shop Viridian EPA + DHA omega 3-6-9 vegan Deze olie van Viridian is volledig plantaardig. De omega vetten 3, 6 en 9 komen uit algen en chiazaad. Ze zijn koudgeperst. Bekijken We lazen een pittig stuk van de door ons gewaardeerde chemicus Perry Romanowski uit Amerika over ingrediënten in cosmetische producten, die ook wel worden […]

04:59 - 02:59
luistertijd 04:59 - leestijd 02:59

We lazen een pittig stuk van de door ons gewaardeerde chemicus Perry Romanowski uit Amerika over ingrediënten in cosmetische producten, die ook wel worden aangeduid als feeën-poeder of angel dusting.

Hij vertelt als volgt: In de cosmetica industrie wordt vaak gebruik gemaakt van niet functionele ingrediënten die toegevoegd zijn aan een product om een mooi verkoopverhaal te maken. Meestal hebben ze één van de volgende kenmerken: ze klinken indrukwekkend, vertellen een verhaal dat de klanten interessant vinden, zijn trendy en er is meestal al over geschreven in een tijdschrift, worden bekrachtigd door een of andere ‘expert’ en zijn duur.

Eigenlijk worden deze ingrediënten toegevoegd om de klanten ervan te overtuigen dat hun beauty product speciaal is en dat het miraculeuze resultaten geeft, aldus de chemicus. Hoe klinkt dit bijvoorbeeld? Hij geeft als voorbeeld: ‘Ons product combineert een mengsel van natuurlijk verkregen biomineralen met krachtige botanische ingrediënten om een exclusieve antiveroudering technologie te creëren’. Klinkt goed? Maar de waarheid is dat deze claims worden toegewezen aan vaseline, minerale olie en cetyl alcohol. Dat klinkt meteen een stuk minder interessant, zo stelt hij.

Hieronder geeft hij enkele voorbeelden van wat hij opvul ingrediënten noemt:

Vitaminen

Iedereen weet dat het goed voor je is om vitaminen te eten en dat je ze nodig hebt om te overleven maar we geloven ook vaak dat wanneer het goed is om iets te eten, dat het ook goed is om op je huid of in je haar te smeren. De waarheid is, zo stelt Romanowski, dat er erg weinig bewijs is dat het lokaal aanbrengen van vitaminen op je huid enig effect zal hebben (vitaminen A en C zijn uitzonderingen en kunnen effect hebben wanneer ze op de juiste manier verwerkt worden). Er is geen bewijs dat vitaminen in haarproducten veel effect hebben, gaat hij verder. ‘Sommigen claimen dat vitamine B de sterkte van het haar kan vergroten maar de beschikbare kennis hierover heeft de chemicus nog niet overtuigd. Of ze nu functioneel zijn of niet, toegevoegde vitamines maakt een cosmetisch product aantrekkelijker voor consumenten.’

Proteïnen

‘Dit is ook iets waar consumenten automatisch vanuit gaan dat het goed voor hen is. Wanneer proteïnen gegeten worden zijn ze goed voor mensen. Wanneer ze op huid en haar gesmeerd worden, niet noodzakelijkerwijs. Proteïnen als collageen en elastine worden toegevoegd aan crèmes. Zijde, keratine en andere exotische proteïnen worden aan haarproducten toegevoegd. Deze ingrediënten zijn niet toegevoegd voor het effect dat ze hebben (ze doen niet veel meer dan omhullen) maar omdat consumenten en marketeers de verhalen erachter mooi vinden.’

Natuurlijke ingrediënten

‘Sommige merken zijn zo gek op natuurlijk ingrediënten, dat ze er zo’n hoeveelheid van aan hun producten toevoegen dat hun lijst van ingrediënten zich laat lezen als een roman. Ze bevatten extracten van allerlei soorten planten, fruit, groente en kruiden, geplukt in de meest exotische plaatsen in de wereld als de Amazone regenwoud of de bergen in Zwitserland. Je ziet dingen als ‘zee-extracten’ en ‘organisch gegroeide aardbei extract’. Als het ‘natuurlijk’ is en je kunt er ‘iets uit persen’ dan wordt het graag aan de ingrediëntenlijst van een product toegevoegd.’

High tech ingrediënten

‘Soms willen marketeers indruk maken op consumenten door hen een high tech verhaal te vertellen. Om dit verhaal te onderbouwen, wordt gevraagd om stamcellen, nanosomen of ingrediënten met compleet verzonnen high tech namen toe te voegen. Zoals met andere opvul ingrediënten, worden deze high tech wonderen vaak onderbouwd met enige wetenschap als back-up voor het verhaal maar bijna nooit voor de werking van het product.’

‘Is het nu bedriegerij of niet wanneer deze ingrediënten worden toegevoegd? De waarheid is dat mensen die cosmetica kopen, niet altijd de waarheid willen weten. Ze willen niet weten dat chemicaliën als Sodium Lauryl Sulfate of Vaseline hetgeen is dat hun cosmetisch product echt laat werken. Ze geloven liever het verhaal dat Aloë hun huid hydrateert en kokosnoot olie het haar zacht maakt. Deze ingrediënten verleiden de mensen nu eenmaal producten te kopen.’

(Femke Huter voor BeautyJournaal.nl )

BeautyJournaal gaat voor een groot deel mee in deze zienswijze maar weet uit proefondervindelijke ervaring ook dat er wel degelijk cosmetica bestaat die gevuld is met goed werkzame anti aging stoffen. Hetgeen hierboven besproken is, gaat over algemeenheden.

Meer weten over de spannende chemie achter cosmetica?

Lees ook