Beautymarkt voor mannen groeit twee keer zo snel als wereldeconomie
Wij mannen geven inmiddels miljoenen uit aan wellness, want ook wij willen er tegenwoordig zo lang mogelijk goed en jong uit blijven zien. We geven ook steeds meer geld uit aan pillen en toverdrankjes die er voor moeten we zorgen dat we nooit kaal worden, altijd zelfverzekerd zijn, altijd op commando een stevige erectie krijgen en altijd urenlang verbluffende seks kunnen hebben.
Vooral in de VS zijn al die pillen en drankjes probleemloos online te koop, zonder recept en zonder enig serieus toezicht. En dat is geen al te beste ontwikkeling.
Hims
Een goed voorbeeld van ondernemers die zich op de mannen wellness markt storten is Hims, een welness-website die in 2017 in de VS werd bedacht en gelanceerd door de nu 31-jarige ondernemer Andrew Dudum, een man met een prachtige glimlach en een zeer getalenteerde tandarts. Begin 2019 werd Hims in Groot Brittannië gelanceerd, de rest van Europa zal ongetwijfeld snel volgen.
Een lucratief idee van Dudum. De wellness industrie heeft, volgens het Global Wellness Institute, dat deze sector in kaart brengt, een waarde van zo’n 3,7 biljoen euro en groeit twee keer zo snel dan de wereldeconomie.
Vrouwen zijn nog steeds de belangrijkste doelgroep, maar de markt voor mannen explodeert de laatste jaren. Voor ondernemers een gouden kans. Ze hoeven immers geen nieuwe producten te maken, ze hoeven bestaande producten alleen te voorzien van een nieuwe, stoere marketingcampagne, een nieuwe, stoere naam en een nieuwe, stoere verpakking.
De receptuur in de potjes en tubetjes blijft hetzelfde, of het nu gaat om reinigers, maskers, serums of shampoos. Ik gebruik al decennia zowel mannen- als vrouwenproducten en, wat marketingmensen of campagnes ook beweren: het maakt echt geen bal uit, er is, afgezien van de verpakking en soms de geur, totaal geen verschil. Geen enkel.
Presteren
Hims heeft dit goed begrepen: de diverse cosmeticaproducten op de website hebben korte, duidelijke en stoere namen (de shampoo heet ‘shampoo’) en worden aangeprezen met übermannelijke kreten die blijkbaar vooral duidelijk willen maken dat je al die spullen nodig hebt om als man te blijven presteren; om succesvol te zijn en te blijven in werk en liefde moet je jong en knap zijnen blijven, anders wordt je weggevaagd door al die andere mannen die wél jong en knap zijn. De boodschap is duidelijk: we moeten perfect zijn.
Vrouwen horen dit al eeuwen, van hen werd altijd al verwacht dat ze voldoen aan een onmogelijk te bereiken ideaalbeeld. Maar waarom horen mannen dit nu ineens ook?
Dat kan wel eens te maken hebben met de instabiele economie: een vaste baan is niet meer zo vanzelfsprekend, het aantal ZZP-ers groeit en groeit, om iedere klus moet gevochten worden. Je moet jezelf steeds weer presenteren. Dat geldt overigens ook in de liefde; een levenslang huwelijk is al lang niet meer de norm. En dat alles maakt veel mannen onzeker.
Wat zijn we nog waard als we geen bloeiende carrière hebben? Wat zijn we nog waard op de liefdesmarkt als we geen dertig meer zijn en er ooit wel eens beter uit hebben gezien? Kortom: we moeten perfect zijn, er perfect uitzien en altijd perfect presteren. En we denken dat al die smeersels, pillen en drankjes ons daar bij zullen helpen.
Viagra
Hims verkoopt namelijk niet alleen crème en shampoo. De website wil ook de innerlijke man perfectioneren. Daarom verkoopt Hims, met name in de VS, ook vitaminen, bèta blokkers die angsten onderdrukken, antidepressiva (om, vreemd genoeg, te voorkomen dat je te snel klaarkomt tijdens seks), shampoo die hormonen blokkeert en zo kaalheid voorkomt, pillen die goed moeten zijn voor het hart, pillen die het collageen in de huid weer opbouwen, en ook Viagra en andere potentiemiddelen.
Mochten er voor sommige middelen recepten nodig zijn, of wil de klant een doktersadvies, dan kan dat: Hims heeft een aantal dokters in dienst die dat op afstand allemaal voor je regelen.
Weliswaar zonder enige kennis van je gezondheid of medisch dossier, maar goed, voor een volle bos haar en een stevige erectie met je iets overhebben, nietwaar? Volgens Dudum is het allemaal een goed en nobel idee.
Mannen gaan niet naar de dokter met problemen op het gebied van potentie, acne en haarverlies; ze vertrouwen hun dokter niet en lijden in stilte. Door Hims weten ze dat ze niet de enige zijn die problemen heeft met kaalheid en impotentie, en dus zijn de dokters van de website een uitkomst.
En dat zijn ze zeker – voor ondernemers die willen profiteren van de problemen van onzekere mannen. Op de Britse website van Hims is het assortiment pillen en drankjes van Hims overigens beduidend kleiner. Europese wetten beschermen ons goddank tegen dergelijke onverantwoorde praktijken.
Perfectie bestaat niet
Voor jezelf zorgen, er goed uit willen zien: het is allemaal geweldig. Koop naar hartenlust cosmetica, reinig, gebruik maskers, dagcrème, nachtcrème en serums. Maar verwacht geen wonderen. Perfectie bestaat niet. Wil je er zo lang mogelijk jong en gezond uit blijven zien, leef dan ook gezond.
Eet goed en beweeg veel. Heb je gezondheidsklachten, ga dan naar je huisarts. Hij of zij kan je onderzoeken, je de juiste medicijnen voorschrijven en je eventueel doorverwijzen naar een specialist of therapeut. Ook als het gaat om klachten over haarverlies, impotentie of onzekerheid. Want dat valt allemaal onder gezondheid, niet onder wellness. Antidepressiva en Viagra haal je bij de apotheek, niet in een webwinkel die ook dagcrème en shampoo verkoopt.Bron