• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » It’s now or never: Dr. van der Hoog gooit het roer om!

  • Expertadvies, Marketingtrends, Monique schrijft, Zakenpraat

It’s now or never: Dr. van der Hoog gooit het roer om!

  • 11 november 2011
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Buiten is het herfst en bereiden we ons voor op de winter, maar op het kantoor van Dr. van der Hoog is de lente begonnen en hoopt men dat deze nog heel lang gaat duren. Dr. van der Hoog heeft met de introductie van een volledig gerestylde cosmeticalijn een ware revolutie ontketend. Het stoffig geworden imago van het 75 jaar oude merk, met overigens een zeer hoge naamsbekendheid, moest worden afgeschud. De kernwaarden zijn opgepoetst, omdat zij onverwoestbaar bleken, zo werd duidelijk uit onderzoek. De uitstraling is stijlvoller, frisser en eigentijdser gemaakt. Dr. van der Hoog brengt nu een aantrekkelijk programma voor vrouwen van alle leeftijden, en laten we ook die man niet vergeten. De verpakking is zo glamourous androgyn, dat het ons niet zou verbazen als ook mannen steeds vaker een tube of potje zullen meenemen. BeautyJournaal’s Monique Lindeboom sprak met brandmanager Shiva ten Cate, visual designer Joost La Housse – voor nu:amsterdam, en reclamestrateeg Maarten Boog over de wedergeboorte van een oer-Hollands merk.

75 jaar cosmetica historie

Het merk Dr. van der Hoog is 75 jaar geleden opgericht door arts Pieter Hendriks. Hij was niet alleen arts, maar ook wereldreiziger met een grote interesse in natuurlijke genezingsmethoden. Zijn interesse om cosmetica te gaan produceren ontstond nadat zijn vrouw huidproblemen kreeg. Hoewel het altijd als een apothekersmerk geklonken heeft, is Dr. van der Hoog een echt drogisterijmerk. De filosofie van het vier stappenplan voor een gezonde huid staat ook nog fier overeind: reinigen, verfrissen, beschermen en herstellen. 

De moisturizers zijn altijd een belangrijk onderdeel van het assortiment geweest, toch waren het de maskers die eind jaren’50 grote furore maakten. 

‘Dr. van der Hoog werd op een gegeven moment vooral geassocieerd met maskers,’ weet brandmanager Shiva ten Cate nog. ‘De inhoud was natuurlijk goed, we hadden veel verschillende soorten maskers met bijzondere ingrediënten, maar de packaging was denk ik nog belangrijker. Kleine verpakkingen, vriendelijk geprijsd, een product dat je ook snel nog even meeneemt.’

Populaire maskers

Toch kon het merk de tand des tijds niet op de huidige manier doorstaan. De doelgroep werd steeds ouder (niets mis mee natuurlijk, maar toch…), de jongere generatie kende het merk alleen nog als iets wat hun moeders gebruikte. En de breedte van het assortiment? Het werd steeds minder zichtbaar. Het merk werd overgenomen door een nieuwe baas, Tramedico, en na enkele pogingen om wat mediabuzz te creëren moest men toch echt tot de conclusie komen dat er meer nodig zou zijn om Dr. van der Hoog weer op de kaart te zetten. Maar wat?

Minder dokter, meer glamour

Maarten Boog, Creative Director van reclamebureau Gleijm en van der Waart werd erbij gehaald. Workshops, brainstormsessies…alles werd uit de kast getrokken om de oude brand te typeren en er nieuwe begrippen op los te laten. ‘Denk aan Dr. van der Hoog en begrippen als natuurlijk, helder, duidelijk in communicatie en betrouwbaar borrelen op,’ legt hij uit. ‘Maar de consument wil meer, ze wil gevoel. Een product staat immers wel de hele dag te pronken in jouw badkamer. We zochten naar meer emotie.’

‘We hebben een nieuwe, nog niet bestaande categorie bedacht: natuurlijk en stijlvol. Een beetje ‘dokter’-af, meer glamour.’

Natuurlijk & stijlvol

Natuurlijk en stijlvol, zonder dat het natuurlijke benadrukt wordt. Dr. van der Hoog is al 75 jaar natuurlijk met zoveel mogelijk ingrediënten. Volgens visual designer Joost la Housse die tekende voor de verpakkingen, moet je natuurlijkheid anno 2011 niet teveel meer benadrukken. ‘Een groen blaadje of jute-achtige materialen en kleurstellingen zijn zo passé. Natuurlijk in 2011 gaat over frisheid.’

Toch blijft naar ons idee het doktersgevoel nog wel staan, gezien de cleane, witte uitstraling van de verpakkingen, de dokterstitel voor de naam en de Griekse amfora. Het lijkt geïnspireerd op Amerikaanse doktersbrands of een beroemde semi-natural brand als Philosophy. Maarten Boog reageert: ‘Het moest er stijlvol uitzien, maar het mag er ook duur uitzien. Een rijkheid, zonder overdaad. Je zegt het ook enigszins androgyn te vinden, dat zou heel goed kunnen. We wilden ook daar in niet te uitgesproken zijn. Simpel, helder en met allure. Het glanst, het straalt je op een rustige manier tegemoet. Daarom hebben we van de amfora ook een klein diamantje gemaakt.’

Een rustmoment in de urban jungle

Ook de website brengt de consument naar een nieuwe belevingswereld toe. Daar worden meisjes met een grootstedelijke glamoureuze uitstraling, gehuld in opmerkelijke jurkjes met planten en bloemen, afkomstig van ontwerpster Larisa Katz (voormalig Project Catwalk), getoond. Hiermee wil Dr. van der Hoog laten zien dat je ook wanneer je in de urban cityjungle woont, je natuurlijke schoonheid kan behouden. Associaties voor jonge vrouwen die bovendien ook vergezeld gaan van uitspraken als dat Dr. van der Hoog ‘een verademing voor het leven is’.

Volgens Maarten Boog staat de beeldvorming synoniem voor de algemene hectiek van het leven.

‘Het is een aspiratieniveau wat we laten zien, en de verademing zit hem in de rust en helderheid van de formules en de verpakkingen.’Joost la Housse vult aan: ‘Het heeft ook iets reins, ook de maskers, de verwennerij, de reiniging.’ Om de beleving nog intiemer te maken, als een momentje voor je zelf, die verademing, verbergt elke kartonnen verpakking een dichterlijk zinnetje. “Het gezegde dat schoonheid slechts oppervlakkig is,  is slechts een oppervlakkige gezegde” (John Ruskin), of “Er is niets dat meer rechtstreeks de ziel raakt dan schoonheid” (Joseph Addison).

Nieuwe afzetmarkten

Op onze vraag wat de komende jaren gaan brengen is de brandmanager stellig. ‘We gaan eerst in Nederland het merk weer goed op de kaart zetten, en daarna zal het buitenland volgen.

‘We willen ook andere retailsegmenten gaan aanspreken zoals de wellnessbranche, schoonheidssalons, parfumerieën. Voor dat laatste kanaal ontwikkelen we wellicht ook een premiumlijn.’

Daarnaast zijn we nu bij een aantal Albert Heijn XL vestigingen verkrijgbaar.’ En de drogisterij? ‘Ook daar krijgen we meer schapruimte. Etos profileert zich bijvoorbeeld steeds meer als beautydrogisterij, Dr. van der Hoog past daar goed bij. Qua campagne zal je ons steeds vaker zien bij hippe events als de Glamour Stilletto Run, de Amsterdam Fashion Week, bij muziekfestivals….’

Now or never….

Tot slot stellen we nog maar even de hamvraag. Het getuigt van durf om het roer 360 graden om te gooien, was het voor jullie een ‘now or never’- moment? Shiva ten Cate: ‘Zo voelde het wel een beetje. We hadden op een gegeven moment twee creatieve concepten. Het eerste paste heel goed bij Dr. van der Hoog, maar was niet onderscheidend genoeg. Het tweede stond er iets verder van af, maar bezat 100% verrassing. Niet tam, niet rustig, maar energiek, helder en eerlijk. Dat is Dr. van der Hoog geworden, met behoudt van enkele heel goede kernwaarden.’

Lees ook:

  • Persintroductie nieuwe Dr. van der Hoog assortiment

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
ua-onderzoek
ua-onderzoek
Expertadvies Lichaam Zakenpraat

Onderzoek! Eczeem, depressie en angststoornissen versterken elkaar

ua-laser
ua-laser
Beautyvideo's Cosmetisch medisch Expertadvies Gezicht Natuurlijk 100%

3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid!

UA-vaccin
UA-vaccin
Expertadvies Lichaam

Het Shingrix vaccin tegen gordelroos geeft immuunsysteem nog veel bredere boost!

ua-skinuals
ua-skinuals
Expertadvies Gezicht Lichaam Voeding

Skinuals werkt waar cosmetische behandelingen en crèmes niet komen: in de diepere huidlagen.

IMG_9729_Facetune_06-05-2022-14-06-52
IMG_9729_Facetune_06-05-2022-14-06-52
Cosmetisch medisch Expertadvies Lichaam Zakenpraat

Platinum haartest biedt geen bewijs voor lekkende borstimplantaten

haarkleur
haarkleur
Expertadvies Haar

Wella expertvraag: de oranje gloed blijft in mijn haar, wat nu?

6 reacties

  • Babs schreef:
    12 november, 2011 om 11:23

    Mooie nieuwe frisse utstraling, de nieuwe lijn;vooral de maskertjes vond ik altijd heel fijn.
    Zag ze toevallig gisteren liggen bij het Kruidvat met 25 % korting. Wel jammer dat ze helemaal een beetje triest onderin het schap lagen, maar herkende het direct. Het nachtmasker waar Sabine het over heeft, dat lijkt mij ook wel wat 😉

  • Joost la Housse schreef:
    12 november, 2011 om 10:46

    Wat een mooie reacties! We zijn dan ook erg trots op het resultaat!

  • DalaLuz schreef:
    11 november, 2011 om 23:41

    Het ziet er prachtig uit!

  • Debbie schreef:
    11 november, 2011 om 11:38

    Heel erg mooi en vernieuwend, Dr.van der Hoog gaat zeker met zijn tijd mee!

  • sabine schreef:
    11 november, 2011 om 10:38

    Complimenten voor de nieuwe uitstraling en de nieuwe website. Het is een erg mooie stap. Heb het nachtmasker gekocht ( Goodnight wrinkles) en ben erg blij met het product!

  • Hans schreef:
    11 november, 2011 om 07:35

    Het ziet er schitterend uit.

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert
  • Succes verder met je behandeling Janneke,, ik hoop zo voor je dat de verbet… Janneke’s dagboek deel 2 over haar TSW eczeem behandeling in Engeland: de terugval Ria
  • Top! Nou nog even ‘fantastisch op alles wat hij beloofd’ (Pillow Talk b… Anneloes test 5x smudge proof mascara: Maybelline, Dior, Essence, Tilbury en Hi Beautiful! E. Scheers

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen