Voor de zoveelste keer belandt Estée Lauder in het klachtenbankje. Is het dit keer niet om het stiekeme gebruik van dierenproeven in China of door het gebruiken van een misleidende foto waar het desbetreffende model geen goedkeuring voor gaf. Nee, nu klaagt ook consument Donna Tomasino Estée Lauder aan wegens het niet nakomen van de beloftes van het Advanced Night Repair serum. De campagne van het desbetreffende nachtserum zou misleidend zijn doordat het cosmeticabedrijf met zogenaamde klinische studies claimt dat het product het DNA zou repareren en tevens helpt tegen huidveroudering. Grote onzin, volgens Donna. Zij kocht Estée Lauder’s Advanced Night Repair Synchronized Recovery Complex en Advanced Night Repair Eye Synchronized Complex om er vervolgens achter te komen dat er géén producttests bestaan die deze claims kunnen verdedigen.
De zogenaamde klinische studies waarmee Estée Lauder het nachtserum promoot, zouden de klant misleiden. Sterker nog: Estée Lauder weet dat de consument de testresultaten nooit zou inzien. Dan kun je als bedrijf natuurlijk best creatief met de resultaten omgaan, zeker marketing technisch gezien, meldt de rechtbank die ook liet weten dat Estée Lauder wist dat ze de beloftes niet waar kunnen maken. Donna Tomasino meldde ook dat het cosmeticabedrijf alleen oog heeft voor de winst die voortkomt uit de productverkoop van het nachtserum. Estée Lauder zou simpelweg flink veel geld verdienen over de rug van de consument. Niet ok, volgens Donna.
Onze eigen Rona testte het serum ook. In haar eindconclusie meldde ze niets over de zogenaamde anti-aging werking. Wel vond ze dat het serum een extra hydraterende werking op haar huid had, maar daarvoor zou je als consument in eerste instantie niet voor dit serum kiezen.
Het is niet de eerste keer dat het cosmeticabedrijf wordt aangeklaagd voor valse anti-aging claims. In 2005 klaagde ene Diane Hutto Estée Lauder aan door het niet nakomen van de beloftes.
Dit verhaal krijgt zeker nog een staartje. Estée Lauder heeft tot nu toe nog geen commentaar gegeven. We houden je op de hoogte.
Lees ook:
- Meer cosmeticaclaims artikelen in de Zakenpraat rubriek
- De Revitalift Laser X3 crème van L’Oréal raakte ook al eerder in opspraak
- Lees hier zestien trucs om je verkoopverhaal kracht bij te zetten. Hilarisch!
- Het belang van gezonde huidverzorging: interessant artikel in de Nederlandse Vogue