Onafhankelijke merken verdienen het geld dankzij hun innovatieve aanpak

04:48 - 02:53
luistertijd 04:48 - leestijd 02:53

De week van Monique: we zoeken detail

Koop jij nog een ‘gewone’ dagcreme tegen een droge huid, of gewoon een eyeliner, of een peelingproduct? Nee, we nemen geen genoegen meer met generieke producten, en de gevorderde gebruikers natuurlijk onder ons al jaren niet meer. Maar er is een kentering gaande, want ook de ‘massa’ hoef je geen allemans vriendin meer voor te zetten. Detail is key, zo zeggen marktanalisten in Amerika.

Je dagcrème uitzoeken is als een menu samenstellen

Je wilt een dagcreme met die specifieke combinatie van A,C en E en dan het liefst ook nog ferulisch zuur erin, je wilt alleen nog peelingproducten op basis van glycolzuur, je wenkbrauwen laat je door de specialist doen (zoals ik afgelopen week). Parfums van celebs lopen we tegenwoordig straal voorbij, we gaan voor niche (lees de parfumreviews op BeautyJournaal, met onze nieuwe filtermogelijkheden). Je gaat niet meer voor een gezichtspoeder, je wilt een shapingkit. En we willen les! In huidverzorging, in make-up aanbrengen! BeautyJournaal gaat je daartoe dit jaar ook zeker verrassen!

Het gevoel van maatwerk

We willen ons onderscheiden, we hebben alles al, we willen alleen nog het beste voor onszelf. Maatwerk, en dat zoeken we ook in het schap, en bijvoorkeur weer bij de specialist(e). Bij deze expert ook om onze pigmentvlekken, rosacea en acne te laten behandelen, omdat doorrommelen met te generieke producten niet helpt, weten we inmiddels (lees de adviezen van huidcoach Marielle).

En we zijn bezig met voeding. Het merendeel van de producten die in de supermarkt ligt, kunnen we missen als kiespijn. De nieuwe, welopgevoede consument zoekt naar verse producten waaraan ook echt smaak zit, naar regionale producten omdat we dat leuk vinden, naar echt lekkere koffietjes en theetjes, naar kek ambachtelijk brood.

De hipster cultuur

En dat laatste raakt ook meteen een nieuwe subcultuur: die van de hipsters. Die alles anders willen, het zoeken in detail, die houden van retro, van ogenschijnlijk ongepolijst maar oh zo gegroomed zijn volgens een speciaal ritueel – de barbershops zijn hot (lees het verhaal van Hans over terugkeer hiervan)!

Onderscheid zit in het detail, niet meer in het merk op zich

Over deze cultuur stond afgelopen week een super tongue in cheek artikel in Het Parool. Met als insteek dat de schrijvers, en zij zouden namens de Amsterdamse bevolking praten (hihi), al die gewoonten en gebruiken van hipsters nu wel zat zijn: het haar in de knot, de horecagelegenheden waar je op vijfde hands meubelen zit om je businessplan voor een zelfgemaakt picalillymerk uit te werken, het drinken van koffie met boter, het nuttigen van talloze superfoods, conceptstores voor de meest ogenschijnlijk nutteloze hebbedingen zoals opgezette vlinders of een houten baardkam – want dergelijke buit doet het zo leuk op Instagram, et cetera.

Home-made, home-found, lekker op social media

Wat leren we hiervan? Detail is key, we hebben alles al, we willen ons onderscheiden met speciale dingen die ons een goed gevoel geven maar ook het gevoel geven dat niet iedereen ze heeft. Het mag niet te duur zijn, want high-end is ook zo’n beetje uit. Het moet bijna gevonden zijn, gesharend, lekker om over te kletsen op social media, duidelijk maken dat je heel selectief bent en bijna deel uit maakt van een geheim genootschap. Je bent heel erg ervaringsdeskundig….

Trigger voor innovatie

En weet je wat het leukste van alles is? Het geeft niet alleen een kick, het dwingt ontwikkelaars en industrie ook om echt naar vernieuwing te zoeken. Het geld wordt momenteel verdiend door niche-merken en niet door de grote jongens, zo melden analisten.

Huidverzorging is het algemeen is momenteel een traag segment. Zoals gezegd, er is gebrek aan innovatie. Ik snap het wel, ik ben zelf erg moe van alle producten waarin vooral veel siliconen zitten en kortstondig gehypte stoffen. Ik heb een top tien lijst van actives, en daar ga ik voor, omdat ik weet dat ze werken (hierover schreef ik deze maand ook in Sante).

Sexy is het niet. Maar ik ga niet voor sexy. Ik ga voor werkzaamheid. Mijn product moet niet sexy zijn, het resultaat moet sexy zijn: een schitterende huidconditie! Dat is mijn detail.

Ik ben benieuwd naar het jouwe…..laat je reactie hier achter.

Geniet van je huid, Monique

Ps: we zijn een lezersonderzoek gestart om BeautyJournaal future-proof te houden. Wil je het alsjeblieft invullen?

 

Lees ook