezig bij de perspresentatie van het natuurlijke cosmeticamerk Puravita. Hier werden alle producten en de uitkomsten van de Eco Beauty Enquête 2013 gepresenteerd. Puravita schakelde pr-bureau Awareness Engineers in om onderzoek te doen naar de kennis onder Nederlandse consumenten over natuurlijke huidverzorging en haar claims. Het persevent vond plaats in kledingwinkel CottonCake op de Overtoom in Amsterdam.

Eco Beauty enquête 2013

Omdat Puravita haar merk graag positieve aandacht wil geven in ons land, wilde het wel eens weten hoe bekend keurmerken voor eco-beauty zijn. Zo’n onderzoek is meteen een mooi handvat als pr instrument naar de pers toe. Ook wilde het merk onderzoeken wat vrouwen weten van eco-verzorging en in hoeverre zij de wereldwijde eco trend volgen. In totaal zijn er 700 Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 65 jaar geselecteerd uit online bronnen, zoals blogs, Twitter en Facebook. De gemiddelde leeftijd van deelname ligt tussen de 25 en 55 jaar. Het aantal deelnemers was voldoende om een representatief beeld te kunnen krijgen, aldus Awareness Engineers. De ontwikkelaars van Puravita communiceren dat zij een missie hebben om eerlijke, natuurlijke producten te verkopen, zonder valse claims. Het merk vindt dat teveel merken claimen natuurlijk te zijn, terwijl dat niet zo is, en de consument is zich er te weinig van bewust.

Keurmerken zijn nauwelijks bekend

Uit alle bestaande keurmerken heeft Puravita ervoor gekozen met BDIH te werken. Voor Puravita geeft het een handreiking aan consumenten om er zeker van te zijn dat je met echt natuurlijke cosmetica te maken hebt. Maar wat blijkt nu uit het onderzoek? De respondenten kennen het keurmerk nauwelijks. Uit het onderzoek bleek dat het keurmerk niet zoveel toevoegt voor de Nederlandse vrouw. Slecht 4% van de ondervraagden vindt een keurmerk belangrijk, terwijl je met een BDIH keurmerk er gegarandeerd bent van een product met 100% natuurlijk ingrediënten.  Je zou hieruit mogen concluderen dat vrouwen helemaal niet zo bewust zijn wat ze op hun huid smeren. De respondenten hechten verder wel veel waarde aan kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en prijs/kwaliteit verhouding. Volgens Awareness Engineers misleiden veel fabrikanten met hun communicatie consumenten, waardoor er een vertekend beeld ontstaat van de werkelijkheid. Het kan namelijk voorkomen dat er op de productverpakking van een crème staat dat het op basis van natuurlijke ingrediënten gemaakt is, maar in de werkelijkheid maar een klein deel van grondstoffen natuurlijk is. Dit zijn misleidende claims.  Uit het onderzoekt blijkt dat ruim 20% van de deelnemers alleen natuurlijke huidverzorging te kopen. Maar het begrip natuurlijk is dus rekkelijk.

Een verantwoord merk

Puravita heeft de ambitie om de Nederlandse consument beter te informeren over natuurlijke verzorging. “Niet elk cosmeticaproduct met een plantje erop afgebeeld is natuurlijk”, aldus directeur Jan Wouda van de Remark Group, waaronder Puravita valt. Dit was voor Puravita een van de belangrijkste uitgangspunten om een erkend en verantwoord merk op de markt te zetten. Volgens concept ontwikkelaar Jacqueline Philipsen, was het niet gemakkelijk om een natuurvriendelijk product op de markt te zetten die aan alle eisen van het BDIH keurmerk voldeed. “Het nam veel tijd in beslag om de producten een aangename geur te geven. Als je natuurlijke ingrediënten gaat mixen is er de kans dat een geur verkeerd uitpakt”, aldus Jacqueline.

Natuurlijke producten duur?      

Uit de Eco Beauty Enqûete is ook gebleken dat vrouwen ‘natuurlijke producten’ associëren met duur.  Natuurlijke grondstoffen zijn ook duurder dan synthetische stoffen.  Puravita wilt zich dus vooral onderscheiden met het BDIHkeurmerk en de betaalbaarheid van haar producten. Het assortiment van Puravita bestaat uit gezicht- en lichaamsproducten, waaronder een cleansing milk, lotion, gezichtscrèmes, handcrème, bodymilks en een anti-transpirant. Volgens Jacqueline Philipsen heeft Puravita ook nog de ambitie om een zonnebrandcrème te ontwikkelen. “Helaas was dat nu nog niet mogelijk, omdat zonnebrandcrèmes nog altijd stoffen bevatten die niet gecertificeerd kunnen worden met het keurmerk.” Prijzen variëren van €7,07 voor de handcrème tot €17,23 voor de Sheabutter Nutrive Facecream.  Heel schappelijk inderdaad.

Tot slot vraagt BeautyJournaal’s uitgever Monique zich af waarom die keurmerken zelf ook niet meer aan reclame doen? Het is bekend dat cosmeticabedrijven moeten betalen voor zo’n keurmerk. Wat ons betreft zou er wel meer gezamenlijke inspanning geleverd mogen worden. Tenzij die keurmerken hun geldbuideltjes al fijn gevuld hebben, en nu rustig achterover hangen? Geen goede zaak. Je kunt je dan ook afvragen of Puravita er niet beter aandoet om te stoppen met het keurmerk, als het toch niet beklijft.

Uit het onderzoek werd tot slot nog duidelijk dat het bio- bewustzijn bij Nederlanders in vergelijking met Duitsers en Fransen aanzienlijk lager is.

Bestel hier de producten van PuraVita:

[bestelbutton url=”http://www.2b-natural.nl/verzorging/?tt=8761_12_54895_&r=%2Fsearch%2Fpuravita”]

Lees ook:

 

 

 

 

Lees ook