En een aantal producten krijgen het groene label voor milieuveiligheid

03:13 - 01:56
luistertijd 03:13 - leestijd 01:56

Heb je het al gelezen en gehoord? De Consumentenbond publiceerde recent haar jaarlijks onderzoek naar diverse zonnebrandcrèmes en hun beloofde bescherming. Je houdt altijd weer je adem in: wat zullen ze nú weer ontdekken.

Uit dit onderzoek 2022 bleek dat niet alle producten die beloofde bescherming daadwerkelijk kunnen garanderen. Zoals elk jaar. In dit artikel vatten wij het onderzoek voor je samen en lees je meer over beschermende crèmes die een zg. groen label hebben.

Jaarlijkse zonnebrandtest

Jaarlijks doet de Consumentenbond een grote zonnebrandtest van diverse zonbeschermende producten. Uit de meest recente update van dit onderzoek blijkt nu dat drie producten niet de beloofde Sun Protection Factor (SPF) halen. De Consumentenbond raadt consumenten dan ook af deze producten te gebruiken.

De producten die momenteel niet voldoen zijn:

Deze producten behaalden in het onderzoek geen SPF 30 zoals op de verpakking staat, maar SPF 21 (Etos), SPF 12 (Suntribe) en SPF 11 (Clinique). Hierbij hebben Etos en Suntribe aangegeven zich niet te herkennen in de testresultaten en ze gaan een intern onderzoek opstarten. Clinique heeft geen reactie gegeven, aldus de bond.

Opbouw van het onderzoek 

Jaarlijks onderzoekt de Consumentenbond zonnebrandspray en zonnebrandlotion met SPF 30 en SPF 50(+) op bescherming, gebruiksgemak en ingrediënten. Hierbij geeft de SPF aan hoeveel bescherming een product biedt tegen uvb-straling. Deze straling dringt door in de bovenste huidlagen en zorgt daarnaast voor huidverbranding, maar óók voor aanmaak van vitamine D. Als je huid teveel bloot wordt gesteld aan uvb-straling, neemt het risico op huidkanker toe. Vanwege de verbrandingsrisico’s.

‘Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat zonnebrandmiddelen daadwerkelijk de bescherming bieden die op de verpakking staat’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond in het artikel.

Groene keuze, minst schadelijk voor het milieu

Dit jaar deelt de Consumentenbond voor het eerst het ‘Groene Keuze’ predicaat uit aan producten die de laagste impact op het milieu hebben. Voor zonnebrand is gekeken naar de gebruikte uv filters en andere ingrediënten en naar het materiaal en gewicht van de verpakking. Ook is gekeken of deze goed te legen is zonder verspilling.

Apart vinden we hierbij wel dat er blijkbaar niet gekeken is naar ‘mens’ veiligheid, of valt de mens ook onder milieu?? We weten immers dat er filters bestaan die allergische reacties kunnen veroorzaken en hormoonverstorende eigenschappen hebben.

Onderstaande vijf zonnebrandmiddelen uit de categorie SPF 30 krijgen dit groene label:

Bron

Lees ook:

beautyjournaal shop

Lees ook