Superfoods als alternatief voor dieet en MacDonalds fastfood

04:33 - 02:43
luistertijd 04:33 - leestijd 02:43

Het gaat niet goed met de HEMA. Mensen kopen er te functioneel (hun sokken, jaaaaaa!) en doen te weinig impulsaankopen, brengt directeur Ronald van Zetten deze week naar buiten.

HEMA moet op de schop, er moeten cadeautafels komen, en schappen met superfoods. Ze verkopen ze trouwens al enkele maanden: kijk maar. Daarnaast moet er überhaupt meer voeding komen, en wel van biologische aard.

Superfoods. Ik kan het woord niet meer uitspreken. Ik geloof namelijk helemaal niet in superfoods. Ik geloof wel in voeding die boordevol gezonde stoffen zitten, maar dat hoeven helemaal geen exotische vruchten te zijn en vieskleurige gemalen poeders. Oerhollandse groenten zijn namelijk ook heel gezond.

Superfoods? Oh, je bent dus eigenlijk op dieet?

Ik heb weerzin tegen superfoods gekregen omdat het een marketinghype is geworden, omarmd door Jan en Alleman, vooral door Alleman, en inmiddels ook bij de Action en de Kruidvat te koop is. De Action!! Als je die winkel binnenloopt, raken al je zintuigen in paniek vanwege de bedenkelijke chemische geuren die je daar opsnuift en je raakt ter stond depressief als je ziet dat alles made in China is en je werkelijk geen idee hebt of de Europese wetgeving voor voedsel-, cosmetica-, en gebruiksvoorwerp veiligheid wel in acht wordt genomen. Ook al zegt men van wel, je wil het gewoon niet geloven, gezien de interieurinrichting.

Laffe groene drap

Maar ik geloof ook niet in superfoods omdat ik het in beginsel gezonde, interessante principe vertrapt heb zien worden door niet ter zake doende interpretaties die over het imago heen gelegd zijn, zoals een verkapte afslankmethode (ja, ik heb vandaag een ‘balans’-dag en vervolgens lopen die vrouwen de godganse dag met hun tien uur eerder gemaakte sapjes in een tas te slepen, waar echt geen leven meer in zit qua vitaminale kracht), geen zin in koken (superfood=fastfood) tot een algehele angst voor doodnormaal voedsel – want je weet nooit wat erin zit en mijn kinderen lusten toch al geen brood – dus gaan die schapen ’s ochtends alleen met een laffe bak groene drap met water in hun maag naar school. En wat zien ze er gezond uit….pfff. Geen vet meer op hun veel te snel groeiende botten.

Nah….hype

Zo, dat gezegd hebbende, kan ik me met mijn nuchtere Hollandse verstand ook niet indenken dat superfoods een blijvertje is – dus een trend is. Ik verwacht dat het een holle hype is, in het kader van lekker exotisch dus leuk, die weer overwaait.

Juicen, fast or slow?

Kijk, sappen met verse groente en vruchten zijn echt wel een mooie aanvulling op je dagelijkse voeding. Daar niet van. Ik ben persoonlijk dol op de recepten van de sapmaster Jason Vale en heb inmiddels al twee sapcentrifuges van Philips versleten. Maar daar heb ik altijd hele gewone wortels, spinazie, appelen, bleekselderij, bieten en wat dies zij meer in gedaan.
En inmiddels kijk ik ook lekkerbekkend naar een ander apparaat, dat niet centrifugeert waardoor de vezels verdwijnen, maar rustig maalt: de Hurom Slowjuicer. (God, waar moet ik de tijd vandaan halen om dáár op te wachten – voordat mijn glaasje vol is;-)) Ik ben trouwens ook dol op de Soupmaker van Philips, maar dat terzijde.

Beste meneer Van Zetten…

Meneer Van Zetten probeer geen Action of een Kruidvat te worden. Maak van HEMA een gezellige streetfood en streetpresents markt. Verkoop biologische groenten, zet Jason Vale er neer, een schap met juicers en een hippe salademaster. Ach, en vergeet mijn favoriet niet: raw chocolate;-)

HEMA Greens = HEMA Happy

We hebben al HEMA Beauty, HEMA Greens past daar heel goed naast. Hou het lekker Hollands, we hoeven geen acai- of gojibessen en macapoeder uit Verweggistan, wij willen boerenkool, ofwel het sexy Kale (in NY niet aan te slepen in ultratrendy gerechten), wortelen voor de vitamine A, geeft ook een mooie huidteint, en het krachtig vochtbindende luteïne uit Spinazie. Bietensap verhoogt de bloedwaarden, waardoor we nog beter kunnen joggen. Keep it simple, keep it Dutch. Keep it regionaal, en hang je klanten niet aan dat rare superfoods-infuus. Worden ze niet blijer van. Happy HEMA, dat lijkt me wel wat.

 

Lees ook