Geteste producten Haar Kleuren Stylen Wassen

Harriet doet het Groupon-kapperexperiment

Het BeautyJournaal-team
Geschreven door Het BeautyJournaal-team

Hoe bevalt een vette kortingsbehandeling?

Opeens had ik er genoeg van, mijn eigen kapper waar ik al zo’n 15 jaar kom. Absoluut een topkapper, geweldige subtiele highlights en supergezellig, maar o wat duurde een knip– en verfbeurt lang. Elke keer weer 3 uur in die stoel! En dan de prijs – ik kreeg nog korting ook, maar was altijd bijna €100,- kwijt. Meegaan met de tijd doet hij ook niet. Geen service ( koffie of thee kreeg je maar heel zelden aangeboden), nauwelijks producten in de verkoop, laat staan een advies daarin, geen website en alleen cash betalen. En een afspraak was niet mogelijk, dus regelmatig kon je ruim een half uur of meer wachten voor je aan de beurt was. Ik stelde een knipbeurt dan ook zo lang mogelijk uit, met het gevolgd dat ik een maandlang met een bad hair day rondliep.

Enter: Groupon. Vreemd eigenlijk, al die jaren trouw aan een kapper en hoppetee, daar kocht ik een Groupon aanbieding voor een kapper in het centrum van Amsterdam. Voor slechts 29 euro wassen, knippen en half hoofd highlights. De website van de kapper zag er aardig uit, het was vlakbij. . . je moet ook eens wat anders niet? En daar zat ik dan in de stoel van Svetlana, bij Svetlana Hair in de Spiegelstraat. Een superklein kapperszaakje, gezellig ingericht in warme tinten en met antieke kappersstoelen. Ze werkte er alleen, met een mannelijke hulp ( haar vriend? ) voor het wassen. Vóór mij was ze een meisje aan het knippen, ook een Groupon klant, waarbij het lange rechte haar nogal bot werd bijgeknipt. Dat zag er niet heel veelbelovend uit. En daar zit je dan..

Naar Svetlana

Maar goed, eenmaal aan de beurt vertelde Svetlana gezellig( Grieks/Russisch) over haar zaakje en haar clientèle, terwijl ze mijn coupe zo goed mogelijk bijwerkte. Dat ging best goed. Daarna de kleur – ze had een hele handige techniek. Niks folietje voor folietje, maar gewoon met de kwast blondeer erin en binnen een half uur was het klaar. Eindigend met een snelle blow-out stond ik in een uur weer buiten! En het leuke hiervan was dat ze mijn scheiding, die ik mijn hele leven links had, naar rechts heeft gebracht. En dat staat veel beter!  Dit alles voor een derde van de prijs die ik normaal betaal en een derde van de tijd –  dat gaan we vaker doen!

Haar 33

Dus zat ik 2,5 maand later bij Groupon-kapper nummer twee. Dit keer een kapper op de Rozengracht: Haar 33. Het was even schrikken, dat interieur. Vergeeld systeemplafond, tuttig opgeleukt, super standaard kappers meubilair, mijn hemel waar was ik aan begonnen. De kappers pasten exact in het interieur. De een stond voor de deur een sigaret te roken toen ik aankwam en de andere twee waren aan het beppen over het weekend. Wonend in Purmerend en Almere, klagend over het parkeren en weet ik wat allemaal en dat alles over m’n hoofd heen. Alleen het hoognodige werd aan mij gevraagd, om het gesprek onderling niet te verstoren. Maar, wel een glaasje drinken, blaadje om te lezen en ook hier snel geholpen. Ondanks het goedkope interieur en de dito medewerkers stond ik ook hier met een prima coupe en mooie kleur binnen anderhalf uur weer buiten. Helemaal niks mis mee!

Beautyvilla

Op naar kapper nummer drie, op de Bilderdijkstraat, eveneens in Amsterdam: Beautyvilla. Ook hier een standaard witte inrichting, maar niet storend goedkoop. Deze kapper heeft tevens een beautysalon, waarbij de behandelstoel pontificaal middenin de zaak staat. Je zal er maar liggen, daar voor het raam met een masker op je gezicht! Ik moest helaas een half uur wachten omdat de klant voor mij nog haar trouwerijkapsel aan het testen was. De kapster had een mooi opgestoken kunstwerk gemaakt wat er veelbelovend uitzag. En ja, deze Bulgaarse kon het echt. Eenmaal aan de beurt had ze veel aandacht voor mij en mijn haar. Ze kwam nog met een grootmoeders middeltje tegen droog haar ( een masker van  honing, olijfolie en een eidooier) dat veel beter zou werken dan welk commercieel middel dan ook. Leuk toch? En zij was van alle drie toch het beste. Nu 1,5 maand verder zit mijn haar nog steeds goed en is de kleur niet zo vaalgeel als het soms kan worden.

Conclusie: de service

Ik heb niet gemerkt dat een Groupon-klant nu beter of slechter behandeld wordt als een niet-Groupon klant. Slechter zou kunnen omdat de kapper geen winst kan maken op jouw behandeling – er wordt wellicht zelfs zwaar onder de kostprijs gewerkt, en een betere behandeling zou kunnen omdat de kapper natuurlijk wil dat je terugkomt als nieuwe klant. Ik was hier dus neutraal over.

Goede kwaliteit?

Uiteindelijk heeft elke kapper een gedegen opleiding achter de rug, ze kunnen allemaal knippen en kleuren. De een net iets beter dan de ander, maar verknipt werd ik niet. Echt niemand die verschil zag met mijn vaste kapper. Ik kreeg juist complimenten over mijn haar!

Of ik terugga?

Ik kreeg bij twee van de drie kappers een kortingsvoucher mee, die ik kan inleveren als ik binnen twee maanden weer terugkom. Daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Ik heb nog twee vouchers liggen. Ook die kappers wil ik eerst uitproberen. Misschien zit er uiteindelijk wel een kapper tussen waar ik graag naar terug ga, maar dat is nu nog niet het geval. Ik was tevreden over het knip-en kleurresultaat bij deze drie kappers, maar ik hecht ook waarde aan de omgeving, het interieur, de persoonlijkheden van de kappers zelf.

Het oog wil ook wat

Een goedkoop en rommelig, of zelfs niet schoon interieur geeft niet veel vertrouwen in de knipkunsten van het personeel. Ook de kappers zelf zagen er wat onverzorgd uit. De een met een slechte coupe (!), een ander met een onverzorgde outfit of heel ordinair – ook dit telt mee in mijn kappersbeleving.

Als ik een kapper vindt in een prettige omgeving, die goed advies geeft en zelf goed haar heeft, goed gekleed is en voor een redelijke prijs – dan ben ik zeker bereid om daar vaker heen te gaan.

Vooralsnog houdt ik het lekker afwisselend en blijf Grouponnen. Mijn advies: doe eens gek, wissel van kapper! Binnenkort ga ik met mijn Groupon-vochers naar een duurdere kapper. Ik ben benieuwd.

Lees ook:

Wie is Harriet? Dat lees je hier.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

15 reacties

  • Het lijkt me zo afschuwelijk als je helemaal niet senang bij je kapper vandaan komt.Groupon is natuurlijk tricky, en je weet dat je een spel gaat spelen: het kan goed uitpakken, maar ook helemaal niet. Ik waag mezelf er niet aan. Ik ga alleen voor kwaliteit, dan spaar ik er maar even voor. Ik heb geen zin in dit soort ervaringen. Ik heb mijn haar de afgelopen paar jaar naar volle tevredenheid laten kleuren door Sam en laten knippen door Ronald, bij Adri’s in Amsterdam. Tegenwoordig ga ik naar Alkmaar, naar Mark van Westerop, bij Pro Solo, voor knippen en kleuren.

  • Haar33, wat een horror. Ik herken heel erg dat de klant hen maar beter niet kan storen. Sterker nog, er werd niet eens aan me gevraagd hoe ik mijn scheiding draag. Met als resultaat dat het nu gewoon echt NIET zit, ik ben diep ongelukkig na een jaar haar sparen. Sowieso moest de kleur over, want mijn highlights waren geel na de eerste ronde. Mijn vraag highlights: heel subtiel, laat de zon het werk maar doen. Knippen: heel weinig er vanaf, ik houd het graag lang. Resultaat: geel haar en ‘happen’ uit mijn haar. Haar33, een grote flop. Ik ga nooit meer en raad het iedereen af.

  • Leuk geschreven! Ben al jaren een grouponfan en al heel wat kappersvouhers verder. Helaas heeft 1 salon mijn haar verpest met high lights. Dikke gele banen 🙁 Durf het nu niet meer aan. Heb nog getwijfeld over Haar 33…die staa mij te vaak op de Grouponsite 😉

  • Leuk dat je het aangedurfd hebt, ik zou niet durven. Tja soms moeten kapperszaken even iets aan het interieur doen. Helemaal als het verouderd is en minder met elkaar lullen en de klant iets aandacht geven. Dit kan namelijk de reden zijn waarom ze via croupon aan de bak moeten komen. Ik zeg heren Hendriks neem het mee ipv van op de tenen getrapt te zijn. Ik zou zelf nooit iets doen via croupon hoe goedkoop ook. Ook met het tandenbleken dat wordt erg vaak aangeboden, vriendin was dagen haar stem kwijt omdat het in haar keel gelopen was.

  • mijn buurman is echt een topper. Kenneth, De czaar in de czaar peterstraat. goede, nette, schone salon, echte professional en knipt echt met aandacht. mijn go-to guy.

  • Hoi Pet, deel je je ervaringen met ons als je het gedaan hebt? We zijn erg benieuwd:-)

  • Superrrr bedankt! Echt leuk om te lezen hoe jij het hebt ervaren! Ik was aan het zoeken naar kappersbon op Groupon. Vond haar33…ik zoek nog even verder. Bedankt! Grtz

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.