Twee kanjers van jonge schoonheidsspecialisten genomineerd. Wie wint de felbegeerde NL Beauty Award, en waarom?

06:12 - 03:43
luistertijd 06:12 - leestijd 03:43

Twee jonge vrouwen, één droom. Op een uitbundige avond in mei flitsen de lampen, glanzen de jurken en kloppen de harten iets sneller. In die glinstering van verwachting zie ik Sanne en Veerle: gespannen, vastberaden, genomineerd voor Salonmedewerker van het Jaar bij de NL Beauty Award. De een gaat winnen. De ander niet. Of toch allebei?

Trotse goudsponsor

Ook bij Care Cosmetics, distributeur en goudsponsor van de awards, zijn de verwachtingen groot tijdens deze avond. “We geloven in het belang van erkenning en waardering voor vakmanschap,” vertellen ze me. “De Beauty Awards bieden een prachtig podium om de top van de Nederlandse schoonheidsspecialistenbranche in het zonnetje te zetten.”

Sanne: een droom in reisvorm

Sanne Hendriks (26), van Instituut Aerde, begon haar Beauty Award-traject met een lichte twijfel. Maar hoe meer ze zich erin verdiepte, hoe duidelijker het antwoord werd: hier hoor ik. Haar inzending werd een reisverslag – letterlijk. “De Beauty Award voelde voor mij als een avontuur,” zegt ze. “En dat wilde ik ook zo overbrengen.”

Maar er zat meer achter, Sanne heeft namelijk ook gereisd, na haar stage bij Annemiek Aerde werkte ze op een cruiseschip. Hoe bijzonder is het dan ook dat ze daarna weer terugkwam bij Annemiek. “Ik ben een beetje Annemieks rechterhand geworden,” glimlacht ze.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Monique Lindeboom (@beautyjournaal_daily)

Pleidooi voor aanraking

Sanne praat met vuur. Over het vak, over de noodzaak van bescherming en erkenning van haar mooie vak. Wat ze vooral wil benadrukken: het vak van schoonheidsspecialist mag niet aan waarde inboeten. “Met de juiste opleiding en bijscholing kunnen we prachtige resultaten bereiken. Maar wat ons vak écht bijzonder maakt, is de combinatie van huidverbetering én de aanraking en ontspanning. We bieden rust, oprechte aandacht en een plek waar mensen zich gehoord voelen.”

Support, bloemen en liefde

Tijdens haar Award-traject werd Sanne door Care Cosmetics bijgestaan. “Hun support voelde warm. Ik kreeg bloemen, cadeaus – maar vooral veel liefde.” Binnen het aanbod van Care werkt haar instituut met Pascaud. “De Wave-behandeling, het Marmatrix masker, die summertreatment met vitamine C – zo mooi wat dat doet voor een huid,’ vertelt ze trots.

En dan Veerle! : Rust, structuur en een vleugje lef

Veerle (23) van Beauty Instituut Marielle had het bijna níet gedaan. Meedoen, bedoel ik, met de awards. Tot haar baas Marielle zei: “Jij gaat dit doen, je kan het.” En dus ging ze. Gelukkig maar;-)

Inzicht en impact

Rustig, nuchter, gestructureerd – Veerle hoeft niet vooraan te staan, maar is een constante kracht in het team. “Ik neem snel dingen op,” vertelt ze me. “En ik leg klanten op een simpele maar duidelijke manier uit hoe hun huid werkt, ik denk ook dat dit mijn kracht is.”

Ook Veerle werkt in de salon met merken van Care Cosmetics: Artdeco, Payot en de minerale make-up van Pascaud. “Vooral Artdeco gebruik ik veel,” zegt ze. “Ik ben dol op de resultaten die het geeft.” Desalniettemin, Veerle werkt met 9 merken in de salon, ze is een ster in het mixen en matchen voor maatwerk behandelingen.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Monique Lindeboom (@beautyjournaal_daily)

Dichtbij en betrokken

Ook Veerle kreeg ondersteuning vanuit Care Cosmetics. Ze boden haar een klankbord: iemand die eerder de Beauty Awards had meegemaakt, tips van trainsters, steun tot aan de avond zelf. “De lijntjes zijn kort, het contact is prettig. Ik kan altijd bij ze terecht.” Ze waardeert ook het cursusaanbod: “Het is vernieuwend en ze organiseren etentjes en symposia. Educatie gaat altijd vergezeld van gezelligheid.”

Teamgevoel

Veerle werkt in een hecht team, met collega’s die haar steunen, ook op afstand. Eigenaresse Marielle is trots. “Ze was onzeker, maar ze groeide. Klanten vertrouwen haar.” Op de avond zelf gaf ze Veerle een mooi armbandje als cadeau.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Monique Lindeboom (@beautyjournaal_daily)

Het moment suprême

En dan is het tijd voor de ontknoping. De zaal houdt de adem in, de salonmedewerker van het jaar gaat bekend gemaakt worden. De naam van Veerle klinkt. Ik zit naast haar, en zie haar onmiddellijk opveren. Ze is lichtelijk verbouwereerd. Het zijn maar vijf stappen naar het podium – dat scheelt!

Geen prijs, maar zoveel erkenning

Als de prijs in ontvangst genomen is, loop ik samen met Veerle naar Sanne. Ze glimlacht en feliciteert Veerle. En pinkt een traantje weg. “Ik heb mezelf op de kaart gezet,” vertelt ze me. “En ik ben ongelofelijk in de watten gelegd. Wat een avontuur was dit.”

Veerle belt haar vriend. Die is thuisgebleven – “hij houdt niet van dit soort events” – maar zit toch gespannen op de bank. En ja, hij is trots. Net als haar moeder.

Twee stijlen, één hart

Waar Sanne je meeneemt in een verhaal, laat Veerle zien hoe structuur en precisie het verschil maken. Sanne is creatief, gevoelig, een verbinder. Veerle is doelgericht, helder, een stille kracht. De jury koos voor Veerle vanwege haar vakinhoudelijke aanpak, maar prees ook Sanne’s inspirerende visie. “Twee stijlen, beide waardevol,” klinkt het uit de coulissen.

Ook bij Care Cosmetics klinkt trots: “Ze blinken allebei uit in kwaliteit, klantgerichtheid en passie. Voor ons zijn het ware ambassadeurs van het vak. Blijf jezelf, blijf leren en blijf dromen.”

Wat een avond. Wat is het niveau hoog van schoonheidsspecialisten in Nederland. Deze award maakt dat zichtbaar. En ook al won je niet en ging je niet met een trofee naar huis, met een hart vol trots ben je ook als genomineerde een winnaar.

Veerle en Sanne bewezen allebei dat ze de ziel van het vak in zich hebben. Hoe mooi is dat. Chapeau voor jullie!

Lees ook