Poederachtig iris met een vleugje witte musk

06:27 - 03:52
luistertijd 06:27 - leestijd 03:52

Chanel No. 19 Poudré

Vandaag, op de 128ste verjaardag van Coco Chanel, wordt er een flanker van de bekende Chanel No.19 gelanceerd. Deze krachtige, maar elegante groene geur is genoemd naar de geboortedag van de bekende modeontwerpster. Chanel geloofde heilig in de kracht van numerologie. Het nummer 19 paste volgens haar goed bij haar gevoel voor harmonie en perfectie en met haar zonneteken Leeuw correspondeerde. Want als je 1 en 9 bij elkaar optelt, dan krijg je 10, wat je weer tot 1 kan reduceren. Volgens numerologie is het getal van de Zon en kracht van eigen ik. Het sluit de cyclus af en verbindt begin met een einde. Inderdaad is deze geur haar allerlaatste geur geworden, althans, die tijdens haar leven is uitgebracht. Ze overleed een paar weken na de lancering in 1971.

Oorspronkelijke Chanel No. 19 is een mooi voorbeeld van de zogenaamde groene geuren.

Galbanum, hars van aromatische plant uit Iran is verantwoordelijk voor deze plantaardige geur, die iets weg heeft van verpletterde groene blaadjes of een gebroken plantenstengel. De parfumeur Henri Robert is het gelukt om dit vrij scherpe parfumingrediënt te temmen door het te vermengen met het kostbare extract van nobele Florentijnse iris. Samen vormden ze een perfecte balans tussen de scherpe frisse topnoten en een zacht poederige hart. Het irishart is vergezeld van roos, jasmijn en ylang-ylang. Een onmiskenbaar trio van Chanel-elegantie.

Bijna verplicht voor de groene geuren zijn narcis en hyacint, ze vormen een link tussen de bloemen in het hart en groene galbanum. Voor de basis heeft Henri Robert gekozen voor de klassieke chypre formule, met een houtachtig-mossig thema dat wordt versterkt door de eveneens groene nuancen van vetiver. Het is niet bekend hoelang de neus met deze geur bezig was. We weten wel dat heel wat voorstellen werden afgekeurd door madame.

Ze had haar eigen manier om het succes van de geur te voorspellen. Ze spoot de nieuwe geur over zich heen en ging dan vervolgens naar haar werk. Mocht niemand de geur opmerken, dan belde ze ’s avonds Henri Robert woedend terug om te vertellen dat het geen goede geur was.

Tot ze op gegeven moment bij hotel Ritz in Parijs door een onbekende man werd tegengehouden. Hij vroeg haar welke heerlijke geur ze droeg. “Dames van in de zeventig worden niet vaak om hun lekkere parfum op straat aangehouden,” beredeneerde Chanel ze besloot dat ze haar heilige graal had gevonden.

Als een parfumliefhebber ontmoet ik de nieuwe flankers met een flink dosis scepsis. Sommige flankers gaan volledig aan mij voorbij, maar Chanel is een uitzondering. Met Coco Mademoiselle, Chanel No. 5 Première en Cristalle Eau Verte heeft dit huis bewezen dat het goed in staat is om de klassiekers een moderne uitstraling te geven en tegelijkertijd het oorspronkelijke karakter van de geur te bewaren. De nieuwe Chanel No. 19 Poudré heb ik met open hart verwelkomd.

Chanel No. 19 Poudré is een ode aan de kostbare iris, die zelfs in de kleine hoeveelheden de geur poederachtig kan maken. De Florentijnse iris uit Italië werd steeds schaarser en duurder. Daarom heeft Chanel besloten om eigen iris plantages in Grasse aan te leggen. Precies zoals het eerder is gebeurd met roos en jasmijn. Hierdoor wil het huis de continuïteit en kwaliteit van eigen parfums waarborgen. De nieuwe geur is gecreëerd in samenwerking tussen de vaste parfumeur van Chanel Jacques Polge en Christopher Sheldrake. Er zijn meerdere prachtige geuren in bijvoorbeeld de Les Exclusiefs-serie van Chanel geboren uit deze samenwerking. Christopher Sheldrake heeft ook samengewerkt met Serge Lutens.

Het  legt niets op en verandert je niet, maar versterkt de zachte sensuele kanten van jezelf – of je nu een man bent of een vrouw bent. En dat is weer de typische Chanel paradox. Ooit heeft ze alle damesaccessoires zoals korsetten of bloemengeuren overboord gegooid. Ze heeft vrouwen bevrijd van een opgelegd harnas en ze geleerd om hun natuurlijke vrouwelijkheid te benadrukken.

De kern van Chanel No. 19 Poudré is hetzelfde gebleven – een groen akkoord van galbanum, iris en vetiver. De poederachtige kwaliteit van iris is hier versterkt door de witte musk. Het effect is heel bijzonder – de geur is heel zacht en donzig geworden. Het ruiken aan deze geur deed me denken aan het vallen op een berg veren, die je lichaam liefdevol ontvangt en zacht streelt.

Galbanum is verder getemd en is nu vermengd met bloemen in een ondefinieerbare, maar heel mooie voorjaarslucht van de gemengde overal bloeiende planten en vers groen. Doordat de geur minder groen en scherp is geworden komen de zoete en bloemige aspecten meer naar voren. In de verte ruik ik een subtiele noot van vetiver – lichtgroen en houtig met elementen van aarde. In de nieuwe Chanel No. 19 Poudré kan ik het karakter van het origineel goed herkennen, hoewel het zijn scherpe randjes heeft verloren. Alsof de koele voorjaarswind in een strelend zacht briesje is veranderd. De geur is zachter en delicater geworden. Ik wilde schrijven dat de geur vrouwelijker is geworden, maar op gegeven moment merk ik, dat het heel goed op mijn huid opent en dat ik het niet als vrouwelijk ervaar.

Het doet met denken aan het karakter van Mitsouko van Guerlain– een andere lichte damesgeur met frisse nuances, die in de blinde tests veelvoudig door mannen wordt gekozen. Misschien ligt het geheim in het timide karakter van de nieuwe geur. Het  legt niets op en verandert je niet, maar versterkt de zachte sensuele kanten van jezelf – of je nu een man bent of een vrouw bent. En dat is weer de typische Chanel paradox. Ooit heeft ze alle damesaccessoires zoals korsetten of bloemengeuren overboord gegooid. Ze heeft vrouwen bevrijd van een opgelegd harnas en ze geleerd om hun natuurlijke vrouwelijkheid te benadrukken.

Lees ook