Herwaardering voor context bij Nivea

02:28 - 01:29
luistertijd 02:28 - leestijd 01:29

Niets is zo belangrijk in cosmetica als een verpakking. Daar weet BeautyJournaal expert, branddesigner Joost la Housse alles van. Voor BeautyJournaal ontwikkelt hij prachtige magazines, voor cosmetica merken ontwikkelt hij prachtige verpakkingen. Zo tekende hij vorig jaar nog voor de restyling van de Dr. van der Hoog producten. Heeft hij onlangs de huisstijl van make-upartist Dominique Samuel gemaakt, en ook voor Annindriya Perfume Lounge. En nog meer, maar dat mogen wij nog niet verklappen:-)

Deze week maakte Nivea bekend dat ze haar verpakkingen een nieuw jasje geeft. Het goede hierbij is dat er niet alleen maar naar de vluchtige moderne tijd gekeken wordt, maar ook naar de kernwaarden van het merk, de historie, het gevoel dat altijd is gebleven: het blauwe blikken doosje. Wie kent het…

Geweldig! Ik ben zelf ook erg voorstander van behoud van kernwaarden, context, en boodschap. Ik zie teveel cosmeticamerken momenteel rare bokkesprongen maken die interessant zijn in het momentum van de tijd, in het nu, maar morgen weer vervlogen zijn. Korte termijn visies waarbij de historische context uit het oog verloren is geraakt. Moedwillig, uit gebrek aan visie, uit gebrek aan rust, uit gebrek aan ervaring.

Nivea had het gevoel het contact te verliezen met het heden en zocht naar mogelijkheden voor vernieuwing in uitstraling en verpakking (met het oog op duurzaamheid) zonder de historische waarden te veronachtzamen. Het blikje uit de jaren 20 kwam weer naarvoren. Het koele blauw met wit en het onovertroffen lettertype in Bauhaus stijl.

Met de nieuwe verpakkingen hoopt Nivea dat haar producten echt wereldwijd in een oogopslag op de plank in de winkel herkenbaar zijn. De nieuwe verpakkingen zijn ook recyclebaar en er wordt 15% minder materiaal voor gebruikt nu.

Bekijk hier een filmpje over het redesign van Nivea:


Lees ook:

Lees ook