Cosmeticaclaims Gezicht Rimpels en slapte Voor hem Zakenpraat

Het geheim van zeewier polymeren tegen rimpels

De cultcream aller tijden komt binnenkort met een merkwaardige strategische zijstap. Geen vervolg op het aloude recept, maar een nieuw product met de broth en dan gecommuniceerd dat het ook van invloed is op de stamcellen in je huid. Apart, heel apart want daarmee gaat La Mer toch echt wat afstand nemen van het anti-brandwond-Nasa-verhaal. Of de formule ook aangepast is hiervoor gaan we nog wel horen. Het kan namelijk net zo goed dat men erachter is gekomen dat de actives in het product ook een (in)directe invloed op het functioneren van de stamcellen in de huid hebben. Door de nieuwe studies van actieve stoffen op genreacties komt men tegenwoordig heel veel meer te weten over wat die stoffen allemaal nog meer doen op (en wellicht) in de huid!

Maar voorlopig vinden we hier nog een leuk beschrijfsel van het aloude concept door een Engelse cosmetisch chemicus die ook met verwondering naar het gebruik van het zeewier kijkt en erop door filosofeert dat polymeren uit zeewier net als behangsellijm een lekker straktrekkend vermogen hebben:-) Nieuwsgierig? Lezen maar!

Lees ook:

Hoe suiker de huid veroudert

Hoe sirtuines je huidcellen langer in leven houden

 

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

10 reacties

  • Beste Pien, ik ben het deels zeker met je eens – qua psychologie, maar het is volstrekt niet duidelijk of goedkope cremes op alle fronten het goed doen, de testen door consumentenorganisaties gaan vooral over hydratie, en dat kan inderdaad werkelijk elke creme tegenwoordig heel goed.

  • Het is bekend van al die veel peperdure crèmes dat ze weinig doen. Onderzoeken die laten zien dat een goedkope crème meer doet dan al die tralala crèmes.
    Het is marketing, een miljarden industrie die een een illusie verkoopt en inhaakt op menselijk (koop) gedrag. Men wil ergens bij horen en zich kunnen identificeren met bijvoorbeeld gebakken lucht. Het is net als met al die mooie mode foto’s, allemaal (erg mooie) nep.
    Mensen willen nu eenmaal graag bedonderd worden omdat ze dat een goed gevoel geeft.

  • Volgens mij geldt met name voor vitamine C dat het beter niet met zuurstof in aanraking kan komen omdat het dan oxideert. Als ik het goed begrijp zitten in crème La Mer peptiden. Of oxidatie daar ook een probleem bij is, weet ik niet. Een pompje is natuurlijk wel hygiënischer, maar bij een volle crème verstopt het pompje snel, denk ik. Ik gebruik een spateltje, is ook hygiënisch.

  • Tsja, Barbara, ook dit is een zeer stellige uitspraak van Paula Begoun, die vele anderen met haar delen, maar net zovelen ook weer niet. Er zijn meer methoden om stoffen actief te houden. Ik zal er eens in gaan duiken. Ik weet ook niet of de stoffen die in La Mer zitten ook zo lucht en lichtgevoelig zijn dat ze per se in een dergelijke verpakking zoals jij die noemt moeten zitten.

  • Gezien de crème in een pot zit denk ik dat er sowieso weinig over blijft van de al dan niet geweldige stoffen die erin zitten… Jammer -en een beetje vreemd- dat zo;’n duur product niet in een pompje zit!

  • Precies, en dat is nou net wat we niet kunnen achterhalen, en al helemaal niet door alleen ingredientenlijsten te bestuderen zoals mevrouw Begoun dat doet. Het gaat om de formulering; is een creme zodanig geformuleerd dat de stoffen actief blijven in de pot maar ook op de huid? Dat is de hamvraag en daar kom je (als consument) alleen achter door een product te gebruiken en te bekijken of het doet wat het beloofd. Anders zijn er degelijke testen nodig en die zijn er wel maar zullen altijd een redelijk minimale werking geven, hetzij er wel degelijk een werking kan zijn (!). Cosmetica kan niet wat een medicijn kan bij de huidarts, zo simpel is het, als je bloedserieuze huidverbetering wilt. Maar vraag het eens de gemiddelde vrouw: ze wil een feelgood product, en helemaal geen bloedserieuze huidverbetering, ze wil een droom in de pot, zodat ze fijn verder kan dromen.

    Welk prijskaartje aan cosmetica gehangen wordt, kan inderdaad pure psychologie zijn. Cosmetica is een marketingproduct, het overgrote deel van de beschikbare budgetten gaat naar marketing, zo is het nu eenmaal.
    En cosmetica is een psychologisch product, er zijn nu eenmaal consumenten die het een kick geeft om heel dure producten te kopen, nu ja…laat ze. Het is inderdaad geen garantie voor een betere werkzaamheid, maar dat is niet altijd van overwegend belang voor een consument. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar, en dat maakt het des te lastiger om nu werkelijk te achterhalen wat wel en niet werkt en waarom dat zo is. Het is ondoorzichtig en het verlangen regeert.

    Ik heb geen verstand van auto’s en rijd er ook geen een, maar ik kan me voorstellen dat ook met dat product niet altijd de meest weloverwogen verstandige beslissingen worden genomen:-)

  • Nee hoor gewoon mijn huiswerk gedaan. Het is toch bekend dat je voor de naam en de verpakking 98% betaalt en dat het effect hetzelfde is of soms zelfs minder dan van een crème die je bij de drogist op de hoek koopt.

  • Paula Begoun’s take on Creme de la Mer (she’s a consumer advocate for cosmetics):

    “My favorite example of this type of claim is Estee Lauder Creme de la Mer. Quite a story accompanies this very costly little cream ($165 for 2 ounces)! It was created by Max Huber, a NASA aerospace physicist, supposedly to take care of burns he received in an accident… The reality is that this very basic, and I mean really basic, cream doesn’t contain anything particularly extraordinary or unique, unless you want to believe that seaweed extract (sort of like seaweed tea) can somehow be worth this much money, or that it can in some way heal burns and scars. According to Susan Brawley, professor of plant biology at the University of Maine, “seaweed extract isn’t a rare, exotic, or expensive ingredient. Seaweed extract is readily available and used in everything from cosmetics to food products and medical applications.” Creme de la Mer contains mostly seaweed extract, mineral oil, petrolatum (similar to Vaseline), glycerin, waxlike thickening agents, plant oils, plant seeds, minerals, vitamins, more thickeners, and preservatives. How expensive can it be to stick some seaweed and vitamins in a cosmetic? According to the cosmetics chemists I’ve interviewed, it costs pennies, not hundreds of dollars…”

  • Creme de la mer is juist een veel te dure vaseline die niks bijzonders doet voor de huid. Waarschijnlijk krijg je hetzelfde resultaat met een gewone pot Nivea of Vaseline. Ik heb het vaker geplakt, maar hier nog een keer:

    La Mer
    The original Creme de la Mer was launched by Estee Lauder as a miracle product for wrinkles based on research from Max Huber, a NASA scientist. How does space technology relate to wrinkles? Well, it doesn’t. Huber at one time suffered severe burns in an accident and then, according to the Max Huber Laboratories, it took 12 years and 6,000 experiments to come up with the cream, “which he made through an arcane and lengthy process.” That was over 30 years ago. Of course, given that none of this self-experimentation was ever documented, there is no way to know what Huber was using before or what else could have produced whatever results he was so happy about.

    It turns out that Creme de la Mer was, and still is, almost exclusively water, thickening agents, and some algae. But this miracle product wasn’t enough, at least not for the Lauder company, which was selling a lot of product and clearly understood that, in the world of skin care, if one product sounds good women will buy other unrelated products that carry the same name. With the new assortment of La Mer products, Estee Lauder has added a new range of hocus-pocus ingredients to the continuing list of concoctions that were never in Huber’s original formula; so much for that mythic story having any real credibility.

    The Cleansing Gel ($65.00 for 6.7 ounces) is an exceptionally standard, detergent-based cleanser that would be an option for normal to oily skin. But at this price, can anyone’s skin feel better? The tiny amount of silver in here can be a skin irritant. It does contain fragrance.

    The Oil Absorbing Tonic ($60.00 for 6.7 ounces) is a toner that contains mostly alcohol, and, at any price¯much less for this amount of money¯that’s an irritation for skin.

    Serum de la Mer ($175.00 for 1 ounce) . You would think that for $165 the original Creme de la Mer above would be enough, but no, it now takes more, because this product is supposed to prepare your face for the Creme. This is a very good lightweight moisturizer for normal to dry skin with some good water-binding agents and antioxidant, but the price, even if fish cartilage was something special, is just unwarranted.

Reageren