‘Is dit de eerste Apple make-up?’

03:59 - 02:23
luistertijd 03:59 - leestijd 02:23

Als sinds 20 jaar probeert CK een make-up lijn op de markt te brengen. Soms is het een succes, soms is het een flop. Het schijnt ook wat lastig te zijn voor deze make-uplijn om een eigen plek te veroveren. Maar dat moet vanaf nu af aan veranderen, met deze hernieuwde introductie.

De lijn is deze keer ck One Color Cosmetics genoemd. Voor Tom Murry, President & Chief Executive Officer van Calvin Klein Inc. was het een logische stap om naast geuren ook make-up te gaan brengen. Aan internationale media laat hij weten: ‘Deze nieuwste uitbreiding geeft de energie en de vrije geest van CK One weer, door frisse en unieke beautyproducten aan te bieden die ideaal zijn voor de moderne jeugdige en onafhankelijke consument’.

Ck heeft in het algemeen voor mij altijd een unisex perceptie. Daarom vind ik interessant om te kijken hoe deze make-up gepositioneerd gaat worden. Aan de campagnebeelden te zien is het vrouwelijk met een hintje man, creatief, onderzoekend en duidelijk jonger en fris neergezet dan voorheen.

Verpakking – iCK?

Ik heb de verpakking nog niet live gezien, dus handwaarde en materiaalexpressie kan ik niet beoordelen, maar ik heb wel een aantal afbeeldingen bekeken.

Er is duidelijk gewerkt naar een nieuwe jong geluid binnen cosmetica.  De ontwerper is onmiskenbaar een Apple-fan en de lijn had dan ook de naam iCK kunnen dragen. Geen goud, geen metallic, geen klassieke bling bling.  Maar nu veel wit, rond, highgloss materiaal. Op 3d design is er hard gewerkt.

De vormen zijn overall rond afgewerkt en ik kan me voorstellen dat dit prettig in de hand ligt. Vanuit mijn ontwerpersblik vind ik de kleur wit mooi afsteken tegen het kleurenpalet waardoor het creatieve aspect de nadruk krijgt. Spelen met kleur. Visueel ziet het totaal er heel prettig uit. De branding van het merk Calvin Klein is al vanouds strak en helder, no nonsense en casual.

Speelgoedachtig karakter 

Maar de vormen doen ook denken aan pillendoosjes (dit was ook de oorspronkelijke inspiratie van de ontwerper) en capsules,  en dat oogt futuristisch. Wars van cosmeticataal, maar naar mijn idee krijgt het nu een speelgoedachtig karakter. Design is nu belangrijker geworden dan het aandeel cosmetica-gevoel.

Overigens zet ik wel mijn vraagtekens bij pillendoosjes als inspiratiebron. De associaties daarvan zijn toch verre van cosmetisch. Een melkpak met daarin een mobiele telefoon (ooit jaren geleden door Telfort in de marktgezet) heeft een treffende associatie naar: dagelijks gebruik. Dus het pillendoosje zet mij aan het denken en als je moet gaan zoeken naar de reden, betekent het meestal dat het te ingewikkeld is. Een pillendoosje heb je altijd bij de hand, handig in je tas, on the go, eenvoudig in gebruik. Maar het is ook medicinaal, heeft te maken met ziekte en inname. Ik had de inpiratiebron liever niet willen weten.

Hindernis

Het verpakkingsontwerp kan ook meteen de hindernis gaan worden. Is het serieus genoeg om als cosmetica te worden aangezien? Highgloss wit materiaal geeft al wel een cosmetisch karakter. Maar of dit de ‘die hard’ make-up dames over de streep gaat trekken, betwijfel ik. Maar misschien is dat ook juist het ietwat rebelse, speelse onafhankelijke karakter dat cK One wil overbrengen. Want daar zijn ze dan zeer zeker in geslaagd.

Zo zie je maar hoe belangrijk de rol van 2d en 3d packaging is voor een merk. Heerlijk vak is het toch!

Joost la Housse, Brand & Packagingdesigner. Restylde onlangs nog de complete Dr. van der Hoog-lijn, is tevens BeautyJournaal’s magazine-vormgever. Lees hier meer over hem.

Lees ook