Claims Gezicht Groene Special Haar Lichaam Make-up Natuurlijk 100%

Analyse: het achterhoedegevecht tussen keurmerken groene cosmetica

Groene cosmetica Maar hoe meer het groene segment groeit, hoe groter ook de strijd tussen de keurmerken en hun interpretaties van ‘natuurlijk’ wordt. BeautyJournaal’s uitgever Monique heeft in een analyse de feiten op een rij gezet. Happen maar:-)!

Afgelopen weekend deed een stagiair journaliste van De Telegraaf nog een poging om het ondoordringbare groene woud en haar natuurlijkheidsinterpretaties overzichtelijk in een artikel te kunnen vatten. Dat ging deels heel goed, vooral bij het opvoeren van de eigenaar van een van de leukste en succesvolste online winkels voor ‘natuur’cosmetica: Bart Kraaijenbrink van Shizo.nl, en hem laten vertellen hoe steeds vaker niet-natuurlijke merken zich toch van greenwashing bedienen om maar op de bandwagon te kunnen springen. Een segment met groeikansen – hoe langzaam dat ook gaat, het is wel sec beschouwd een groeisegment. En het  ging goed door aan te geven hoe lastig het is om te weten waar welk keurmerk voor staat, en dat er nog lang geen einde komt aan het aantal keurmerken, omdat de mannen achter het ene keurmerk hun principes (en zichzelf hihi…) beter vinden dan die van conculega’s.

Maar daar zat in het stuk ook een misvatting. Onlangs is er inderdaad een nieuw keurmerk bijgekomen: Natrue. Maar ondertussen proberen bestaande keurmerken al jaren een gestandaardiseerde instapregeling te maken zodat alle keurmerken no matter hoe ze er visueel uitzien, wel in de basis zich aan dezelfde principes houden. Die standaard moet Cosmos worden. In het Telegraaf-stuk wordt het eveneens een keurmerk genoemd, maar dat is het dus niet. We hebben de journaliste nog even gebeld en ze antwoordde het volgende: ” Dat cosmos geen keurmerk is, maar een richtlijn is in al mijn gesprekken echter niet naar voren gekomen. Zowel bij de Nederlandse Cosmetica Vereniging als Milieucentraal spraken ze over een keurmerk.”

Als je je meer in deze materie wilt verdiepen, om goed overzicht te krijgen, lees dan deze analyse. Hij is eerder gepubliceerd geweest in het vakblad Estheticienne, en ik zet hem nu ook hier online. Download hem hier: Groene keurmerken/Monique Lindeboom. Respecteer a.j.b. de journalistieke codes qua auteursrecht, bronvermelding, et cetera.

Verder werd in het Telegraaf artikel gesproken over ‘een’  dus niet nader aangeduid onderzoek van de VU waaruit zou blijken dat 70% van de cosmeticagebruikers van bepaalde synthetische stoffen huidproblemen krijgen. Dit is een bere-oud verhaal wat maar rond blijft zingen. Mij is dat jaren geleden ook al eens verteld door notabene dezelfde bron: Leo van Dam van Originals Cosmetics, en na wat checks bleek a. die arts al geruime tijd niet meer aan het ziekenhuis verbonden te zijn waarmee het onderzoek werd uitgevoerd, en b. wilde hij er verder geen ruchtbaarheid meer aan geven omdat het geen officieel onderzoek was, alleen een proefsetting die binnenskamers met patienten was uitgevoerd. Het probleem is dat dit verhaal maar blijft rondzingen zonder wetenschappelijk legitieme reden. Het meest recente nieuws dat wij in dit kader kennen komt van arts-onderzoeker Jetske Ultee, die uit praktijkervaring weet dat veel mensen die hun huidpraktijk in de Velthuis Kliniek, waar ze werkt, klachten krijgen door verkeerd cosmeticagebruik. Om dit wetenschappelijk te onderbouwen zijn ze ook voornemens om onderzoek hierover op te zetten i.s.m. een ziekenhuis. Maar dit gaat over ‘verkeerd’ gebruik en wanneer het onderzoek wordt opgestart en resultaten zullen komen, is nog onbekend. 

Lees het artikel uit De Telegraaf hier:Groene cosmetica De Telegraaf

Lees ook:

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.