Een wetenschappelijke claim maken is zo makkelijk nog niet

04:39 - 02:47
luistertijd 04:39 - leestijd 02:47

Eigenaar van de Kliniek voor Esthetische Geneeskunde in Amsterdam, Stephan Marks, diende bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen de claims over de nieuwste antirimpelcrème van L’Oréal Revitalift: Laser X3. De RCC heeft Marks op punten in het gelijk gesteld waardoor L’Oréal haar reclames op bepaalde beloften zal moeten aanpassen.

L’Oréal claimt met haar product dat gebruik ervan na 8 weken al hetzelfde resultaat geeft als 1 behandeling met een CO2 laser. Marks wilde aantonen dat dit onjuist is. Er is zeker een test gedaan met vrouwen waarbij 1 laserbehandeling tegenover het smeren met de crème werd gezet, maar de laser werd op de laagste stand ingesteld, waardoor inderdaad kon worden aangetoond wat het maximale effect van de creme is. Op de laagste stand werd met de laser een resultaat van -17% minder rimpeldiepte bij kraaienpootjes bereikt, met het smeren van acht weken lang met de creme een -14%.

Minimale afstelling om maximale claim te maken

De laagste laserstand is gangbaar voor vrouwen tussen de 25 en 30 jaar, terwijl de crème bedoeld is voor vrouwen tussen de 45 en 60 jaar. Marks stelt dat met een dergelijke laser al na een behandeling een rimpeldieptevermindering van 50% kan worden gehaald, blijkens wetenschappelijke literatuur en bovendien hoort een behandeling afgesteld te zijn op het huidtype en de leeftijd van de vrouw. L’Oréal verweert zich dat een zwaardere afstelling van de laser niet past bij de doelgroep van L’Oréal. L’Oréal stelt bovendien dat als zij dergelijke individuele afstemming per proefpersoon had moeten hanteren een vergelijking niet mogelijk was geweest tussen de werking van de laser en de crème.

Tot slot meldt Marks dat er quotes van vrouwen zijn gebruikt om de onderzoeksresultaten te bekrachtigen die niet afkomstig zijn uit de laser- verus cremetest, maar uit een cremetest tussen het L’ Oreal-product en Regenerist van Olaz, die blind zijn getest door lezeressen van het tijdschrift Vrouw van De Telegraaf.

De commissie acht woorden als ‘spectaculair’, ‘verbluffend’ en ‘niet verwacht’ misleidend in de reclames van het product. L’Oréal kan in beroep gaan tegen de uitspraak en heeft hiervoor tot 25 maart de tijd.

Je leest hier het complete verweer van beide partijen en de uitspraak van de commissie. Je leest hierin nog meer punten die ter discussie zijn gesteld.

Stephan Marks laat ons tot slot nog weten: ‘De gemeten verbetering na 8 weken crème smeren was klinisch niet relevant: huidtextuur verbeterde 0,01 mm en rimpels 0,03 mm. Zulke veranderingen kunnen met het oog onmogelijk worden waargenomen. 0.01 mm is de afmeting van een grote bacterie, dat kun je met het blote oog echt niet zien. Als bewijs kwam L’Oréal met met voor en na foto’s van 2 patiënten, en men stelde dat er duidelijk zichtbaar sprake was van verbetering. Maar die foto’s waren niet representatief. Bij de patiënt met de grootste verbetering, was zeer duidelijk dat het oog bij de voor-foto was samengeknepen, waardoor de kraaienpootjes erger leken. En er dus na 8 weken wel minder rimpels waren, maar gewoon omdat er toen niet werd samengeknepen.

De reden tot slot dat ik hiertoe ben overgegaan is dat ik een signaal afgeven en een discussie wil aanwakkeren. Bedrijven gaan te ver, het wordt steeds moeilijker voor een consument om te doorzien wat er nu wel en niet waar is, omdat bijvoorbeeld de reclame van Revitalift Laser X3 erg wetenschappelijk overkomt.’

L’Oréal Nederland laat bij monde van pr manager Annemiek Gierveld weten: 

‘We zijn teleurgesteld in de uitspraak. Deze uitspraak heeft geen betrekking heeft op de bewezen effectiviteit van ons product en het feit dat er een significante rimpelvermindering is.

Het is onze prioriteit bij L’Oréal om onze consumenten innovatieve producten te leveren waarvan de werking grondig is getest en waarover oprecht wordt geadverteerd. Het product wordt wereldwijd naar tevredenheid gebruikt door consumenten en is recentelijk bekroond door Nederlandse en internationale beautyjournalisten.  We zullen de uitspraak nauwkeurig bestuderen en de mogelijkheid van een Hoger Beroep overwegen. ‘

Bekijk hier het wetenschappelijk onderzoek dat L’Oreal vorig jaar presenteerde over dit product en haar werkzame stoffen: scientific communication poster EADV Prague

Lees ook:

 

Lees ook