Over gephotoshopte magnolia, slechte marketeers en mijn geurwaarneming die er niet toe doet

08:18 - 04:58
luistertijd 08:18 - leestijd 04:58

Onlangs had ik na zeven jaar weer het genoegen om de parfuminspirator Frederic Malle uit Parijs te ontmoeten. De man die begin 2000 de geest had om de grootste illusionisten van deze wereld: top parfumeurs, achter de coulissen van het podium weg te halen en in de schijnwerpers te plaatsen. Een plek die ze zo verdienen, in het licht – stralend en met erkenning voor hun vak.

Vrij baan voor de illusionisten!

Te lang zijn deze meesters van de alchemie door marketeers in het donker weggestopt (mind you, sommigen verblijven daar ook liever dan in het daglicht hoor!). Wat zij husselden in flesjes deed er niet toe, de celebrity die met haar naam of gezicht op de doos prijkte, was IT. Dat kon je tenminste makkelijk en grootschalig vermarkten, zo’n illusionist niet. Doodzonde, hoe help je een van de mooiste ambachten ter wereld om zeep. Dat was begin 1900 toch echt nog wel anders. Maar toen bestond het vak van de marketeer nog niet.

In de schijnwerpers

Frederic gaf ze hun plek op het hoofdpodium. Grote namen als Dominique Ropion, Edmond Routnitska, Jean-Claude Ellena, Sophia Grossman en Olivia Giacobetti, en nog vele anderen. Hij heeft er naam en faam mee verworven, een concept dat eigenlijk uit frustratie geboren was. Inmiddels heeft hij het 20ste parfum mogen verwelkomen, Eau de Magnolia, dat hij liet ontwikkelen door Carlos Benaim. Hij creeerde al eerder binnen de Malle-familie enkele geurkaarsen en kamergeuren. Daarbuiten tekende hij voor beroemde parfums als Polo van Ralph Lauren .

De geurcomponenten van Magnolia zijn niet makkelijk te vangen voor parfum…
” Dat klopt, we hebben er ook veel tijd en moeite in gestoken om een heel eigen creatie van Magnolia te maken. Je moet namelijk twee soorten Magnolia geur onderscheiden. De ene is wat we een absolu noemen, en die is afkomstig van de Japanse Magnolia boom. Hij heeft een fruitige, beetje dirty geur, en dan is er nog de Europese Magnolia Grandiflora die iets van citrus wegheeft en Lelietje-van-dalen. Niet per se bloemig, meer eau de cologne achtig. Met deze Magnolia zijn we aan de slag gegaan met behulp van de headspace techniek. Omdat de lichte geurmoleculen anders niet goed te vangen zijn. Het is zo subtiel.

Hoe ruikt Magnolia die uit headspace is voortgekomen?
Het is als een wolk. Een beetje mistige, wazige citrus. Het lijkt wat op Bergamot. En er zitten accenten van thee en lavendel in. Er zit heel veel linalool in. Maar je ruikt ook grapefruit, en noten van abrikoos, perzik, en kruidige moleculen die je herkent in lavendel.

Je noemt het zelf een gefotoshopte Magnolia….
Ja, daar heeft het van weg, omdat we via de headspace techniek eerst alle geurmoleculen ontleed hebben en daarna zijn we met de belangrijkste en mooiste componenten een nieuwe geur gaan creeren. We hebben de geur opgepoetst. De citrus is aangedikt. Het grapefruit heeft in de verte weer een verwantschap met vetiver. Dat vonden we ook heel interessant, het gaf de geur ineens een speciale trilling, en daarom hebben we de vetiver in deze geur versterkt.

Waarom Magnolia, is de geur een trend nu?
Ik wilde een heel transparent parfum, waarom….ik vraag me dat nooit af. De wens ontstaat en dan gaan we aan de slag. Het zal de tijdgeest wel zijn?

Met de inzet van parfumeur Carlos Benaim ben je weer terug bij je oorspronkelijke concept: de parfumeur in de schijnwerper. Toch was dat bij je een na laatste parfum, voor mode ontwerper Dries van Noten even anders. Waarom verruilde je de focus op de parfumeur voor die van de modeontwerper?
Ik had er gewoon zin in, zo ben ik ook: ik doe waar ik zin in heb. ‘ I am a spoiled brad.’ Ik ken Dries van Noten al erg lang, we zijn bevriend en we hebben veel gezamenlijke interesses. Het was voor mij een heel natuurlijk gegeven om een keer een parfum voor hem te ontwikkelen. Zoiets als: voor een goede vriend, doe je dat. Het parfum is ontwikkeld door een zeer talentvolle jonge parfumeur Bruno Jovanovic.

Frederic Malle (l) en Carlos Benaim (r)

Zou je nog eens zo’n zijstap maken?
Kijk, ik wil als Frederic Malle parfums geen vastomlijnde formule worden. De modeindustrie is erg groot en machtig. Ik zou geen nee zeggen, maar ik moet gewoon een klik hebben. Dolgraag had ik een parfum gemaakt met Yves Saint Laurent. Ik ben opgegroeid met zijn stijl, zijn droom. Maar Frederic Malle is geen mode-merk in de letterlijke zin. Ik hoef geen deluxe merk voor de sterren te worden. Mijn bedrijf Editions de parfums Frederic Malle is opgebouwd rond parfumeurs.

Heb je meer nieuwe, jonge parfumeurs voor je werken?
Het is een continu proces, ik houd altijd mijn oren en ogen open. Het talent is redelijk schaars, moet ik zeggen, maar veelbelovende jonge mensen krijgen bij mij een kans. Ik bied ze de ruimte om te werken aan creaties, ze krijgen alle tijd en ik support ze financieel daarin. Nee, ik noem geen bedragen die ermee gemoeid zijn. Dat is ook volstrekt virtueel. Bovendien weet jij niets van prijzen in deze markt.

Met welke grote naam zou je nog een parfum willen creëren?
Jacques Polge….die geschaakt is door Chanel.

Heeft het concept Editions de Parfum Frederic Malle gnoeg stamina om zelf een klassieker te worden?
Toen ik begon, waren parfumeurs verveeld, en ik ook. Hun vak deed er niet meer toe. Grote klassieke bedrijven kregen marketeers in dienst die net zo makkelijk een pakje soeppoeder of een pak luiers verkochten, als parfum. Kennis van het ambacht was er niet (meer). Alles draaide om het zo snel mogelijk maken van bestsellers. Ik zie bij jongere parfumeurs echt wel potentieel, maar er is zo weinig kennis nog aanwezig. Ik zie het als mijn taak om die talenten eruit te pikken en ze praktijkervaring aan te bieden. Het is altijd mijn ambitie geweest om de markt wakker te schudden.

Je hebt de markt wakker geschud: niche is hot….
Ik weet het, het is nu een snelgroeiend segment. Zelfs grote luxe merken komen ineens met niche-lijnen, zoals bij Chanel en Dior. Het is hun manier om met deze trend mee te doen.

Is Dries van Noten een bestseller geworden?
Het is een groot succes geworden, het overtrof mijn verwachtingen. Het is een van onze bestsellers. Het wordt door connoisseurs geprezen als een zeer ambachtelijk gemaakt parfum.

Ik ben al bijna 20 jaar groot fan van Dries van Noten en draag zijn kleding. Het parfum past bij mij als zijn klant niet in mijn beleving helaas. Ik ben geen liefhebber van parfums met een leerachtige noot.
Technisch gesproken zijn zowel jouw als mijn smaak volstrekt irrelevant. Wat telt, is dat iets goed gemaakt is. Voor mij telt de smaak van de parfumeur, en de kritieken van experts uit de branche.”

(Einde interview)

Tot slot wil ik je nog even vertellen wat ik van Eau de Magnolia vind:

Een verrassend vriendelijke geur die zowel door vrouwen als mannen gedragen kan worden. Er is een prachtige balans gevonden tussen de etherische lichtheid van magnolia als geur en de gepimpte noten van citrus en vetiver. De laatste geeft het ‘grounding’, de eerste frisheid, vermengt met een vleugje zoet en een nootje zeep.

In de top zit bergamot en magnolia (via headspace), in het hart zit vetiver en patchouli, in de basis cederhout, amber en tree moss. Het staat geclassificeerd als frisse chypre geur.

Frederic Malle parfums koop je bij Skins Cosmetics in Amsterdam.

Lees ook