shop Dermalogica Phyto-Nature Firming Serum Het mooiste egaliserende en verstevigende serum dat we nu kennen! Monique is erg onder de indruk van het prachtige huideffect en de verzachtende, voedende eigenschappen. Bekijken Laten we hier maar niet de discussie voeren hoeveel een product dat je toch weer uit je haar wast, of wat je in principe […]

05:40 - 03:24
luistertijd 05:40 - leestijd 03:24

Laten we hier maar niet de discussie voeren hoeveel een product dat je toch weer uit je haar wast, of wat je in principe dode haar verzacht en veerkracht geeft, mag kosten. Wie makkelijk handelbaar haar heeft en nog een makkelijkere hoofdhuid, kan prima uit de voeten met het goed uit de supermarkt en discountdrogisterij. Niks mis mee. Zodra je wel meer eisen stelt aan de combinatie van zeer zachte stoffen en een luxe uitstraling kan het vaak zijn dat je dieper in de buidel moet gaan tasten. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die per definitie mooie producten in hun badkamer willen en kicken op het gevoel dat hen geeft bij aankoop van een luxe product.

Natuurlijk kan het ook je kapper zijn die je 100% laat vertrouwen op de producten in zijn salon.  Dit laatste zal ook meestal het geval zijn als je producten van Marlies Möller of Kanebo koopt. De lijnen zijn niet op grote schaal te koop in ons land. Het is iets voor de categorie fijnproevers.

Marlies Möller is een beroemde kapster uit Duitsland, die inmiddels al gepensioneerd is of daar tegenaan zit. Ik weet, toen ik haar enkele jaren geleden probeerde te interviewen dat het bijna onmogelijk was om dit zelfs per telefoon te arrangeren. Mevrouw Möller gaf hooguit nog les aan academies, maar vertoonde zich verder niet meer zoveel in het openbaar. Jammer, je blijft immers nieuwsgierig naar een persoon die haar naam letterlijk verbindt aan een merk.

In persberichten wordt haar persoon ook niet meer gecommuniceerd, de distributeur Elha, communiceert het als een op zich zelf staand merk, volledig losgekoppeld van de historie. Jammer, zeker omdat het merk niet zo groot is hier. De branding heeft duidelijk geen prioriteit. Toch komen er nog elk jaar nieuwe producten uit. Zoals nu een twee-in-een shampoo/conditioner dat de exotische naam Monoi de Tahiti draagt.

Het verwijst naar de Tiare bloem met haar heerlijke zwoele tropische geur. Volgens het persbericht wordt het gewonnen uit geraffineerde kokosolie. Maar dat is volledig onjuist. De delicate geur komt tot stand middels effleurage waarbij de bloemen gedrenkt worden in kokosolie. Lees maar verder op wikipedia. Verder zijn er extra uv-a- en uv-b filters aan het product toegevoegd om de veerkracht van het haar te beschermen. Waarom zowel uv-a als uv-b is ons niet duidelijk. Haar is immers geen huid. Bekend is wel dat uv-filtering gekleurd haar wat extra kan beschermen tegen vervagen. Er zit een appelstemcelextract in (bekend uit de skincare om stamcellen in de huid te beschermen) dat het haar ook zou beschermen. Hoe dit moet, als je het toch weer uitwast, is ons een raadsel.

Nevertheless, Möller-fans hebben er een handig twee-in-product bij dat heerlijk ruikt, en met 200 ml voor 19,95 is hij voor jou!

Kanebo, beroemd van het gebruik van zijde extracten, brengt een vierdelige haarverzorgingsserie uit: een volume shampoo waarin soja extract is verwerkt voor versterking van het haar, een rijk schuim voor extra sensatie en een frisbloemige geur – 250 ml kost 23,50 euro. De moisturizing shampoo bevat ginseng om vochtverlies tegen te gaan, is rijk schuimend en geurig als eerder omschreven – eveneens voor dezelfde prijs. De haarconditie voor dagelijks gebruik bevat royal jelly voor extra voeding en verzacht en valt eveneens in dezelfde prijsklasse. Tot slot is er een Intensive hairmask voor zeer beschadigd haar waaraan tien niet nader genoemde oosterse kruidenextracten zijn toegevoegd. Waarom wordt dit nou weer niet uitgelegd? Soms begrijp ik niet waarom persinformatie zo slecht wordt onderbouwd. Maar goed, een luxe pot van 200 ml kost 49,90, en de ware Kanebo fan gaat het zeker proberen!

Qua functionaliteit kent de lijn drie verzorgers: hydratatie met het Koishimaru zijde-extract- het vochtgehalte van het haar zou met 25% kunnen toenemen. Er zit een parelmoerextract in dat de gaatjes in de haarvezels opvult, waardoor het haar sterker wordt. Extra glansdeeltjes (niet nader genoemde stoffen) omhullen het haar direct met glans en een gladde structuur. Dit omhullende laagje zorgt er ook voor dat productrestjes (waarschijnlijk worden hier stylingproducten bedoeld, maar men vertelt het niet) makkelijker uit het haar spoelen, waardoor opbouw voorkomen wordt.

Kérastase brengt deze zomer in het gekleurd haar-segment de lijn Chroma Captive uit dat er volledig op gericht is om je haarkleur zo lang mogelijk zo mooi mogelijk te houden. Alles draait om glans, voor een perfecte kleur, waar je zeker 40 dagen van moet kunnen genieten. Er is een systeem aan toegevoegd waarin ondermeer lijnzaad olie, een uv-filter, vitamine E en zink gluconale zit. Om het haar te beschermen tegen invloeden van buitenaf, en zink creëert een ionische verbinding tussen de kleurpigmenten waardoor de kleur ‘ opgesloten’  wordt. De lijn bestaat uit drie producten: een shampoo, 250 ml 19,50, een glansgevende conditioner, 200 ml, 24 euro en een masker voor glans en zachtheid, 200 ml, 37 euro.

Lees ook dit verhaal van onze redactrice Debby van der Himst over de workshop die ze kreeg. Binnenkort komt er uitgebreid verslag van ons testpanel naar deze producten en zullen we een film publiceren met onze kapper Piet-Jan Duivenvoorden over glans creëren in je haar en hoe producten op de juiste manier toe te passen voor optimaal profijt.

Lees ook