Rosaliac en Mela-D zijn eigenlijk ‘new drugs’

04:54 - 02:56
luistertijd 04:54 - leestijd 02:56

Mij is het al jaren bekend: de industrie speelt een kat en muis spel met de wetgeving. Wat mag je officieel claimen qua werkzaamheid voor een product volgens de wet, en wanneer overschrijdt je die grens. Er is een twilight zone waarin veel discutabele dingen gebeuren.

Geen fysiologische beïnvloeding

Zo mag je bijvoorbeeld nimmer fysiologische processen veranderen in de huid middels cosmetica, dat is voorbehouden aan medicijnen. Oops, daar ga je al, want zelfs water (!) heeft al een werking in dat aspect. Zo weet men nog nauwkeuriger sinds de ontrafeling van ons het DNA. En je mag ook geen uitspraken doen als het voorkomen of verminderen van acne, puistjes, roodheid van de huid en allerlei zaken beloven die vooral een echt slechte huidconditie ten goede zouden komen.

Saaie teksten, weinig om bij weg te dromen

Wie zich aan de regels houdt, komt in een saai werkveld terecht. Weing spannend taalgebruik en al helemaal geen magische claims en formules om je te verleiden, hetzij met beeld. Kijk maar eens hoe uitgehold de communicatie voor gezondheidsmiddelen is geworden, die je bij de drogist koopt. Er mag niets beloofd worden en des te meer wordt er geinsinueerd”: ‘ondersteunt een gezonde darmwerking, een gezonde maag, etc….’

80% van de moderne cosmetica beïnvloedt biologische processen in de huid

In mijn gesprek met wetenschapper Frauke Neuser werd vorig jaar ook al duidelijk dat de huidige wetgeving niet meer houdbaar is. Tachtig procent van de cosmetica beinvloedt  al de biologische processen in de huid, het doet en kan al veel meer dan zou mogen. De wetten uit de jaren’70 zouden op de schop moeten.

Lobby’s tegen potentieel gevaarlijke stoffen

Onder druk van lobbygroepen worden al steeds meer vermeende irriterende stoffen uit cosmetica gebannen (gek – daarover maakt wetgeving zich minder druk….) en af en toe zien we een hick up van een instantie die wakker wordt en terecht wijst. Zoals nu de FDA in Amerika, die La Roche Posay wijst op oneigenlijke claims voor huidverbetering van haar producten Rosaliac en Mela-D- Pigment Control. De claims gaan te ver, dergelijke producten zouden onder de ‘new drugs’ wetgeving moeten vallen en moeten voldoen aan de daarbij behorende standaarden voor veiligheid en effectiviteit.

Your “Rosalic AR Intense” and “Mela-D Pigment Control” products are not generally recognized as safe and effective for the above-referenced uses and, therefore, these products are “new drugs” under section 201(p) of the Act [21 U.S.C. § 321(p)]. New drugs may not be legally introduced or delivered for introduction into interstate commerce without prior approval from FDA (…).

Furthermore, your “Rosaliac AR Intense” product is offered for conditions that are not amenable to self-diagnosis and treatment by individuals who are not medical practitioners; therefore, adequate directions for use cannot be written so that a layperson can use this drug safely for its intended purposes. 

We zijn in 2015 in een tijdperk aangeland dat onze huidverzorging steeds meer verschuift van huidonderhoud naar huidverbetering, en we komen steeds meer in het grijze gebied van cosmeceuticals terecht. Dat willen we ook, en de industrie kan het ook. Er zijn zoveel interessante goede stoffen voorhanden en formuleringsmethoden die de bioactiviteit van stoffen garanderen en ook een opnamecapaciteit in de bovenste huidlagen.

Je kunt je zo onderhand afvragen of er een refresh van de wetgeving moet komen, dan wel een verschuiving in locatie aanbod: van parfumerie en drogist naar de gevorderde, hoogopgeleide schoonheidsspecialist en de cosmetisch artsenpraktijk.

Refresh de wetgeving|?

Hoe beter werkzaam cosmetica wordt, beyond het ouderwetse verzachten en hydrateren van de huid, hoe belangrijker een goede huidscreening wordt. Die wordt ontbeerd in de retail, maar kan gegeven worden bij de specialist, of bij zeer gespecialiseerde retail (gat in de markt!).

Zo wordt een nieuwe markt aangeboord: van tophuidspecialisten met een eigen salon/instituut  en/of injectables praktijk tot fullservice centra waar je niet alleen skincare koopt maar ook behandelingen kunt ondergaan, waar huidtherapeuten, artsen en zelfs een chirurgen spreekuur aanwezig is. En waarom ook niet, je zelfs je medicijnen kunt halen. Apotheek Monster in, jawel, Monster is er een mooi voorbeeld van.

Gelukkig kunnen multinationals dit soort tikjes van controlerende organen wel hebben, ook als er een boete aan hangt. De financiele reserves zijn er en het is part of the game, men calculeert het gewoon in.

Lees de integrale brief die de FDA aan L’Oreal stuurde in Amerika hier.

En mocht je nou denken: oops, dit moet wel werkzaam zijn – je shopt deze producten hier online!

Lees ook