TV-maker Lauren Verster heeft haar buik vol van de beauty-industrie, zo laat ze optekenen in de krant AD. Twee laserbehandelingen zonder zichtbaar effect, een jaar lang collageenpillen geslikt zonder resultaat, en een badkamer vol crèmes die uiteindelijk weinig meer deden dan een basisverzorging. Ze trekt haar conclusie: we kopen massaal producten die ons gouden bergen beloven, maar uiteindelijk weinig opleveren.
Het raffinement van beautymarketing
En ja, ze heeft een punt. Marketing regeert in beautyland, dat heeft het altijd gedaan, ik maak het al meer dan 30 jaar mee in mijn vak. Het wordt nog eens versterkt door de opkomst van influencers en social media als nieuwe communicatiekanalen.
Keken de verleidelijke modellen en hun lotions & potions ons twintig jaar geleden alleen aan in vrouwenbladen en modetijdschriften, nu open je je socials en wordt je overspoeld door mensen die producten aanprijzen. De vraagt blijft altijd: hoeveel werkt hiervan nou echt? Die vraag is niet te beantwoorden, want het antwoord is afhankelijk van vele invloedsfactoren.
Een ding alvast voorop gesteld. Slechte producten bestaan niet (meer), slechte claims wel. De EU-wetgeving ten aanzien van schadelijke stoffen in cosmetica is bijna de strengste ter wereld nu.
Te simpel: ‘alles is onzin’
Maar net zoals de beauty-industrie soms met grof geschut komt (al hoewel, die claims van 80% minder rimpels zoals ik in de jaren’90 meemaakte, zien we echt niet meer), is de conclusie van Lauren Verster dat ‘alles onzin is’ ook te kort door de bocht. Het is niet zo zwart-wit. Er is geen wondermiddel, maar er is ook niet één simpele waarheid.
De huid is een levend orgaan en geen jas die ff aantrekt
En dat is de kern van het probleem. Je kunt wel smeren, laseren en injecteren, maar als je huid uitgeput is, gebeurt er weinig. Een huid die verzwakt is door stress, een slecht voedingspatroon, hormonale disbalans of een overload aan agressieve behandelingen, reageert slecht op prikkels.
Beyond skin: wat gaat er in je mond, wat is je leefritme, hoe gezond ben je überhaupt
En nu klop ik mijzelf even op de schouders, want bij BeautyJournaal schrijven we hier al jaren over. Wil je écht een betere huid? Dan moet je verder kijken dan alleen crèmes en behandelingen. Kijk naar je voedingspatroon: de impact van suiker op huidveroudering is wetenschappelijk bewezen. Ga suikerarm eten en zie hoe je huid kalmeert.
Kijk naar je stresslevel: een verhoogd cortisolniveau breekt collageen af en maakt de huid dof en gevoelig. Kijk naar je hormonen: de cyclus beïnvloedt de huid meer dan veel mensen beseffen.
En ook interessant: laat eens een DNA swap van je huid makend. Heel verhelderend!
Er is nooit 1 oplossing, integrale aanpak is nodig
Dit is waarom we voorzichtig moeten zijn met de gedachte dat één product of behandeling dé oplossing is. Een laserbehandeling op een vermoeide, gedehydrateerde, hormonale huid? Dat is als een marathon lopen zonder voorbereiding: je kunt het proberen, maar de kans is groot dat je halverwege instort. Eerst moet die basis op orde zijn.
Vergeet die quick fix, echt….
Laserbehandelingen, peelings en andere regeneratieve technieken kunnen fantastisch zijn – mits ze op het juiste moment worden ingezet. Een huid die al uit balans is, zal alleen maar gevoeliger worden en trager herstellen. Een marathon ga je ook niet lopen met een niet-getraind lichaam. Daarom adviseren wij altijd: laat je huid niet zomaar behandelen zonder een plan. Bouw het op. Weet wat je huid aankan. Verwacht geen wonderen van één sessie. Maar uberhaupt, het succes van behandelingen is afhankelijk van heel veel factoren: van de conditie van je huid tot aan de conditie van je hele gezondheid, en ook je leefstijl.
Meer is niet beter: de overprikkelde huid
Meer is ook niet altijd beter. En die verleiding is er wel. Nog meer crèmes, nog hogere concentraties, nog meer laagjes over elkaar, behandelingen erbij. Graag in korte tijd resultaat. Want we zijn bij voorbaat ook nog eens banger dan ooit voor ‘verval’, voor huidveroudering, en ook al op steeds jongere leeftijd.
Maar dit alles kan je huid juist ook overweldigen. We zien steeds vaker jonge mensen met overprikkelde, reactieve huiden door een overdaad aan actieve stoffen en agressieve behandelingen. Men heeft er geen idee van dat het altijd om chemicaliën gaat die je bovenop een levend orgaan legt.
Lauren wil dat we minder kopen….
En dan nog iets. Waarom kopen we überhaupt beautyproducten? Beauty is veel meer dan alleen huidverzorging, beste Lauren. Het is niet alleen ‘dit product belooft huidverbetering, dus ik koop het’. Beauty draait om beleving, om zelfzorg, om een momentje voor jezelf. Het is geur, textuur, ritueel. Het geeft mensen een goed gevoel, en daar is (afgezien van de hoeveelheid chemicalien die je tot je neemt) niets mis mee. It’s a mental thing.
Eh….een nieuwe telefoon of sneakers is wel nuttig?
Ja, we kopen misschien ‘te veel’, maar dat doen we met álles. Van fast fashion tot fast food, van snoep tot gadgets. Waarom wordt de beauty-industrie dan telkens weer als zondebok neergezet? Waarom is een dure crème ineens ‘onzin’, maar een nieuwe telefoon of een paar sneakers niet, een elektrische fiets, een Biro karretje?
Dus ja, laten we kritisch zijn op beauty-marketing, laten we influencers niet blind geloven. Maar laten we ook erkennen dat beautyproducten een mentaal, emotioneel en sensorisch aspect hebben. Mensen vinden het fijn om met verzorging bezig te zijn, en dat is net zo belangrijk als puur de effectiviteit van een product.
Wie geloof je? BeautyJournaal als kompas
Wat Lauren Verster nu doet – het blootleggen van misleidende claims – is belangrijk. Maar net zo belangrijk is waar je dan wél betrouwbare informatie vindt. De beauty-industrie is een jungle, vol prachtige beloften.
Daarom zijn (oldskool) platforms als BeautyJournaal zo essentieel. Wij nemen geen klakkeloze marketingpraat over, wij graven dieper. We kijken naar wetenschap, onderzoeken claims en helpen onze lezers navigeren door het doolhof van trends en hypes. En dat doen we met veel plezier, en met veel positieve feedback van onze lezers. Al sinds 2009.
Want nee, niet alles werkt. Maar ja, sommige dingen wél – als je ze op de juiste manier inzet. Het is absoluut een zoektocht. Zorg goed voor je huid, voed haar van binnenuit, kies producten en behandelingen op basis van feiten, niet beloftes. Dat is de kern van echte, eerlijke beautybehandelingen en producten. En dat is wat we bij BeautyJournaal uitdragen.
Tot slot….beautyproducten veranderen niets aan je uiterlijk? Nee, maar wel aan je uitstraling!
Tot slot nog even de uitspraak dat ze er zonder gebruik van beautyproducten er hetzelfde zou hebben uitgezien….daar kan ik eerst lacherig op antwoorden, want ja, het beinvloedt je genen en je anatomie niet;-) Maar!
Ik overwinter in het zuiden van Europa en het valt me altijd op dat Noord-West Europese vrouwen die daar wonen en vanwege hun meer alternatieve lifestyles wars zijn van moderne skincaretreatments, ontzettend verweerde, uitgedroogde, gelederde huiden hebben.
Een gebrek aan gebruik van zonbescherming, maar ook aan vettende, hydraterende stoffen en vitaminen, peptiden en aminozuren. En zachte peelings. Voor mij is daar een lekkere vette, louter minerale zonbescherming van Esse Skincare echt top.
Nee, Lauren, ook die vlieger van ik zie mijn uiterlijk niet veranderen, gaat niet op. Het gaat ook om perceptie….die uitstraling dus. De totale uitstraling, niet een individuele rimpel of pigmentvlek. Een overall look – gezonde huid. Lees dit artikel eens: over de perceptie van een gezond ogende huid (aanrader). Mocht je huid gewoon al gezond zijn, misschien vriendjes ermee worden, in plaats doorgaan met fiksen? By the way, jij hebt een geweldige uitstraling!
True beauty radiates from a healthy body (and skin), mind, and spirit.
Oh ja, meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Rechts bovenin;-)