• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Cosmeticaclaims » Claims Revitalift Laser X3 creme misleidend aldus Reclame Code Commissie

Archief artikel

Archief artikel

  • Cosmeticaclaims, Gezicht, Rimpels en slapte, Zakenpraat

Archief: Claims Revitalift Laser X3 creme misleidend aldus Reclame Code Commissie

  • 14 maart 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Een wetenschappelijke claim maken is zo makkelijk nog niet

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Revitalash Advanced Wimperserum

Wij vinden dit het állerbeste wimpergroeiserum ter wereld. Het bestaat al even en daarmee heeft het een bewijs voor werkzaamheid wel geleverd.
BEKIJK

Eigenaar van de Kliniek voor Esthetische Geneeskunde in Amsterdam, Stephan Marks, diende bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen de claims over de nieuwste antirimpelcrème van L’Oréal Revitalift: Laser X3. De RCC heeft Marks op punten in het gelijk gesteld waardoor L’Oréal haar reclames op bepaalde beloften zal moeten aanpassen.

L’Oréal claimt met haar product dat gebruik ervan na 8 weken al hetzelfde resultaat geeft als 1 behandeling met een CO2 laser. Marks wilde aantonen dat dit onjuist is. Er is zeker een test gedaan met vrouwen waarbij 1 laserbehandeling tegenover het smeren met de crème werd gezet, maar de laser werd op de laagste stand ingesteld, waardoor inderdaad kon worden aangetoond wat het maximale effect van de creme is. Op de laagste stand werd met de laser een resultaat van -17% minder rimpeldiepte bij kraaienpootjes bereikt, met het smeren van acht weken lang met de creme een -14%.

Minimale afstelling om maximale claim te maken

De laagste laserstand is gangbaar voor vrouwen tussen de 25 en 30 jaar, terwijl de crème bedoeld is voor vrouwen tussen de 45 en 60 jaar. Marks stelt dat met een dergelijke laser al na een behandeling een rimpeldieptevermindering van 50% kan worden gehaald, blijkens wetenschappelijke literatuur en bovendien hoort een behandeling afgesteld te zijn op het huidtype en de leeftijd van de vrouw. L’Oréal verweert zich dat een zwaardere afstelling van de laser niet past bij de doelgroep van L’Oréal. L’Oréal stelt bovendien dat als zij dergelijke individuele afstemming per proefpersoon had moeten hanteren een vergelijking niet mogelijk was geweest tussen de werking van de laser en de crème.

Tot slot meldt Marks dat er quotes van vrouwen zijn gebruikt om de onderzoeksresultaten te bekrachtigen die niet afkomstig zijn uit de laser- verus cremetest, maar uit een cremetest tussen het L’ Oreal-product en Regenerist van Olaz, die blind zijn getest door lezeressen van het tijdschrift Vrouw van De Telegraaf.

De commissie acht woorden als ‘spectaculair’, ‘verbluffend’ en ‘niet verwacht’ misleidend in de reclames van het product. L’Oréal kan in beroep gaan tegen de uitspraak en heeft hiervoor tot 25 maart de tijd.

Je leest hier het complete verweer van beide partijen en de uitspraak van de commissie. Je leest hierin nog meer punten die ter discussie zijn gesteld.

Stephan Marks laat ons tot slot nog weten: ‘De gemeten verbetering na 8 weken crème smeren was klinisch niet relevant: huidtextuur verbeterde 0,01 mm en rimpels 0,03 mm. Zulke veranderingen kunnen met het oog onmogelijk worden waargenomen. 0.01 mm is de afmeting van een grote bacterie, dat kun je met het blote oog echt niet zien. Als bewijs kwam L’Oréal met met voor en na foto’s van 2 patiënten, en men stelde dat er duidelijk zichtbaar sprake was van verbetering. Maar die foto’s waren niet representatief. Bij de patiënt met de grootste verbetering, was zeer duidelijk dat het oog bij de voor-foto was samengeknepen, waardoor de kraaienpootjes erger leken. En er dus na 8 weken wel minder rimpels waren, maar gewoon omdat er toen niet werd samengeknepen.

De reden tot slot dat ik hiertoe ben overgegaan is dat ik een signaal afgeven en een discussie wil aanwakkeren. Bedrijven gaan te ver, het wordt steeds moeilijker voor een consument om te doorzien wat er nu wel en niet waar is, omdat bijvoorbeeld de reclame van Revitalift Laser X3 erg wetenschappelijk overkomt.’

L’Oréal Nederland laat bij monde van pr manager Annemiek Gierveld weten: 

‘We zijn teleurgesteld in de uitspraak. Deze uitspraak heeft geen betrekking heeft op de bewezen effectiviteit van ons product en het feit dat er een significante rimpelvermindering is.

Het is onze prioriteit bij L’Oréal om onze consumenten innovatieve producten te leveren waarvan de werking grondig is getest en waarover oprecht wordt geadverteerd. Het product wordt wereldwijd naar tevredenheid gebruikt door consumenten en is recentelijk bekroond door Nederlandse en internationale beautyjournalisten.  We zullen de uitspraak nauwkeurig bestuderen en de mogelijkheid van een Hoger Beroep overwegen. ‘

Bekijk hier het wetenschappelijk onderzoek dat L’Oreal vorig jaar presenteerde over dit product en haar werkzame stoffen: scientific communication poster EADV Prague

Lees ook:

  • Jetske van den Elsen wint zaak tegen Vichy
  • Lees hier meer over cosmetica claims

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

De Maria Galland Hydra’Global facial voor Manous bij Sjoerd Vis

Zoals je de beste skincare routine wilt, zo moet je ook nadenken over injectables. Vergeet de quick fix!

Juli
Redactie, Monique

Redactie, Monique

In gesprek met dokter Frodo over Less is more injectables: eerst het fundament, en dan pas details

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Monique, ik weet het , ben ook voorzichtig en overdag altijd Spf 50. D… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Ria
  • Beste Elise, dank voor je reactie en wat fijn dat je binnenkort geholpen ka… De mooiste anti-aging injectable is lichaamseigen vet Redactie, Monique
  • Goede tip Ria, stoppen met dubbele reiniging als het ook niet nodig is, en … Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • S ochtends mijn gezicht wassen met de Purity cleanser van Philosophy is toc… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Ria
  • Het interview met dr.Franziska is zo geweldig voor mij om te lezen. Ik heb … De mooiste anti-aging injectable is lichaamseigen vet Elise
  • Heel erg graag! Ben al even op zoek naar een dagcrème met hoge zonbescherm… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Christine
  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen