Haar Kleuren Marketingtrends Monique schrijft Stylen Stylingtools

Keune Streetsalon: elke dag haarinspiraties van Ilham en Marriet

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

How-to video inspiraties vanuit de hele wereld

Afgelopen week ging het Keune platform live: Streetsalon. Haarlooks uit alle kosmopolitische steden van de wereld, op straat gefotografeerd door fotografen en influencers en linea recta afgeleverd op het hoofdkantoor van Keune in Soest, waar topkappers en ambassadeurs van Keune, Ilham Mestour en Marriet Gakes aan de slag gaan om de styles in handige tutorials om te zetten voor kappers en consumenten. Kortom: een inspiratieplatform voor cool, modern haar – voorbij de overbekende gecoiffeerde looks die we zo kennen uit de kapperswereld. Haarlooks van en voor jou: draagbaar en speels.

We zien natuurlijk meer initiatieven van grote kappersmerken om hun kappers te inspireren maar zo direct van de straat en vertaald in handige en werkzame looks, zo lekker dichtbij je eigen gevoel, dat hebben we nog niet eerder gezien. Chapeau Keune!

Je moet er maar op komen…wat inspireerde jullie?

Ilham: ‘Ik werk ook voor de fashionindustrie, backstage bij de internationale fashionshows, en ik zag de laatste jaren dat het haar steeds vaker streetstyle geïnspireerd moet zijn: mooi en natuurlijk haar. Minder ‘kapsel’. Toen we samen met onze directeur Eelco Keune bezig waren met de nieuwe collectie vroegen we ons af: hoe kunnen wij kappers blijven inspireren maar tegelijkertijd ook interessant haar creëren? Het was een moeilijke vraag omdat we weten dat kappers ook graag nog geïnspireerd willen worden door avant-garde looks, serieus gestylde kapsels. We konden er niet omheen, de gedachte aan een inspiratieplatform met 365 dagen per jaar nieuwe haarinspiraties was zo opwindend.  We zijn een half jaar geleden de studio’s ingedoken om filmpjes op te nemen, zo’n 10 tot 12 video’s per dag zelfs!

Waar vinden jullie de inspiraties?

Ilham: ‘We werken samen met modefotografen en mode influencers die de fashionweeks in Milaan, Londen, Parijs en New York bezoeken. We briefen ze met de details waarnaar wij op zoek zijn. Zij sturen ons vervolgens heel veel foto’s toe en daar kiezen wij er dan een aantal uit om mee aan de slag te gaan. We werken samen met verschillende bureau’s voor bloggers, vloggers en professionele fotografen.

Hoe vertaal je die selfmade looks naar handzame tutorials voor kappers?

Mariet: ‘We zijn in staat om na te gaan wat er met het haar is gebeurd, dat is onze jarenlange ervaring in het vak. We kunnen looks echt samen ontleden. We maken er een interpretatie van voor de kappers. Een how to-video van ons met knip-, kleur-, en stylingadviezen en technieken is dus gebaseerd op…het is geen letterlijke vertaling.  Een exacte kopie maken is ook niet zo spannend, het is leuker om er een eigen draai aan te geven en zo kappers te inspireren.’

Draagbaar haar als rode draad….

Ilham: ‘In het begin dachten we nog dat we los moesten gaan met crazy looks, dat is toch een beetje de modus waarin de kapperswereld altijd zat: aangezette styles, maar we realiseerden ons dat we dit voor kappers doen om hun klanten te bedienen, dus uiteindelijk doe je het voor de consument: je wilt het karakter van mensen versterken, daar heb je geen ingewikkelde styles voor nodig en bussen haarlak. Streetstyle looks zijn per definitie draagbaar.

Een lookbook voor de haar-wijze consument

Professionals in de kappersbranche kunnen inloggen en krijgen zo toegang tot de how to-video’s, consumenten hebben toegang tot de streetstyle foto’s en kunnen deze gebruiken als een lookbook voor hun kapper. Ilham: ‘Door de opkomst van social media zijn consumenten zo ‘haar-wijs’ geworden, ze zijn steeds meer op de hoogte van diverse kapperstechnieken. Ze kleuren en knippen zelf en bij elkaar, maar het is natuurlijk veel fijner als je door door een kapper kan laten doen die echt snapt wat jij wilt.’

Wat zijn de trends op dit moment?

Mariet: Creatief kunnen kleuren wordt steeds belangrijker, maar ook kleur en coupe tot een goed geheel kunnen maken dat past bij een gezicht qua uitstraling en vorm. Werken met standaard kleuren en technieken is uit.’ Ilham: ‘Hidden colours zijn momenteel echt hot. We hebben een hele mooi kleur gespot op de catwalk in Parijs. Dat meisje had een knalroze kleur in het haar haren verstopt zitten, dit is ook weer een kleurtechniek. Bij deze trend is de basis van de haar kleur erg rustig en springt er dus een verstopt kleurtje toch tussenuit.

Tevreden met het eindresultaat?

Mariet: ‘Ik vind de streetstyle een verfrissing in het vak. Iedere kapper heeft zijn/haar eigen handtekening en dit is de handtekening van Keune. Ik ben er heel trots op wat we neer hebben gezet met Streetsalon, he Ilham?’  ‘Absoluut!’

Ga naar Streetsalon.com

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren