• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Make-up » Lippen » Crisis heeft weinig geduld met kleine make-up merken

Archief artikel

Archief artikel

  • Lippen, Make-up, Marketingtrends, Monique schrijft, Nagels, Ogen, Teint, Voor hem, Wenkbrauwen, Zakenpraat

Archief: Crisis heeft weinig geduld met kleine make-up merken

  • 1 januari 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Weinig vernieuwing, focus op grote merken

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dior Backstage Face & Body Foundation

Harriet vindt hem top! ‘Het is een lang houdbare foundation die je zelf kunt opbouwen van lichte tot volle dekking, door meerdere laagjes aan te brengen. De laagjes worden niet cakey, en de foundation houdt de hele dag lang, ook tijdens het sporten!’
BEKIJK

De jaren negentig waren een heerlijke tijd voor make-up. Talloze nieuwe merken zagen het licht, vaak aangevoerd door topmake-upartists. Denk aan Laura Mercier, Bobbi Brown, maar ook aan MAC en Nars. Retailers waren naarstig op zoek naar vernieuwing, en het lag zomaar aan hun voeten. Momenteel is er  weinig nieuws te vinden. Van de 200 merken die (bijvoorbeeld in..) Amerika te vinden zijn, maken hooguit 70 merken meer dan een miljoen omzet. Nieuwkomers zijn op een hand te tellen. En als er al wat nieuws lijkt te zijn, is het bij nader inzien vooral meer van hetzelfde, een hele veilige strategie, maar een die eigenlijk maar weinig toevoegt.

Make-up vernieuwing is een kleine markt, zo blijkt uit een analyse van WWD recent. Kleine, innovatieve merken kregen normaliter een opstart van 3 tot 5 jaar, maar dat is momenteel niet meer haalbaar. Geen wonder dat er weinig durf te vinden is. Het zijn vooral de grote, bekende namen die de markt nu bedienen. En het zijn ook de grote merken die zelf met kleinere labels uitkomen, die een aura van innovatie om zich heen hebben. Men beschouwt de make-uplijn van Tom Ford, onder de vlag van het Estee Lauder concern als een goed voorbeeld. Echt niche is het niet, maar door zijn onderscheidende producten, enorme fashion uitstraling met een strenge, overeenkomstige ethiek, ademt het wel deze sfeer uit. En in het verlengde daarvan passen ook de make-uplijnen van Dolce e Gabbana, Burberry en naar men zegt – binnenkort ook Marc Jacobs. De make-upartist verdwijnt naar de achtergrond, deze merken brengen louter streng georchestreerde limited edition collections uit. Om de hebzucht onder consumenten aan te wakkeren.

Volgens Allure’s hoofdredacteur Welsh moet je de nieuwe indie merken nu vooral op onverwachten plekken zien te spotten. In foodstores, hotels, surfwinkels of gebakwinkels. Interessant, want het is absoluut waar. Eerder dit jaar meldde BeautyJournaal dat het uber-macarons merk La Duree met niet te versmaden make-up is gekomen – alleen te koop in het Verre Oosten.

Toch zijn er wel nieuwkomers te verwelkomen en daarvoor kunnen we zelfs in eigen land kijken: Ellis Faas! Deze Hollandse make-up artist met een internationale topreputatie wordt inmiddels ook op vele locaties around the globe met open armen binnen gehaald. Ze wordt geroemd om haar artistieke interpretatie. Ze werkt vooral met kleuren die te herleiden zijn naar de kleuren aanwezig in het menselijk lichaam – van huidtinten, naar roden en blauwen. Bovendien verpakt in een unieke kogelhouder, ook ideaal om mee te nemen op reis. Al haar producten zijn cremig of vloeibaar, niet iedere vrouw kan daar goed mee overweg, maar Ellis heeft absoluut niet de ambitie om mainstream te willen zijn. Bekijk hier ook nog eens het interview dat ik in 2009 met haar had hierover.

Veel bewondering oogst ook het pas vier jaar oude Britse nagellakmerk Illamasqua met haar zeer verleidelijke snoepgoed uitstraling. Ook geliefd onder Nederlandse beautybloggers. Nu nog alleen online te koop via Engeland (wie gaat dit goudmijntje in Nederland op pakken?!), maar het is wachten op een overname natuurlijk, zoals ook met merken als Essie gebeurde (L’ Oreal), en MAC en Bobbi Brown (beide door Estee Lauder), zo ben ik van mening. Andere merken om in de gaten te houden zijn o.a. Kjaer Weis, Rouge Bunny Rouge en Belmacz, aldus WWD.

In Nederland zijn we natuurlijk heel blij met de komst van Inglot, een Pools merk. Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, prachtige pigmenten. Leuke ontwikkeling is het freedom system, waarmee je eigen doosjes kunt samenstellen. Minpuntje is dat de steentjes die er eenmaal inzitten er met bijgeleverde magneetjes niet meer uit te halen zijn. Dit onderdeeltje innovatie moet nog even doorontwikkeld worden om de naam echt eer aan te doen. En hoewel dit merk (of beter gezegd: het management) in het najaar in ons land door een roller coaster van emoties heen ging, als gevolg van een corrupte (ex-) licentiehouder, lijkt de storm nu wel uitgeraast te zijn en kan men voortgaan met de expansie van het merk met inhouse stores bij ondermeer V & D.

Laten we ook Face Stockholm niet vergeten. Interessant, ook voor make-upartists, maar de distributie ervan in Nederland is nog klein, mede denk ik, doordat er veel te weinig support vanuit de Europese eigenaar achter zit. Zonde. En hoe zit het bij ons met merken als The MakeUp Store (van origine Zweeds) en MakeUp Studio (oerHollands)? De eerste heeft een winkel in Amsterdam maar lijkt op sterven na dood, de tweede is afgelopen 2 jaar aan een vernieuwingsronde begonnen, maar lijkt nog altijd meer prioriteit aan het buitenland te geven met een andere tak – die van theater grime – dan in eigen land een doorbraak te willen forceren. Het blijft minimaal.

Wie nu als importeur of retailer op zoek is naar een nieuw gouden ei, moet zich goed afvragen of dat innovatieve merk dat men op het oog heeft in staat is zichzelf onder het mom van innovatie te verkopen, of dat er een communicatieve slagkracht achter moet zitten om het merk als innovatief verkocht te krijgen. Zowel in het eerste als in het laatste geval zal een communicatiestrategie doortastend en creatief aangepakt moeten worden om de aandacht te krijgen en vooral vast te houden. En dat behelst meer dan het weggeven van zoveel mogelijk producten aan bloggers voor gratis publiciteit – een korte termijnstrategie waarop merken momenteel en masse inzetten en geadviseerd worden te doen. Er is geld nodig voor een serieuze lange termijnstrategie en wie kan of wil dat nog betalen? Er moet geïnvesteerd worden in context – all the way, zo ben ik zelf van mening als communicatie expert.

WWD meldt gekscherend dat wie nu nog begint met een merk, toch echt wel een rijke oom achter de hand moet hebben, of je moet keuzes maken: vooral focussen op 1 product en niet de breedte in gaan. Het gebrek aan voldoende funding om op te starten kan ook leiden tot creatieve veranderingen. Stila is hiervan een voorbeeld: kunststof bleek veel te duur, voor de packaging werd gekozen voor papier. En het droeg bij aan het succes van de branding van het merk, als zijnde lekker ‘ quirky’.

Wie met kans op een beetje succes wil starten heeft toch zeker 200 duizend tot 500 duizend dollar nodig, berekent WWD, en investeerders die dat in de pot hebben, geven dat moment liever uit aan digitale applicaties. Denk aan Instagram of Pinterest. Kansjes op succes heb je als je een duidelijk doel hebt: there needs to be a unique selling point that is clear en defined.  Ofwel: met alleen een goed idee en je naam op de verpakking zetten, kom je er niet (meer). En BeautyJournaal vult weer aan: je hebt context nodig – 360 graden! Maar wanneer is iets goed? Het blijft intuïtief: zien en direct het gevoel krijgen van ‘ hebben’ .

PS: Heb je als ondernemer behoefte om te sparren met een strategisch expert? Je kan me altijd bellen.

Lees hier meer artikelen ‘ Monique schrijft’

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Hoe kunnen littekens mooier helen? Dr Frank Niessen geeft tips

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray
  • Ah,dank voor de tip Gerti!… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Redactie, Monique
  • Dat Youth to the people retinal serum lijkt me erg interessant. Via cultbea… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Gerti
  • Ik zou deze gave prijs willen testen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Riaat
  • Ik doe erg graag mee met de winactie, ben erg nieuwsgierig naar het product… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anneliese de Waal
  • Lijkt me heerlijk! Huisje krijgt steeds meer kuren, dus een beetje TLC is h… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jessica
  • Ik verzorg me graag met de beste producten… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Wilmsen Anita

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen