• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Frodo en Dokter Desiree
      • drs. Hayri Hortoglu
      • dr. Francis Wu
    • Haar
      • drs. Hans van Montfort
      • Wella experts Ilse en Lieke
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Cellfina
    • Cellics
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Doctor Eckstein
    • Icoone® & Venus Concept
    • IK Skin Perfection
    • Medik8
    • OBSERV huidscan
    • Synergie Skin
    • Ultherapy
  • Beautyvideo’s

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

  • 6 juni 2019
  • Reageren
UA-DURECREMES

geschreven door 

Hans Blommaert

Alles over de verhouding tussen prijs en kwaliteit

Uit de BeautyJournaal shop

Probeer nu! Iconic Elements cream sachets

Probeer nu alle crèmes uit van huidarts Francis Wu tegen een zachte prijs.

€ 2,-

KOPEN

Goedkope of dure crème?

Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige cosmeticamerken wegkomen met crèmes van meer dan vierhonderd euro, terwijl andere merken crèmes verkopen voor nog geen tientje? Zijn die dure crèmes nou echt zoveel beter?

Vanzelfsprekendheid

Volgens mij gaat iedereen er wel zo’n beetje vanuit dat een dure crème veel beter werkt dan een goedkoop potje. Neem bijvoorbeeld de befaamde Crème de la Mer, die bij Douglas € 443,69 kost voor een pot van 100 ml.

Celebrity marketing

Lees ook

ua-skin
ua-skin
Marketingtrends Zakenpraat

Heeft deze slimme cosmetica de toekomst?

Beroemdheden zijn er dol op en enthousiaste gebruikers roemen de huid-transformerende kwaliteiten er van. Daartegenover staan merken als bijvoorbeeld CeraVe, dat € 11,64 kost voor een tube van 50 ml. Juist deze crème wordt vaak aanbevolen door dermatologen.

goedkope of dure creme

De dermatoloog weet het?

Hoe kan dat? Is het verschil in kwaliteit tussen dure en goedkope crèmes nou echt zo groot dat het dat enorme prijsverschil rechtvaardigt? De Huffington Post vroeg het aan een aantal dermatologen.

Factoren die de prijs beinvloeden

Er zijn, zo leggen de dermatologen uit, nogal wat factoren die de prijs van een crème kunnen beïnvloeden. Zo maken dure crèmes niet alleen gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen, maar dat ook zaken als parfums, formulering, de kwaliteit van de ingrediënten, de verpakking en de marketing de prijs flink opdrijven.

De rol van de werkzame stoffen, die geen opvulmiddel zijn

Alle crèmes hebben dezelfde basis-ingrediënten, maar dure crèmes hebben daarnaast nog een hoop zogenaamde ‘actieve’ ingrediënten als nicotinamide, ceramide, heparansulfaat en hyaluronzuur, die de prijs flink op kunnen drijven.

Bij sommige stoffen maakt het niet uit

Wat betreft hyaluronzuur is het in ieder geval nergens voor nodig om daar veel geld aan uit te geven: “Hyaluronzuur is hyaluronzuur”, zegt een van de geïnterviewde dermatologen. “De goedkope variant is net zo effectief als de dure variant.”

Gebrek aan wetenschappelijk bewijs

Ook zaken als kelp en andere gepatenteerde ingrediënten waar dure crèmes prat op gaan zijn niet per se beter voor je huid dan de ingrediënten die in goedkope producten zitten. Dat is volgens de dermatologen in ieder geval niet wetenschappelijk te bewijzen.

Als je maar dagelijks smeert, zegt journalist en auteur van dit artikel, Hans

Dat kan kloppen. Ik heb in de loop der jaren een hoop verschillende crèmes gebruikt, van peperduur tot spotgoedkoop en ik zag eerlijk gezegd nooit verschil in de conditie van mijn huid. Duur of goedkoop doet er niet zoveel toe, als je maar dagelijks smeert; dat is veel belangrijker.

Grote bedrijven vertalen dure concepten door naar hun goedkope merken

Grote bedrijven maken vaak verschillende merken cosmetica, zowel dure als goedkope. Zo maakt L’Oréal zowel het betaalbare CeraVe als het dure Skinceuticals. Er is een grote kans dat L’Oréal bepaalde formuleringen en ingrediënten voor meerdere merken gebruikt. Dat betekent dus dat dure en goedkope merken dezelfde formuleringen gebruiken.

Marketing maakt het duur

Marketing blijft de veruit de grootste kostenpost voor een cosmeticabedrijf en bepaalt voor een belangrijk deel hoe consumenten een product beoordelen. Dure cosmeticamerken verkopen immers niet alleen een product maar ook een lifestyle. Een Zweeds onderzoek liet een aantal vrouwen verschillende crèmes gebruiken. Eén was een luxe crème in de originele verpakking, één was een luxe crème in een neutrale verpakking en één was een goedkope crème in een luxe verpakking.

Denk aan duur doet meer genieten

De vrouwen die dachten dat ze een luxe crème gebruikten waren meer tevreden dan de vrouwen die dachten een goedkope crème te gebruiken. Deze proef bewijst volgens de dermatologen het effect van marketing: “Genoeg consumenten willen een duur product.

Lees ook

ua-verkoeling
ua-verkoeling
Gezicht Marketingtrends Schone huid Zakenpraat Zon

IJSKOUD! De voordelen van verkoelende huidverzorging + shoptips!

Er bij willen horen

Ze willen zichzelf niet zien als iemand die goedkope producten koopt. Mensen die deze producten niet kunnen betalen hopen ooit iemand te worden die ze wel kan betalen. Iedereen wint: de consument is trots dat hij of zij deze producten kan betalen en de fabrikant is blij dat hij ze heeft verkocht.”

hoe duur mag creme zijn

Gevoelig voor nieuw, en onbekend

Ik moet toegeven dat ik, als cosmeticajournalist,  er ook gevoelig voor ben, al gaat het me niet zozeer om de prijs. Ik gebruik graag iets nieuws, een nieuwe crème, of nog liever, een onbekend merk, omdat dat toch uitstraalt dat ik er bovenop zit en goed op de hoogte ben.

Ineens was Aldi cult….

Zo heb ik ook een tijdje de crèmes van de Aldi gebruikt omdat dat ineens ‘cult’ was. Het ergste is dat ik er dan ook heel even van overtuigd ben dat mijn huid er, nu ik dat nieuwe product gebruik,  ineens vele malen beter uitziet. Terwijl dat echt onzin is – mijn huid ziet er altijd wel goed onderhouden uit. Omdat ik dagelijks smeer, al jaren. Niet zozeer door welke geweldige, dure, goedkope, onbekende of nieuwe crème ik nu weer ontdekt heb.

Niet per se effectiever

Is het het waard om veel geld uit te geven aan een crème? Niet echt, zeggen de dermatologen, duur is niet per se beter. Je betaalt voor de verpakking, de marketing en in een enkel geval voor een paar gepatenteerde ingrediënten die zeldzamer en dus duurder, maar niet per se effectiever zijn.

is dure creme beter

Een blij gevoel – daar gaat het om, dan is alles effectief, want blijdschap is de sleutel

Maar als je helemaal blij wordt van een dure crème en hem daardoor vaker gebruikt, dan is die crème voor jou effectiever. Je betaalt dan niet per se voor een betere huid maar voor gebruiksgenot. Als een goedkope crème ongebruikt in de badkamer staat en je de dure crème wel gebruikt, dan is die dure crème uiteindelijk beter voor je huid. Het gaat er om dat je een product aanschaft dat je ook echt gebruikt.

Blijdschap motiveert

Daar ben ik het ook mee eens. Als ik weer eens een nieuwe, bijzondere crème of nieuw merk heb ontdekt, dan ben ik zo enthousiast en zo benieuwd, dat ik weer veel gedisciplineerder word in de dagelijkse routine. Beter reinigen, vooral ’s avonds, trouw de nachtverzorging doen, die dingen.

Geen wonder dat mijn huid dan opknapt en de nieuwe crème of het nieuwe merk zoveel effectiever lijkt. Producten die je leuk vindt om te gebruiken, gebruik je vaker en beter en zijn daardoor meteen ook effectiever. Of ze nou daadwerkelijk beter zijn of niet.

Koop wat goed voelt voor jou: op je huid en in je portemonnee

Lees ook

ua-beautyproduct
ua-beautyproduct
Cosmeticaclaims De cijfers Marketingtrends

Dit zijn de winnaars van de Professional Beauty Product of the Year 2019

“Als je een dure crème prettiger vindt aanvoelen, dan moet je die vooral aanschaffen”, zegt een van de geïnterviewde dermatologen. “Koop de crème die jij lekker vindt. Maar weet dat goedkopere crèmes vaak net zo effectief zijn.” En daar ben ik het helemaal mee eens.

Bron

 

monique lindeboom

BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom

En wat vindt BeautyJournaal’s Monique hiervan?

Ze is het absoluut eens met de basis-stelling, mits wel duidelijk is aan welke eisen een creme moet voldoen. Vrijwel alle nu op de markt verkrijgbare producten zijn goed in het soepel houden van de huid met vochtbindende en terugvettende stoffen. Maar dat noem ik dan ook basisverzorging.

Als we een stap verder gaan kijken naar meer specifieke wensen zoals het gladmaken van de huid, de teint verbeteren, pigmentvlekken minder zichtbaar maken en roodheid terugbrengen, kom je toch in een specifieker segment terecht en dat kan een prijsopdrijvend effect hebben: door de keuze van grondstoffen hiervoor en door de grootte van het merk of de lijn. Want inderdaad: hoe kleiner de oplagen, hoe duurder het wordt. Ook marketingkosten spelen inderdaad een rol: hoe meer geld er aan reclame wordt uitgegeven, hoe meer producten je zal verkopen, maar die kosten worden wel inbegrepen in de verkoopprijs.

Het is makkelijk afgeven op La Mer vanwege de prijs, dat zelfde zien we ook vaak met La Prairie. Beide merken hebben echt geweldige producten, sorry, maar ik kan echt niet anders zeggen! Er hangt een prijskaartje aan, dus is het zelden voor mij weggelegd. En inderdaad, mijn huid wordt ook heel gelukkig van producten in een betaalbaarder segment. Zo word ik ook heel gelukkig van een mooie broek of blouse van Prada vanwege de prachtige stof en een mooie snit, maar kan ik ook happy zijn met kledingstukjes van H&M (although rarely…hahaha).

The proof is in the eating of the pudding. Kijk goed naar wat er gebeurt met je huid: waarnemen is belangrijk, en bepaal daar uiteindelijk je keuze op. Kom je dan toch bij een duurder product uit, dan is dat maar zo, en spaar je ervoor.

  • Benieuwd hoe BeautyJournaal testers gezichtsproducten beoordelen? Lees hier hun reviews.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-pascaud
ua-pascaud
Droge huid Geteste producten Gevoelige huid Gezicht Oogverzorging Rimpels en slapte Schone huid

Slappe huid? Lydia doet Award-winning Pascaud Contour gezichtskuur

UA-CALYSj
UA-CALYSj
Droge huid Gezicht Oogverzorging Rimpels en slapte Vette huid Voor hem

Callys serums geven jouw huid een super boost NIEUW + WIN!

Schermafbeelding 2019-12-03 om 21.57.57
Schermafbeelding 2019-12-03 om 21.57.57
Douchen en baden Geteste producten Gezicht Haar Hoofdhuid Lekker smeren Lichaam Lippen Make-up Monthly Favorites Stylingtools Teint Voeten en handen

BeautyJournaal testpanel favorieten november 2019

ua-ultheraphy
ua-ultheraphy
Borsten/decollete Brands we love Contourverbetering Lichaam Ultherapy

Je decolleté uit de kreukels met Ultherapy®!

ua-patricia
ua-patricia
Brands we love Geteste producten Gevoelige huid Gezicht Peptiden Rimpels en slapte Synergie Skin Vitamine c Werkstof dossiers

Winnaar! Schoonheidsspecialiste Patricia test Synergie Skin voor haar rosacea huid

ua-opi
ua-opi
Geteste producten Lichaam Voeten en handen

Karmelita test de OPI Pro Spa Skincare Gloves voor zachte handen

6 reacties

  • Redactie, Monique Redactie, Monique schreef:
    7 juni, 2019 om 21:31

    Groot gelijk heb je Roger, als mensen mij ernaar vragen strooi ik er ook lustig op los met het noemen van mijn favoriete merken;-) Maar net wat je zegt: geen huid is hetzelfde, dus wat voor jou goed voelt, kan voor een ander toch weer net even anders uitpakken. The proof is in the eating of the pudding;-)

  • Roger schreef:
    7 juni, 2019 om 16:42

    Ik raad het ook iedereen aan als ze informeren waarom mijn huid er zo goed uit ziet. Het helpt echt en maakt volgens mij een ook een enorm verschil.
    Elk produkt is weer anders en werkt ook anders op je huid.

  • Redactie, Monique redactie, Monique schreef:
    7 juni, 2019 om 11:19

    Hoi Roger, ook geweldig om te horen! Toen ik zelf een aantal jaren geleden voor het eerst andere dan de reguliere luxe merken uit de parfumerie ging gebruiken, onderging mijn huid ook een fraaie transformatie. Ik ging het salonmerk Environ gebruiken, met een programma volledig gebaseerd op vitamine A en derivaten. Het was een eye opener. Inmiddels ken ik vele prachtige merken, waaronder die jij noemt;-)

  • Redactie, Monique redactie, Monique schreef:
    7 juni, 2019 om 11:16

    Leuk om te horen Noortje, producten van Lidl kunnen de huid heel goed hydrateren. Als dat is wat je vooral wenst, heb je gelukkig een makkelijke huid;-)

  • Roger schreef:
    6 juni, 2019 om 21:14

    Sinds 1 1/2 jaar gebruik cosmeceuticals als emerginc en en AlphaH en heb nog nooit zo een goede huid gehad. Mijn huid is zo veel mooier geworden. Ik kan er gewoon niet meer zonder. Ik wissel de producten af naar de behoefte op dat moment. De huid is gladder, heeft minder pigmentvlekken en straalt meer. Ze zijn een stuk duurder, maar zij het zeker waard.

  • Noortje schreef:
    6 juni, 2019 om 10:09

    Ik gebruik op het ogenblik dagcreme van de Liddl. Niet degene die ze altijd hebben maar die ze maar af en toe hebben en waar ze reclame voor maken waarbij dan staat dat het voor 99% lijkt op de creme van La Mer. Ik moet zeggen het smeert erg lekker en in de verte ruikt het een beetje naar groene thee vind ik. Het is hele zachte creme en trekt goed in.

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Karmelita test

December
Karmelita Gischler

Karmelita Gischler

Karmelita test de OPI Pro Spa Skincare Gloves voor zachte handen

Dit zijn onze experts

user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Dank je wel Marianne, leuk om te horen, echter hebben wij ook vaak genoeg 4… Slappe huid? Lydia doet Award-winning Pascaud Contour gezichtskuur Redactie, Monique
  • beste ria, ik snap je punt. wij zijn echter afhankelijk van het beeldmateri… Slappe huid? Lydia doet Award-winning Pascaud Contour gezichtskuur Redactie, Monique
  • Ben het helemaal eens met Marianne. Ook ik behoor tot oudere vrouw, doelgr… Slappe huid? Lydia doet Award-winning Pascaud Contour gezichtskuur Ria
  • Interessant dit! En wat mij met name aanspreekt is dat er nu een tester ing… Slappe huid? Lydia doet Award-winning Pascaud Contour gezichtskuur Marianne
  • Voor Su. Ik gebruikte het wimperserum van kruidvat maar dat is een aantal m… BeautyJournaal testpanel favorieten november 2019 Noortje
  • Hallo, Deze serums zijn een echte innovatie. Zwitserse deskundigheid! Ik b… Callys serums geven jouw huid een super boost NIEUW + WIN! Resy
  • Graag zou ik mee willen doen met deze win-actie.... Deze serum's lijken ee… Callys serums geven jouw huid een super boost NIEUW + WIN! Ankie
  • Super, bedankt voor je reactie, daar gaan we achter aan!… Darmflora onderzoek! UV-B straling heeft positieve invloed op je darmen redactie, Monique
  • Het is al langer bekend dat in zonnige gebieden minder borstkanker, darmkan… Darmflora onderzoek! UV-B straling heeft positieve invloed op je darmen Martine
  • Hallo Ik zou het serum graag willen winnen:) ik ben dol op het proberen va… Callys serums geven jouw huid een super boost NIEUW + WIN! Nicole

Volg ons op Instagram

  • NIEUWE REVIEW Hmmmmm ik heb een hele leuke review voor
  • REVIEW SLAPPE HUID Onze tester en makeup artist Lydia le
  • REVIEW schoonheidsspecialiste Patricia vond nietsvermoedend ineens de oplossing voor haar
  • FAVORIETEN VAN DE MAAND Ons testteam van huidexperts heeft weer
  • LITTEKENCREME Super interessant een onderwerp waarin onze lezers zeer geinteresseerd
  • MAC MINIs dit moet je hebben lees meer op BeautyJournaal
  • SMART  AFFORDABLE Apotheekmerk Eucerin heeft er een geduchte zus
  • STRAKKE KAAKLIJN VIDEO Deze ultrasound methode komt net zo diep
  • ONDERZOEK VIT D EN DARMFLORA Een zeer recent onderzoek uit
  • MUST HAVE HYALURON SERUM  WIN! NIEUW  WIN! Heb
  • SHOP MET KORTING Heerlijke home fragrances en nieuw parfum Vandaag
  • OPERATIE VOOR DE BOEG? SkinRecovery activeert het immuunsysteem voedt hydrateert

De sterkte van UV-straling vandaag

 
zonkracht verwachting Nederland Zonkrachtverwachting dag 1 Zonkrachtverwachting dag 2 Informatie over de zonkracht

 (Bron: KNMI Datacentrum)

Welke spf moet ik vandaag gebruiken, wil ik niet verbranden? Klik op de foto voor uitleg.

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen