Nieuw in het schap naast Dr. Hauschka en Weleda

04:38 - 02:47
luistertijd 04:38 - leestijd 02:47

De afgelopen maanden is onder de vlag van Kneipp Nederland een nieuw Frans merk in de markt gezet met groene, biologische inslag: Cattier. De producten werden zeer positief ontvangen door bloggers. Tijd voor BeautyJournaal om nog wat achtergronden te belichten. Een schriftelijk vraaggesprek met Emmy van Egmond van Kneipp Nederland.

Cattier bestaat al sinds 1968 en werd opgericht door Pierre Cattier die belangstelling had voor alternatieve geneeskunde. Hij ontwikkelde zijn producten op basis van minerale klei. Er zou een heilzame werking in zitten met name voor de onzuivere huid. In 1987 breidde farmaceut-cosmetoloog Daniel Aressy het merk verder uit en koppelde het ook aan begrippen als milieuvriendelijk en van biologische oorsprong. De producten zijn gecertificeerd volgens de keurmerken CosmeBio en Ecocert en worden nu in meer dan 28 landen verkocht. Onlangs nam de Kneipp groep het merk over.

Welke toegevoegde waarde heeft het merk internationaal voor de Kneipp groep? –        Beide R&D afdelingen kunnen know-how met elkaar uitwisselen. Cattier-Paris is meer een cosmeticamerk, Kneipp is meer een wellnessmerk voor baden en douchen, etc. Nu kunnen we ook de cosmeticamarkt beter bedienen. Bovendien betekent het meer distributie voor beide merken in Europa.

Welke toegevoegde waarde heeft het merk nationaal, dus voor Nederland? Zie mijn antwoord hierboven. Daarnaast heeft Kneipp Nederland BV nu meer mogelijkheden te bieden aan het Nederlandse reformkanaal (natuurvoedingswinkels- en drogisten.)

Naast welke concurrerende merken positioneren jullie Cattier in Nederland? Urtekram, Dr. Hauschka, Annemarie Borlind, Lavera, Weleda, PlanteSystem.

Cattier Paris-collectie op de site van Miss Lipgloss

Wat zijn belangrijke usp’s waarmee de harten van consumenten gewonnen moeten worden?

De producten bestaan grotendeels uit biologische ingrediënten (geen genetische manipulatie, geen pesticiden). Ze zijn voorzien van ecolabels (eer streng gecontroleerd en dus zeer betrouwbaar), en deze zegels geven een garantie af dat;

En het merk is toegankelijk voor zowel diverse gebruikswensen, huidtypen, haartypen en  leeftijden en de producten zijn niet te duur.

…en afgezet naast de merken die al in Nederland en in de gekozen retailkanalen aanwezig zijn?

De meeste andere merken hebben geen ECOCERT keurmerk. Cattier richt zich op toepassing en behoefte van de consument en zoekt daar de meest geschikte ingrediënten bij. Veel andere natuurcosmeticamerken richten zich meer op het ontwikkelen bepaalde geurlijnen. De meeste andere merken zijn duurder.

Bij welke retailketen is het merk nu te vinden en hoeveel verkooppunten zijn dat?
Gezond & Wel, Goodiefoods en overig reform. De verkoop is nog in volle gang.

Hoe milieuvriendelijk is het merk qua afbreekbaarheid van materialen, en daarnaast, hoe is het gesteld met de verwerking van plastic?
De productiewijze en verpakkingen worden zeer streng door ECOCERT gecontroleerd, net als het energie- en afvalmanagement van de  ondernemingen. Zelfs de schoonmaakmiddelen waarmee de machines worden schoongemaakt moeten biologisch afbreekbaar zijn.

In hoeverre wordt er rekening gehouden met de mogelijke allergene bijwerkingen van de natuurlijke stoffen die gebruikt worden (wetgeving parfumregulering is net vanuit Europa weer aangepast, er zijn ook weer meer natuurlijke geurstoffen aan toegevoegd)…

Cattier-Paris gebruikt natuurlijke geurstoffen op water- of alcoholbasis. Daardoor zijn de geurmoleculen in kleinere hoeveelheden aanwezig dan wanneer ze op synthetische wijze waren verkregen. Dit neemt niet weg dat er altijd nog wel mensen kunnen zijn die allergisch zijn voor natuurlijke geurstoffen. De producten bevatten overigens geen kleur- en geurstabilisatoren.

Uit de persinformatie blijkt dat bijvoorbeeld gezichtsverzorging vooral een hydraterend verhaal is. Er worden geen harde anti aging claims gemaakt. Betekent dit dat de producten vooral voor jongere huiden zijn?
We hebben een aparte anti-aging verzorgingslijn en een aparte anti-aging dagcrème. Hier kunnen we wel degelijk claims bij maken.

Hoe groot kan Cattier in Nederland worden?
Wij verwachten niet dat het binnen 1 jaar het grootste cosmeticamerk zal zijn, maar wel dat Cattier-Paris een van de meest bekende natuurcosmeticamerken wordt bij de milieubewuste / groene consument.

Lees ook:

Lees ook