• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Zijn zg. groene cosmetica gezonder voor je?

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Cosmeticaclaims, Groene Special, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Zakenpraat

Archief: Zijn zg. groene cosmetica gezonder voor je?

  • 15 oktober 2009

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dermalogica BioLumin-C Serum antioxidant serum

Dit vitamine C Serum is je perfecte schild tegen zonschade. Breng het standaard onder je crème en antizonnebrandproduct aan.
BEKIJK

  • Na de roep om dierproefvrije cosmetica groeit nu ook de vraag naar natuurlijke make-up
  • ‘Deze crème bevat 3 kruidenextracten’, zegt het ene cosmeticamerk. Een ander verzekert: ‘geen parabenen’.
  • Mooie beloften, maar wat is ‘groene’ cosmetica eigenlijk?

Rotterdam. „Ik ben vegetariër. Ik denk na over wat ik eet, maar ook over wat ik op mijn huid smeer”, vertelt de 35-jarige Elza Teunissen die al tien jaar natuurlijke cosmetica gebruikt. „Moest het vroeger nog dierproefvrij zijn, nu wil ik ook dat er zo min mogelijk synthetische stoffen in zitten. Überhaupt zo min mogelijk stoffen. Ik hou van eenvoud. Er komt zoveel in je lichaam terecht, ik weet helemaal niet wat het kan veroorzaken.”

Teunissen maakt deel uit van een groeiende groep consumenten die zich zorgen maakt over het milieu, maar als uitvloeisel daarvan ook over de eigen gezondheid. De cosmetica-industrie speelt hier slim op in door het woord ‘natuurlijk’ te pas en te onpas te gebruiken. Voor veel mensen staat het namelijk gelijk aan ‘veiliger voor de eigen gezondheid, groener (dus plantaardig) en beter voor het milieu’.

Maar is dat ook zo? De belofte is in ieder geval juridisch niet beschermd. Ga op zoek naar een natuurlijke crème en je blijft verward achter. De één veinst al natuurlijkheid als drie kruidenextracten in een verder synthetische crème zitten (Boots). Volgens de ander mogen de paar gebruikte plantaardige werkstoffen alleen van biologische teelt zijn (Yves Rocher). Weer een ander roept: ik gebruik geen synthetisch conserveringsmiddel, dus ik ben natuurlijk (Kruidvat Natures).

De echte natuurvorsers (Weleda, dr. Hauschka) claimen volledig vrij te zijn van dierproeven (overigens geen issue meer, vanaf 2009 moet alle cosmetica dierproefvrij zijn), van synthetische stoffen en bevatten alleen planten, mineralen en water.

Groen = veiliger?

Is een ‘groene’ crème nu ook echt gezonder? Voorstander, hoogleraar Milieukunde Lucas Reijnders: „Synthetisch of natuurlijk zegt niets over de risico’s voor de gebruiker. Dat vooropgesteld. Er zijn ook natuurlijke stoffen waarop je allergisch kunt reageren zoals wolvet. Maar van het synthetische conserveringsmiddel parabenen dat wereldwijd gebruikt wordt, is bekend dat het eczeem en uitslag kan veroorzaken.”

"We richten ons op de eenheid van mens en natuur". Van der Swan, dr. Hauschka 

„Bovendien blijken parabenen een licht oestrogene werking te hebben. Ze worden in het lichaam opgenomen en weer uitgeplast. Wat dit betekent voor onze gezondheid, weten we pas als het onderzocht wordt in combinatie met alle andere hormoonverstorende stoffen die we binnen krijgen”, aldus Reijnders. Hij is van mening dat als er redelijk aanwijsbare gevaren zijn, je gewoon moet gaan zoeken naar veiliger alternatieven, zeker voor parabenen.

Waarom doet de industrie dat dan niet? Parabenen worden al vele decennia gebruikt in cosmetica, medicijnen en zelfs in voedsel. En elk jaar komt de wetenschap met nieuwe inzichten over de (on)veiligheid van stoffen, maar parabenen staan nog steeds niet op de verboden lijst. Reijnders: „Cosmeticafabrikanten zijn zeer bedreven in het inhuren van wetenschappers die – mits goed betaald – graag het uitleggen dat er rapporten zijn waaruit het tegendeel blijkt.”

Cosmetisch wetenschapper Johann Wiechers haalt zijn schouders erover op. „In elke stof die veel gebruikt wordt, kun je zaken vinden die niet goed zijn”, relativeert hij. „De concentraties parabenen in crème zijn erg laag, de gebruiksfrequentie is redelijk hoog en de hoeveelheid mensen erg groot. Daarom vind je altijd de speld in de hooiberg. De industrie kan zich hiertegen niet verdedigen, want je kunt niet elke concentratie op elk mens onder elke conditie testen. Maar als je de werkelijke gevaren afzet tegen de hoeveelheid crème die wordt gebruikt, dan maakt men zich druk om niets.”

Groen = vooral lifestyle

Het marktaandeel van natuurcosmetica in Nederland wordt hooguit op een paar procent geschat. Maar met de groeiende aandacht voor natuurlijke producten, neemt ook de verkoop van groene make-up toe.

„In Nederland hebben we de afgelopen vijf jaar een gemiddelde groei van vijftien procent gehad”, vertelt Martijn Niemeijer, commercieel directeur van natuurmerk Weleda. „In Frankrijk was de groei maar liefst veertig procent. En in Amerika hadden we het afgelopen jaar zelfs 100 procent groei, omdat retailketens als Walgreens en Target ons in hun assortiment hebben opgenomen.”

„Het is de trend om gezond oud te willen worden en te kiezen voor een bewuste manier van leven”, legt hij het succes uit. „Hier passen natuurlijke, duurzaam geproduceerde en dierproefvrije producten bij.”

Maar de gemiddelde consument is zich niet bewust van het achterhoedegevecht tussen wetenschappers en volgt gewoon zijn intuïtie dan wel zijn sluimerende angst voor ziekte en dood, en groene producenten willen dit ook graag zo houden. „Het is een emotioneel debat, waar je niet uitkomt”, vindt Niemeijer. „Wij benadrukken liever de lifestyle.”

Ook natuurmerk dr. Hauschka Cosmetics doet dat, zegt woordvoerder Suzy van der Swan. „We vertellen alleen wat we wel doen. We richten ons op de eenheid van mens en natuur. Dan sluit je automatisch alles wat schadelijk is al uit.”

„De vraag is ook; wat verlang je van je huid”, vult Martijn Niemeijer van Weleda aan. „Neem iets wat aansluit bij de structuur van de huid, en dat zijn natuurlijke stoffen bij uitstek. Wij spreken van ‘huidverwant’. Wij focussen op consumenten die onderdeel uitmaken van de ‘cultural creatives’; een doelgroep die gezondheid, authenticiteit en verbondenheid als pijlers heeft.”

Gebruikster van natuurlijke cosmetica Elza Teunissen vindt het ook best zo. „Voor mij is een crème een basisproduct. Kijk eens hoe lang zo’n ingrediëntenlijst op een gewone tube crème is, en de stofnamen zijn onbegrijpelijk. Natuurmerken als Weleda, Urtecram en dr. Hauschka gebruiken eenvoudige plantenstofnamen, bovendien hebben ze een integere uitstraling en zijn ze betaalbaar. Het stelt me gerust.”

___________________________________________

Twee tips om natuurlijke cosmetica te herkennen

1. Let op het keurmerk

  • Er bestaat een aantal Europese keurmerken voor groene cosmetica:
  • BDIH (Duits): garandeert 99% procent natuurlijk cosmetica. Gebruikt door merken als Earth.Line, dr.Hauschka, Lavera, Living Nature, Weleda.
  • Eco-cert (Frans) en A.O.C. (Engels). Deze keurmerken garanderen cosmetica van biologische teelt. Let op!: vijf tot tien procent van de inhoud mag synthetisch zijn. Merken: Care by Stella McCartney en L’Occitane.
  • De groep NaTrue – met onder andere Europese natuurcosmeticaproducenten als dr Hauschka en Weleda– spant zich in voor één eenduidig keurmerk voor natuurcosmetica en zal binnenkort als logo al op producten verschijnen. Kijk voor meer informatie op www.natrue.de

2. Kijk op de verpakking naar de stoffen die in de make-up zitten

Bij natuurcosmetica zitten deze stoffen er in ieder geval niet in:

  • synthetische parfumstoffen
  • parabenen (conservering)
  • sodium lauryl sulfaat (wasactieve, schuimende stof)
  • paraffine
  • vaseline
  • siliconen
  • triclosan

 ©BeautyJournaal.nl/Monique Lindeboom

Lees ook:

De impact van rauwe bietensap

Luteine uit spinazie en broccoli verhoogt vochtgehalte van de huid

BeautyJournaal TV: biochemicus Arjan van Erven over voeding en de huid

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

De Maria Galland Hydra’Global facial voor Manous bij Sjoerd Vis

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen